Bobine

Lees meer
02-05-2017 21:59 #168689 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bobine
Ja, aftappen van de pantserkabel kan en is m.i. de betere optie, die andere is een permanente plus.
Kan de 123 wel mee omgaan, maar is toch een plus... die blijft als je het contact afzet.
Vind trouwens die pantserkabel een hele aardige oplossing voor '59 én veilig

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2017 16:32 #168707 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Bobine
Dank Ed voor de uitgebreide reactie!

Ik denk er nog even over na of ik de standaard pantser bobine of een losse.

Trouwens hoe de p.o. het heeft gedaan weet ik niet maar de 123 ontsteking haalt nu zijn voeding uit het zekeringskastje (en is dus niet geschakeld met de plus van de pantserkabel). Hij is samen met het veiligheidsrelais van de lpg installatie (met een extra zwevende zekering) aangesloten op de zekeringskast.

Of dit correct is weet ik niet maar het werkt het al jaren zo :) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2017 17:08 #168708 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bobine
Dat kan een permanents plus zijn, of een die via het contact gaat., Je kan hem ook bij het contact slot vandaag halen.
We hebben de eerste uit gelopen 123 's al gezien.... De pantserkabel met de originele punches ontsteking is kwalitatief superieur

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2017 16:01 #168743 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Bobine
De originele bobine + pantserkabel, kan na zo'n 50jaar toch wel aan zijn levens eind zijn.
Dus het zekere voor het onzekere uitgevoerd, temeer daar ik al zo'n 8 jaar een zeer eenvoudige electronische ontsteking heb (Ignator). Dus de pantserkbel doorgezaagd, het oude bobine deel er voorzichtig uitgesloopt, Een ring gedraaid en deze op de oiginele voet geschroeft en hier een (zwart geschilderde) blauwe bosch bobine gemonteerd en deze met drie stelschroefjes in de ring vastgezet. - Zie plaatjes-


Tevens een mooie gelegenheid om de zekerheid van de breuk vriendlijkheid van de contact sleutel te elimineren. De groene draad naar de startsolonoide via een drukknop met het contact verbonden. Dus met starten allen de sleutel in de rij positie en met de startknop de machine tot leven brengen.
nb. Het Biltema relais staat in serie met de voetschakelaar en is die door de kleinere stromen een langer leven beschoren.
fred k
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.