Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers

Lees meer
26-10-2019 18:12 #185732 door Koen Sollie
Beste Volvo collega's,

Ik heb een probleem met de ruitenwissers van mijn Duett.
Inschakelen gaat prima en dan blijven ze draaien zolang het nodig is maar bij het uitschakelen knalt steeds de 25amp zekering (korte dikke witte) er uit. Ik heb nu de ruitenwissermotor losgekoppeld en dan blijft alles het prima doen (alleen een probleem bij regen én APK).
Ik neem aan dat er een schakelrelais bij de ruitenwissermotor zit zou hier het probleem kunnen zitten? Of in de schakelaar op het dashboard?

Iemand 'ervaring' met dit probleem?

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2019 20:34 - 26-10-2019 20:34 #185736 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Je hebt ergens sluiting, waarschijnlijk in het motortje, probeer eens een andere of maak hem open
Je kunt je hem ook doormeten, plaats wel een zekering in de aanvoerende draad

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
26-10-2019 22:23 #185742 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Om antwoord te geven op je vraag; er zit geen relais die de ruitenwissers aanstuurt, mits nog origineel natuurlijk. De electro motor is ook niet stuk anders draaide het helemaal niet. Het lijkt erop dat de schakeling van de continue plus die de ruitenwissermotor naar de beginstand schakelt kortsluiting geeft. Dus toch demonteren en controleren.

gr. Cor/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 13:48 #185749 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
dat zeg ik … sluiting in het motortje...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 13:49 #185750 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
De ruitenwissermotor van de Kattenrug / Duett heeft een aparte remwikkeling die er voor zorg dat ruitenwisers in de nulstand stoppen. Vermoedelijk is het schakelcontact in de ruitenwissermotor zelf defect.
Als tijdelijke noodmaatregel zou je op de ruitenwisserschakelaar de zwarte draad op aansluiting 31 los kunnen halen. (wel stekkerje even isoleren met een stukje tape zodat die niet ergens sluiting kan maken.)
Als het goed is doen je ruitenwissers het dan weer gewoon zonder dat je zekering eruit vliegt. Enigste nadeel is dat de ruitenwissers niet meer in de ruststand stoppen maar een klein stukje zullen doorschieten.
Je kunt nu weer door de regen rijden en je bent APK waardig. Uiteindelijk zul je de ruitenwissermotor een keer open moeten maken om daar het probleem op te lossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 18:22 #185763 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Ed, Cor, Han,

Bedankt voor jullie reacties!
De tijdelijke oplossing van Han is heel praktisch, bedankt.
Op termijn zal ik toch een keer onder het dashboard duiken om het motortje te demonteren. Lekkere klus, slecht voor je rug....

Hartelijke groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2019 10:08 #185792 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Ja , een heel handige tip voor als je dit onderweg overkomt. Maar je moet dit wel repareren voordat je naar de apk gaat.Zie de toelichting op art. 5.2.43 van de apk regelgeving.

Een ruitenwisserinstallatie die niet automatisch in de nul-stand eindigt is geen goed werkende ruitenwisserinstallatie en is een afkeurpunt voor de apk.
Bij voertuigen waarbij van fabriekswege een automatische nul-stand ontbreekt moeten de bladen handmatig in de nul-stand kunnen worden gezet.

De betreffende auto heeft van fabriekswege immers WEL een automatische nul-stand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2019 20:27 #185808 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Bedankt Niek voor de waardevolle aanvulling.

Ik ben ook niet van plan om al te lang te wachten met een poging tot reparatie. De komende maanden mag ie sowieso niet vaak naar buiten en ga ik er mee aan de slag.

Gr Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2019 17:46 #186069 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Heeft iemand een tip voor het demonteren van het ruitenwisser mechaniek met het motortje?

Is er een truck om het dashboard dek er af te halen (zonder de hele voorruit er uit te halen ……..) . De parkers zitten wel heel lastig weggestopt onder het voorruit rubber. Heb al speciaal gereedschapje gemaakt door en kruiskop schroevendraaier (bijna) haaks om te zetten maar dan is het nog een geklungel van niks.

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2019 14:45 #186076 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Zekering er uit bij uitschakelen ruitenwissers
Ik demonteer in zo'n geval het asbakje en het handschoenenkastje. Dan heb je net voldoende zicht en armslag om de ruitenwissermotor te demonteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.