Nog wat relais

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
12-03-2020 15:53 #187444 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Nog wat relais
van het internet

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2020 20:07 #187450 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
Dit Is een M40/M41?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2020 22:11 - 12-03-2020 22:13 #187455 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Nog wat relais
Ik weet niet of je inmiddels wat verder bent gekomen met je zoektocht. Misschien kan ik helpen met bijgaand fotootje van een M41 met J-type overdrive. Hoewel klein, kun je hier de twee schakelaars zien, die met de overdrive en achteruitrijlichten te maken hebben:

Bovenop het deksel van de versnellingsbak zie je de schakelaar die de solenoide van de overdrive inschakelt mits de vierde versnelling eveneens is ingeschakeld. Het inschakelen gebeurt via de schakelstang van de derde/vierde versnelling binnenin de versnellingsbak.

In het aluminium dekseltje aan de achterkant van de versnellingsbak zit een simpel houdertje met binnenin het dekseltje een veertje. Dit veertje maakt massa zodra de schakelstang van de achteruit hier tegenaan komt. En dan gaan de achteruitrijlichten branden. Zo ziet die er uit:

En dan de electrische schakeling:

Nr 18 is het relais voor de overdrive
Nr 19 is de schakelaar in het deksel van de versnellingsbak voor de vierde versnelling
Nr 25 is de solenoide voor het inschakelen van de overdrive
Nr 13 is de schakelaar voor de achteruitrijlichten (het veertje)
Nr 16 is het relais voor de achteruitrijlichten

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2020 08:19 #187459 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
@ Leo, klopt dit is de bak die ik heb M41.
De bak die heeft geen vierde schakelaar bovenop en achterop de achteruit signaal zit er niet. Dus bak moet eruit om deze aanpassing te doen.
Schema is anders maar dat heb ik voor mijn 145 uit 1970.

Maar nog steeds aan het zoeken waar de die zwarte draad is, nu kijken of deze voorlangs gaat naar de rechterkant, want alle drade die ik nu gehad hebben van onder het dash en naar achter izit er niet bij.

Gr Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2020 10:52 #187461 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Nog wat relais
Hallo Carlo ,wat Leo schrijft klopt wat betreft de aanpassingen ,maar er moet ook een nokje op de schakelstang inwendig in de bak geplaatst worden ,die de schakelaar bediend.Deze nokjes worden ook zeldzaam.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2020 13:02 - 13-03-2020 13:06 #187463 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Nog wat relais

Carlo Kooltjes schreef : @ Leo, klopt dit is de bak die ik heb M41.
De bak die heeft geen vierde schakelaar bovenop en achterop de achteruit signaal zit er niet. Dus bak moet eruit om deze aanpassing te doen.
Schema is anders maar dat heb ik voor mijn 145 uit 1970.

Inderdaad moet de bak worden aangepast om hem alleen in de vierde versnelling te laten werken. En ook om het achteruitrijlicht-contact te plaatsen.

Carlo Kooltjes schreef : Maar nog steeds aan het zoeken waar de die zwarte draad is, nu kijken of deze voorlangs gaat naar de rechterkant, want alle drade die ik nu gehad hebben van onder het dash en naar achter izit er niet bij.

De zwarte draden voor overdrive en de achteruitrijlichten lopen vanaf hun resprectievelijke relais naar de versnellingsbak toe. Ik heb geen 145, maar ik neem aan dat die draden niet via de achterkant van het dashboard lopen.

Wat Jan schrijft klopt:


Leo

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2020 21:47 #187467 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
Klopt niet helemaal.
Vanaf de relais loopt een witte draad naar binnen( achter omder het dashboard) en kan ik via een stekker traceren. daar zit naar deze witte (achteruitrij licht) een zwarte en wordt dubbel en lopen via linkel paneel naar achtere lans de handrem (zwart doorgemeten).
Maar waar is die zwarte draad die voor de achteruit rij schakelaar nodig is.
Nogmaals ga opoek via de voorkant naar rechterkant.
Gr Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2020 20:11 #188897 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
Voor de mensen die nog willen weten wat het verhaal was van achteruitrij licht ik heb het gevonden.
Met hulp Jos willemsen waar ik wat onderdeeltjes van daan heb gehaald kwam dit verhaal te spraken. Met als voorbeeld van zijn witte 164 ging hij op zoek naar een draadje met een stekkertje die samen met de olie sensor voor bij de bobine onder het randje van de parafan die door een klopje vast wordt gehouden en heel slecht te zien is. zie foto's .

Deze verbonden aan de achterzijde van de bak waar de achteruitrij dekseltje zit en ja hoor de lapjes van de achteruitrij licht werken.
Zo simpel.
bedankt voor het meedenken.
En wie weet hebben we nog wel een vraagje in de toekomst.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.