Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers

Lees meer
01-12-2019 17:13 #186131 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Dank voor de tip Han, het is gelukt.

Nog niet dat je zegt appeltje eitje maar ik heb het motortje er uit.

Maar nu verder...… ik kan geen 'sporen' van kortsluiting zien. Wel zijn de koolborstels wat vreemd scheef afgesleten maar dat kan niet de oorzaak van het probleem zijn lijkt me.
Kan ik er ongestraft spanning op zetten om te kijken wat er gebeurt?
Kan natuurlijk ook een ruilmotortje bestellen voor een kleine 80 euro maar dat voelt een beetje 'te makkelijk'. Zelf het probleem oplossen is goed voor het zelfvertrouwen en geeft stof tot conversatie op feestjes en zo.

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2019 12:39 #186146 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Is al lange geleden dat ik die ruitenwissermotor uit elkaar heb gehaald; dus ik moet heel ver in mijn geheugen afdalen.
Volgens mij moet je de tandwielkast open maken. Op een van de tandwielen zit een excenter dat een drukstift bediend. Die drukstift op zijn beurt bedient weer een elektrisch contact.
Mijn vermoeden is dat die drukstift vast zit (oud en hard geworden vet) waardoor dat contact permanent bediend wordt.
Dus even goed gangbaar maken en even uitproberen.
Als ik jou was zou ik ook de ruitenwisserschakelaar uit het dashboard pakken; dan kun je die boel aansluiten en op de werkbank testen.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2019 19:28 #186149 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Beste Han,

Hartelijk dank voor je reactie, top! Ik ga er mee aan de slag en hoop snel met een update te komen.

groet, koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2019 11:38 #186180 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Bedankt Han, ik heb het lek boven water.

Het zat inderdaad in het tandwielkastje. Daar zit een tandwiel in met een sleuf waardoor een palletje loopt. In de sleuf zit een verhoging en daarmee drukt het palletje twee contactpuntjes naar elkaar toe. Het geheel zat vol droog en plakkerig vet en de contactpuntjes zaten eigenlijk tegen elkaar. Ik heb alles gedemonteerd en schoon gemaakt de contactpuntjes iets uit elkaar gebogen schoon kogellager vet er in en het loopt weer als een zonnetje. Ben nu alleen nog op zoek naar nieuwe koolborsteltjes of een hele nieuwe houder met borstels zodat het geheel er weer gewoon 50 jaar tegen kan. Eigenlijk jammer om het weer te monteren achter het dashboard, want dan zie je er niets meer van.

Nogmaals dank voor de support.
Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.