Nog wat relais

Lees meer
06-03-2020 10:44 #187341 door Carlo Kooltjes
Nog wat relais is gemaakt door Carlo Kooltjes
Dag Forum bezoekers,
heb twee vragen.
1. De drie relais on de moterkap, zijn rechts de verlichting links is de achteruitrij verlichting maar de middelste?
Deze kan ik op de tekening niet vinden? wat is dit voor een relais? kleuren aansluiting draden bruin,rood, blauw/geel ( in mijn schema komt helemaal geen blauw/geel voor).



2. Een achterui rij relais op de versnellingsbak kan daar ook geen ansluiting aan zitten voor achteruit rij signaal?
Deze bak is later ingebouwt met overdrive?

Ik hoor het wel dankje zover voor de moeite.
Groet Carlo
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2020 15:18 #187346 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Nog wat relais
Je zegt dat er later een bak met overdrive is ingebouwd, dat middelste relais is voor het in schakelen van de overdrive.
Je kunt het testen met twee personen, dat is makkelijker, door contact aan te zetten, versnelling in vier, overdrive inschakelen dan aan het relais voelen, als het goed is voel en hoor je een klik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2020 08:38 #187350 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
Kees,
Das nu het probleem.
De bak/overdriver is later erin gezet maar niet op de juiste manier, en dat wil ik nu goed hebben.
De overdrive werkt maar maar, in alle versnelling en word ook niet uit gezet.
Die relais ( waar foto van is die zat er al in standaard) waar is die dan voor?
Daarom wilde ik ook weten of het mogelijk is de schakelaar van de achteruit of daar geen aansluiten op zou kunnen zitten, want ik kan deze niet vinden. ( zoal van boven af via gat versnellingspook als onderkant gevoeld).

Ik hoor graag wie mij kan adviseren.

Gr Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2020 10:03 #187351 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Nog wat relais
Carlo, het is wat moeilijk om hier alles op papier uit te leggen, maar ga naar Documentatie en zoek de naar de elektrische schema,s daar vind je het schema van de 123 GT, dat is het schema voor een overdrive, wel in eerst in loggen.
Dat je de overdrive in kan schakelen in alle versnellingen komt waarschijnlijk dat de schakeling boven op de versnellingsbak niet aangesloten is, of deze schakelaar zit er niet op. Na 50 jaar en diverse eigenaren kan er van alles mis zijn met de auto,s.
WAARSCHUWING. nu je in alle versnellingen de overdrive in kunt schakelen ook in de achteruit, als je achteruit rijd met ingeschakelde overdrive, is je overdrive overleden, ook na een paar meter al.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2020 18:28 #187358 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
Kees,
Mij is bekend dat het niet zo oke is hoe nu de overdrive is aangesloten en zeker het achteruit rijden daarmee.

Ik heb hier een schema met de overdrive tekening van een 142/144 fss en dat komt zeker ovreen met die van mij 170 145 USA maar toch wat verschillen dus zoek de juiste.

Is er iemand die mij kan helpen met de foto die ik in it bericht heb vermeld?


Gr Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 09:26 #187363 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
aaa.. ben een stuk verder heb een site gevondenhttp://www.classickabelboomcompany.com/wiring-diagram-volvo/index.php/
Die alle schema,s hbben maar ook de USA versie vermeld worden!!!!
Dus ik had een vraag over relais LInks ( achteruit relais)met zwart, wit en bruin.
Midden is dus overdrive relais met geel, rood en blauw/geel. DEze tekening staat ook schema overdrive in.
rechts groot licht relais rood, groen en geel.
En dit schema heeft dus voor de USA uitvoeing de zij lampjes en de buzzer relais van de vorige vraag die ik had en daar de aansluiting van.

Maar nu de vraag nog!!!
Is het mogelijk dat de versnellingsbak achteruit relais op de bak dat daar geen aansluit op zit?????? en zo ja wat kan ik hieraan veranderen vervangen misschien? Iemand idee of deze liggen?

GR Carlo
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2020 06:28 #187418 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Nog wat relais
Als dat schakelcontact aanwezig is, dan zou het in het deksel bovenop de bak moeten zitten. Dit contact wordt alleen gesloten in de 4e versnelling.
De vraag is dus of dit schakelcontact aanwezig is. Loopt er een draad naar de bovenzijde bak? Kan je met je hand langs de bak iets voelen bovenop?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2020 09:24 #187419 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
@ Hans dankje voor je antwoordt want ik ben nu aan het twijfelen.
Er is een bak verwisseling geweest ( 2010)van zonder overdrive naar met J-overdrive. Zover ik nu kan zien is het kapje van de achteruitrij schakelaar is er geen aansluiting op.
Wat ik al aangaf in vorige berichten er is een relais (onder de moterkap) voor achteruit zwart wit en blauw/geel.
Wit kan ik traseren onder dash via een aansluiting stekker samen met de zwart rem(handrem en remcilinder) signaal.
De Zwarte draad van het relais moet aan de achteruit rij schakelaar verbonden worden maar die aansluiting zit er niet op het bak, dus waar is die draad heen? waar komt deze uit?
Vragen.
1 Kan ik een kapje op aansluit erop maken? en wie heeft deze?
2. Waar gaat de zwarte draad van het achteruit rij relais naar toe? waar kan ik deze oppakken in de kabelboom?
3. Wil ook alleen de overdrive in laten schakelen bij de 4 versnelling dan heb ik een schakelaar nodig boven op! moet ik dan dize op maken? Dan moet dus de bak er uit!


Ik hoor graag van je.

GR Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
11-03-2020 16:08 #187423 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Nog wat relais
Op het forum staan verschillende artikelen mbt de j-overdrive en oplossingen.
Bijvoorbeeld deze:
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/13912-...rive?start=50#185325

Wellicht heb je daar wat aan.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2020 16:54 - 11-03-2020 16:55 #187424 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic Nog wat relais
@Arnold dat is mij duidelijk ik heb ook een schema van de overdrive aansluiten en kleuren bedrading.
Maar waar gaat die zwarte draad van de relais in de kabelboom naar toe? Het zou naar de achteruitrij relais moeten maar die zit daar niet.
Dus de vraag waar zou deze dan ergens halferwege de kabelboom moeten zitten??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.