wederom afgesleten nokje contactpuntjes

Lees meer
24-04-2017 00:15 #168491 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Beste J, ik weet niet of de bobine al eens een keer is uitgewisseld anders zou je dit verhaaltje eens moeten lezen,
www.oldtimerrestauratie.com/index.php/motor/127-de-bobine
Ik denk dat je een voorschakelweerstand nodig heb.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2017 19:27 #168624 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Ik ben benieuwd hoe dit probleem is opgelost en wat de oorzaak was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2017 13:08 #168633 door Kees Struijk
Beantwoord door Kees Struijk in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Elektronische ontsteking monteren doet wonderen, puntjes zijn tegenwoordig van zeer matige kwaliteit. Wij hebben een MGA, elektronische ontsteking gemonteerd, nooit meer naar omgekeken. Gaan we zeker in de Amazone ook doen als we zo ver zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2017 14:25 #168634 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Ik heb toch nog al eens van problemen met elektronische stroomverdelers vernomen. Plotseling uitvallen en speling op de as. Twee maal iemand langs de weg geholpen met problemen met elektronische ontsteking door de standaard stroomverdeler te monteren, die ik altijd bij me heb. Als de elektronische stroomverdeler niet meer werkt ,kun je er meestal niets meer aan verhelpen onderweg.
We hebben van de vraagsteller J. Bruin overigens al sinds acht dagen niets meer vernomen. Ik vind het altijd wel correct ,wanneer degene die een oplossing voor een probleem vraagt, even aan degenen die meedenken meldt , hoe de zaak er voor staat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2017 15:45 #168635 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
De bekende 123 ignition heeft m.i. inmiddels wel bewezen betrouwbaar te zijn mits juist aangesloten en i.c.m. een geschikte bobine.
de problemen die er waren had meestal betrekking op een originele 50+jaar bobine waarvan de inwendige weerstand net als de garantietermijn inmiddels wel was verlopen.
met puntjes werkte het wel maar de electronica in de 123 vond dit toch niet zo lekker.
zelf zie ik een nieuwe 123 ignition als een goed alternatief voor een versleten originele bosch distributor.
als de distributor zelf nog goed is is een hallgever een optie , en een setje puntjes in de kofferbak eventueel.

voorlopige voorzichtige conclusie is denk ik wel dat de contactpunten van nu niet meer van dezelfde kwaliteit zijn als van welleer.
tja , dan ga je vanzelf op zoek naar een alternatief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2017 22:51 #168646 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Ik rij al jaren met puntjes, Amazon 1965 B20 uit 1974 met K-nokkenas, dubbele SU's en overdrive.
Start onmiddellijk met koud of warm weer normaal verbruik kan makkelijk met hedendaags verkeer meekomen top ong. 170 en ik weet niet of een electr. ontsteking meer zou toevoegen.
Blijf gewoon met puntjes rijden, ik tank wel zoveel mogelijk BP Ultimate rij dus niet op gas.
Dagelijks auto (Jaguar X) rijdt ook merkbaar beter op BP Ultimate.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2017 10:26 #168649 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Bedankt allemaal voor de reacties. Hier in NoordHolland afgelopen week schoolvakantie, vandaar even radiostilte.
Even een update. Bij Brezan nieuwe puntjes gehaald. Mijn opmerking dat de Beru puntjes mogelijk van niet al te beste kwaliteit zijn werd afgewezen. Er waren geen problemen mee bekend. Ook de (gepensioneerde?) bode van Brezan die er bij stond klonk dit onwaarschijnlijk in de oren ("Beru puntjes zitten zelfs in mercedes"). Of dat doorslaggevend is laat ik aan jullie over. 2 setjes meegenomen, Beru en Facet.
Vervolgens Facet puntjes gemonteerd en een nieuwe condensator en een nieuwe kabel van bobine naar ontsteking. Motor loopt weer als zonnetje. Paar (te) kleine ritten gedaan zonder problemen. Echter gisteren (zondag) wat langer gereden en opeens was daar weer het probleem. Gelukkig waren we dicht bij huis en gelukkig door een gebrek aan enige stoplichten met weinig 'gas' huis bereikt. Daarna was het wel over en uit. Niet meer te starten.
Direct een andere bobine uit de kast getrokken, gemonteerd en hierna was het weer draaien als het spreekwoordelijke zonnetje. De punten en het fiber nokje lijken niet beschadigd te zijn. Echter geen tijd om weer even een langere rit te rijden dus of dit nu de definitieve boosdoener was is nog even niet te zeggen.
In aanloop naar de rit door de USA in 2005 hebben we de bobine destijds vervangen. Het 'gedoe' met de gewapende kabel hebben we omzeild door de oude bobine af te zagen, het huis leeg en schoon te maken en hier een nieuwe Lucas bobine in te schuiven. Geen mens die er wat van ziet behalve het extra draadje natuurlijk. De bobine heeft hierdoor wel een extra behuizing, voert mogelijk minder warmte af en verkort zo de levensduur?
Ik ben overigens geen fan van 1-2-3 of hot spark. De auto rijdt al 54 jaar met puntjes, in principe wil ik dat gewoon handhaven. Het benzinepompje met glas is ivm APK en doorzweten vorig jaar vervangen maar inbmiddels ook weer in ere hersteld en zo zie ik dat met de puntjes ook.

Wordt vervolgd

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2017 11:35 #168654 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Is de nok van het asje wel spiegelglad? Als dat ruw is slijt het fiber nokje natuurlijk te snel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2017 20:49 #168660 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
ik heb nog orginele bobines liggen van een Amazon (Haarlem)

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2017 01:24 #168727 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Beste J, hotsparks heeft mij 12 jaar geleden uit de brand geholpen.
Mijn verdeler B20E heeft en nog steeds speling op de rotoras waardoor afstellen contactpuntjes moeilijk was.
Ik heb toen een setje hotsparks uit de USA laten komen, gemonteerd en sindsdien loopt de motor als een zonnetje.
Met een electronische onsteking heb je geen dwell.
Wat ik wil zeggen op die manier geef je een oude verdeler een tweede leven zonder te veel kosten te hoeven maken.
Sindsdien al een 80000km gereden.
Ik heb natuurlijk nog wel een verdeler als nood liggen mocht het verkeerd gaan maar dat is een verdeler van een B20A.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.