- Berichten: 221
Bobine
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Heb trouwens amazon uit 66 , B18d, 122s op lpg, met contactslot aan stuur (omgebouwd door een van de p.o.'s) en (een hele vroege) 123 ontsteking.
Veel gelezen over bobines en vervangen maar wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je nu voor een orignele bobine met pantserkabel zou kiezen of voor een modernere (bosch, flamethrower ect).
Met pantserkabel lijkt mij het makkelijkst dan kan ik 1 op 1 overbouwen( maar ja zeer prijzig) maar als ik het goed begrijp zou ik met een elektronische ontsteking beter af zijn met bijvoorbeeld een Bosch (zie ook bericht van bijvoorbeeld Boele Braaksma). Klopt mijn aanname?
Groet Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb nu 123 ontsteking en een blauwe (nu zilverkleurig) Bosch bobine en het bevalt me meer dan goed. Goede vonk, pittig rijden.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 637
Simon S schreef :
Ik heb een blauwe bosch gehad, die gaf de geest daarna deze:
www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...TION&group=23&cat=20
samen met een hotspark contactpuntloze ontsteking hoor je hem vonken.
www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...IPTION&group=7&cat=2
sindsdien start hij ook warm als een tierelier op lpg en benzine ( wel met een electrische pomp).
nu nog een kabelset inelkaar flansen
2 meter kabel met persje en losse doppen een goedkope oplossing met hoge kwaliteit.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 221
Blijf denk ik alleen wel trouw aan 123 ontsteking, maar dank voor de info!
Misschien een domme vraag maar in de pantserkabel loopt toch een stroomdraad? Waarom zit hier een "pantser" omheen? Ter bescherming, of om storingen of lekkages tegen te gaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is een poging tot diefstalpreventie.Frans Pars schreef : Misschien een domme vraag maar in de pantserkabel loopt toch een stroomdraad? Waarom zit hier een "pantser" omheen? Ter bescherming, of om storingen of lekkages tegen te gaan?
Als je met een nieuwe bobine toch een originele uitstraling wilt hebben, moet je de oplossing van Lars eens lezen, zie hier (wel even naar beneden scrollen). In plaats van zwarte tape zou je dan ook een spuitbus matzwarte (hittebestendige?) lak kunnen gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 854
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nog nooit met een 123-ontsteking gereden zeker...?Cor Kraaijeveld schreef : Maar waarom laat je de ontsteking niet origineel? Zelf vind ik het ritueel van elk jaar de puntjes vervangen en weer fijntunen een heel leuk ritueel van het oldtimer rijden. Als ik sleutelen niet leuk zou vinden kocht ik wel een nieuwe toyota.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 221


Dank allemaal weer voor de reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 221
Als ik nu losse bobine ga plaatsen (bedoel ik mee bijv. Bosch blue coil / Petronix) waar haal ik dan de voeding vandaan?
Begrijp ik het goed dat ik deze uit de twee bovenste aansluitingen van de zekeringskast kan trekken? (Ongezekerde kant / buitenkant).
Heb ook andere mooie oplossingen gezien via oude pantserkabel trouwens maar dat kost wat meer werk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nadeel is dat je die plus nodig hebt bij een 123.
Mocht je toch een 'oude' pantserkabel nodig hebben mag je me een pb geven, heb er nog een paar liggen en ga verhuizen dus uitverkoop.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.