Bobine

Lees meer
28-04-2017 11:51 #168583 door Frans Pars (GAST)
Bobine is gemaakt door Frans Pars (GAST)
Mijn oude bobine met pantserkabel is vrees ik aan vervanging toe. Stuk van bakeliet deksel er af, teerachtig spul aan bovenzijde, met warme mototrerg lastig starten ect. Ondanks dat ik hier waarschijnlijk al aantal jaren mee rij, is een vervanging wel een keer tijd.

Heb trouwens amazon uit 66 , B18d, 122s op lpg, met contactslot aan stuur (omgebouwd door een van de p.o.'s) en (een hele vroege) 123 ontsteking.

Veel gelezen over bobines en vervangen maar wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je nu voor een orignele bobine met pantserkabel zou kiezen of voor een modernere (bosch, flamethrower ect).

Met pantserkabel lijkt mij het makkelijkst dan kan ik 1 op 1 overbouwen( maar ja zeer prijzig) maar als ik het goed begrijp zou ik met een elektronische ontsteking beter af zijn met bijvoorbeeld een Bosch (zie ook bericht van bijvoorbeeld Boele Braaksma). Klopt mijn aanname?

Groet Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2017 21:47 #168603 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Bobine
Ik heb mijn originele bobine niet vervangen door een originele vanwege de prijs. (een oude tweede hands was voor mij geen optie).
Ik heb nu 123 ontsteking en een blauwe (nu zilverkleurig) Bosch bobine en het bevalt me meer dan goed. Goede vonk, pittig rijden.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2017 22:34 - 28-04-2017 22:35 #168605 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Bobine
als je een goedkope optie zoekt:

Simon S schreef :
Ik heb een blauwe bosch gehad, die gaf de geest daarna deze:
www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...TION&group=23&cat=20
samen met een hotspark contactpuntloze ontsteking hoor je hem vonken.


www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...IPTION&group=7&cat=2

sindsdien start hij ook warm als een tierelier op lpg en benzine ( wel met een electrische pomp).
nu nog een kabelset inelkaar flansen


2 meter kabel met persje en losse doppen een goedkope oplossing met hoge kwaliteit.


Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2017 22:57 #168606 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Bobine
Ja dat laatste draadje had ik ook al met belangstelling gevolgd.

Blijf denk ik alleen wel trouw aan 123 ontsteking, maar dank voor de info!

Misschien een domme vraag maar in de pantserkabel loopt toch een stroomdraad? Waarom zit hier een "pantser" omheen? Ter bescherming, of om storingen of lekkages tegen te gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2017 23:54 #168608 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Bobine

Frans Pars schreef : Misschien een domme vraag maar in de pantserkabel loopt toch een stroomdraad? Waarom zit hier een "pantser" omheen? Ter bescherming, of om storingen of lekkages tegen te gaan?

Dat is een poging tot diefstalpreventie.
Als je met een nieuwe bobine toch een originele uitstraling wilt hebben, moet je de oplossing van Lars eens lezen, zie hier (wel even naar beneden scrollen). In plaats van zwarte tape zou je dan ook een spuitbus matzwarte (hittebestendige?) lak kunnen gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
28-04-2017 23:56 #168609 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Bobine
Frans, de pantserkabel is een beetje primitieve bescherming tegen diefstal. Je kan door die pantser moeilijk bij de plus van de bobine komen. Maar waarom laat je de ontsteking niet origineel? Zelf vind ik het ritueel van elk jaar de puntjes vervangen en weer fijntunen een heel leuk ritueel van het oldtimer rijden. Als ik sleutelen niet leuk zou vinden kocht ik wel een nieuwe toyota.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2017 00:05 #168610 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Bobine

Cor Kraaijeveld schreef : Maar waarom laat je de ontsteking niet origineel? Zelf vind ik het ritueel van elk jaar de puntjes vervangen en weer fijntunen een heel leuk ritueel van het oldtimer rijden. Als ik sleutelen niet leuk zou vinden kocht ik wel een nieuwe toyota.

Nog nooit met een 123-ontsteking gereden zeker...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2017 07:59 #168611 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Bobine
Leuk om te weten weer!!! Weer wat geleerd.

;) Laat ik de ontsteking discussie maar weer niet oprakelen, Cor ik begrijp je helemaal maar vind puur persoonlijk de 123 ontsteking een hele uitkomst :)

Dank allemaal weer voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 21:31 #168687 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Bobine
Nog een vraag met betrekking tot voeding bobine.

Als ik nu losse bobine ga plaatsen (bedoel ik mee bijv. Bosch blue coil / Petronix) waar haal ik dan de voeding vandaan?

Begrijp ik het goed dat ik deze uit de twee bovenste aansluitingen van de zekeringskast kan trekken? (Ongezekerde kant / buitenkant).

Heb ook andere mooie oplossingen gezien via oude pantserkabel trouwens maar dat kost wat meer werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 21:57 #168688 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bobine
Ja, die pantserbobines met de plus erin zijn rock solid en gaan bijna nooit stuk.
Nadeel is dat je die plus nodig hebt bij een 123.
Mocht je toch een 'oude' pantserkabel nodig hebben mag je me een pb geven, heb er nog een paar liggen en ga verhuizen dus uitverkoop.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.