vraag kachelventilator aansluitingen

Lees meer
26-01-2018 21:52 #174766 door Hendrik Teerink
vraag kachelventilator aansluitingen is gemaakt door Hendrik Teerink
Op de kachelventilator van mijn combi zitten drie zwarte draden. Midden is massa.
Bij stand 1x keer uittrekken (hoge stand) er op de bovenste draad 9V en op de onderste 10V
Bij stand 2x keer uittrekken (lage stand) staat er op bovenste draad 5V en op de onderste 9V

Is dit normaal? Contact is aan, motor uit. Ik dacht dat op de lage stand één van de draden 0V zou zijn

Heeft iemand een mogelijkheid bedacht om de kachel ventilator achter een relais te zetten?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2018 22:20 #174767 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic vraag kachelventilator aansluitingen
Het schema geeft twee positieve draden aan en een aarde. Resp. groen, rood en zwart.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2018 22:38 #174769 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic vraag kachelventilator aansluitingen
mijn schema drie zwarte maar inderdaad 2 plussen, maar vreemde voltages.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-01-2018 21:08 #174800 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic vraag kachelventilator aansluitingen
Jammergenoeg ben ik vandaag niet bij mijn combi geweest, anders had ik het even kunnen meten bij die van mij.

Ik zou denken dat er iets is met jouw bedrading ,schakelaar, of zekeringkastje.
Normaal gezien zou je namelijk de bijna de volledige accuspanning beurtelings op één van de aansluitingen moeten meten.
Dan geeft de ene aansluiting volle snelheid en de andere halve snelheid.

Het feit dat je verschillende spanningen meet zou misschien te verklaren zijn door de constructie van de ventilatormotor.
Stel je voor dat hij eigenlijk een soort van dubbel uitgevoerd is (zeg maar twee motoren in één) dan zal het gedeelte van de motor dat niet door de accuspanning wordt aangedreven wellicht kunnen werken als generator / dynamo.
Je meet dan wel een spanning maar die komt dan niet "uit de schakelaar" maar "uit de motor".

Makkelijk te testen door beide plusdraden even van de aansluitingen los te trekken en de ventilator rechtstreeks te voeden met een (gezekerde) draad vanaf de accu. Meet dan de vrije aansluiting en je weet of de spanning door de motor zelf wordt gegenereerd of niet.

Stel nu dat je massadraad niet in orde is, dan krijg je ook de raarste metingen / situaties.
Dat is dus ook aanbevelenswaardig om te meten.

Ik zou als volgt te werk gaan;

Alles zo laten zo als het nu zit.
Stel ventilator in op hoogste toerental met de dashboardschakelaar.
Meet accuspanning.
Meet de spanning tussen de minpool van de accu en de minpool van de ventilatormotor. (deze mag niet meer dan 0,5V zijn)
Meet de spanning tussen de pluspool van de accu en de pluspool (hoge snelheid) van de ventilatormotor . (deze mag niet meer dan 0,5V zijn)
Zet de dashboardschakelaar op halve snelheid.
Meet de spanning tussen de pluspool van de accu en de pluspool (lage snelheid) van de ventilatormotor . (deze mag niet meer dan 0,5V zijn)

Achterliggende gedachte is namelijk dat als je wél meer meet dan 0,5V er ergens een overgangsweerstand is.
Een brakke zekeringklem kan bijvoorbeeld een spanningsval veroorzaken van 2-3V .
Hetzelfde geldt dus ook voor brakke massa-aansluiting of schakelaar.

Je besluit met de vraag of iemand de ventilator via een relais schakeld, dat heb ik dus wel zo gemaakt ja.
Zelfde geldt bij mij voor ruitenwissers en grootlicht / dimlicht.
Nu zou ik in jouw geval niet gelijk gaan knippen en modificeren, het heeft immers al 50 jaar naar tevredenheid gewerkt.
De oorzaak zoeken is leerzaam en goedkoper.

mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2018 21:22 #174803 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic vraag kachelventilator aansluitingen
Bedankt! Ik ga het op jouw manier testen! Zekeringenkastje is oké, de aansluitingen op de kachel ook. Ik verdenk de schakelaar of de massadraad.

Ik wil ook relais voor de ruitenwissers, groot-/dimlicht en ventilator. Het zit dan wel 50 jaar maar daarom vertrouw ik het ook niet meer zo. Vorig jaar is er nog een Amazon in de buurt afgebrand, wat me aan het denken zette.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2018 12:06 - 31-01-2018 12:26 #174866 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic vraag kachelventilator aansluitingen
De accu heeft 12,4 V Met de ventilator in hoge stand 11,9 (motor uit). Met een losse draad meet ik ook spanning op beide polen. Dus genereert de ventilatormotor deze zelf?
Trouwens, de draad voor de lage stand is blauw.
Als ik beide draden los haal en de spanning meet zie ik netjes 12,4 V op de draden. Gek genoeg in de hoge stand op beide draden! In de hoge stand geeft de schakelaar dus op beide draden 12 V aan de motor. Snap er niks van. Alles werkt wel gelukkig ;-)

Bij de andere test kwam dit eruit:
- accu / - vent 0,7 V
+ accu / + Hoog 1,6 V
+ accu / + Laag 1,2 V
geen goede waarden dus ergens overgangsweerstand.

Hoe heb jij de relaisschakeling gerealiseerd?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
31-01-2018 20:45 - 31-01-2018 20:50 #174878 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic vraag kachelventilator aansluitingen
Dag Hendrik,

De gemeten waarden doen idd vermoeden dat er verbetering te halen is in je electrische contacten.
Het kan zijn dat je schakelaar slecht is, maar het kan net zo goed de zekeringkast zijn óf een combinatie van vele kleine overgangsweerstanden veroorzaakt door stekkertjes die hun klemkracht verloren zijn tot corrosie.

Bij een slecht contact kan je vaak ook wel warmteontwikkeling voelen (indien je de fan een paar minuten laat draaien.
Stel je fan trekt 8A, en je hebt op bijv. je schakelcontacten 1,6V spanningsverlies dan is het vermogen dat de schakelaar "opsnoept" P=U x I dus 1,6 x 8 , een slordige 13 Watt, dat voel je wel met je vingers.(pak maar eens een gloeilampje van 15W beet na een minuut)

Overigens kan het geen kwaad de fan mechanisch ook even te controleren op zwaar lopen;



Het feit dat je op beide draden spanning krijgt vanaf de schakelaar is in overeenstemming met het schema, zie op de VKV site documentatie , toegelaten modellen , amazon , elektrische installatie ( goede schema zoeken voor trekschakelaar)

Dat de motor ook een spanning " uitstuurd" heeft vlgs mij te maken met genererend effect.

Ik had het geluk opnieuw te kunnen beginnen en heb de elektra helemaal opnieuw gedaan, relais' zitten centraal boven voeten bijrijder;

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...bi-project?start=150 (ff scrollen)

Behalve fan stand 1 + 2 heb ik ook koplampen dim + grootlicht en ruitenwissers 1+2 via relais' lopen , 6 in totaal dus.

Controleer ook je massaaansluitingen even goed, ieder spanningsverlies wat te vermijden is is mooi meegenomen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2018 22:31 #174898 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic vraag kachelventilator aansluitingen
ik ga ook relais gebruiken voor die zaken en zal de massakabels checken!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2018 12:15 #174912 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic vraag kachelventilator aansluitingen
Er horen bij een Amazon twee zwarte draden en een blauwe draad aan de kachelventilator te zitten. De zwarte massa draad heeft geen extra islolatie bij het schuifje.De blauwe en zwarte waar spanning op komt hebben dat wel. Op het grijze blokje van de ventilator waar de draden op geschoven moeten worden staan tekens . Ik kan het nu even niet nakijken dus ik kan het niet met zekerheid zeggen ,maar ik dacht ,dat de massa draad op de middelste aansluiting hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2018 22:39 #174923 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic vraag kachelventilator aansluitingen
inderdaad de massadraad zit in het midden, de blauwe (lage snelheid) er onder en de zwarte (hoge snelheid) er boven.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.