wederom afgesleten nokje contactpuntjes

Lees meer
22-04-2017 17:45 #168436 door J.L.M. Bruin
wederom afgesleten nokje contactpuntjes is gemaakt door J.L.M. Bruin
Ik heb binnen relatief korte tijd (ca 2 jaar) opnieuw problemen met mijn ontsteking. Opnieuw is het nokje afgesleten/weg gesmolten, waardoor de contactpuntjes niet meer worden gelicht. Auto reed prima, motor draaide ok. We waren slechts 15km van huis. Langzaam aan toenemend gestotter en geknal. Gestopt, na 10 min doorgereden, ging redelijk goed maar na een paar km kwamen we definitief tot stilstand.
Wat doet het nokje smelten? Aangezien er totaal geen eerdere signalen waren die duidden op problemen, moet dit nokje toch op de 1 of andere manier vrij snel zijn afgesleten/gesmolten. We lossen het wel weer op met nieuwe puntjes maar ik zou graag de oorzaak willen weten.

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-04-2017 18:43 #168437 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Slechte kwaliteit namaak, ik ga ervan uit dat je vet op de nokkenas van de verdelen hebt. Zo niet, kan dat i.c.m. minder kwaliteit materiaal zoiets veroorzaken.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 18:55 #168439 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Mee eens , materiaal dat niet voldoet , wellicht geen fiber.
waren dit Beru punten ?? (made in china) of gevalletje "bogus parts"

Helaas wordt de lijst aftermarket producten die niet voldoet groter en groter....
fiber nokken van contactpunten die letterlijk wegbranden heb ik nog niet eerder gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 19:11 #168441 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Ja vet op de nokkenas.
En ja BERU parts :( Had het doosje nog liggen....

Maargoed, dat het zo snel zo warm wordt en wegsmelt, kan dat ook nog gelegen zijn in slechte kabel tussen bobine en verdeler (zoals zojuist ontdekt). En/of kan de combi bobine/condensator zoiets veroorzaken. Spanning omlaag/stroom omhoog = erg warm?

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 20:37 - 22-04-2017 21:07 #168444 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Een verbrandde kabel/verdeelkap wel.
een optie zou zijn een hall sensor te monteren i.p.v. de punten , dan ben je er van af.
als de condensator capaciteitsloos zou zijn gaan de punten heftig vonken en inbranden , dit is een bekend fenomeen.
verbrandde contactpunten zijn bekend , verbrandde fiber nokken niet , denk ook niet dat het fiber is maar een soort kunststof.
het geheel moet bestand zijn tegen de wrijvingswarmte en de warmte van de motor zelf.
in ieder geval zou ik ook de condensator vervangen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 22:18 #168446 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Ja,komt me bekend voor .Een kennis van me heeft dat ooit ook meegemaakt. De nok sleet binnen 10 minuten steeds helemaal weg.Hij heeft bij mij toen minstens 10 setjes gebruikte punten gehaald om uit te proberen.Wie wat bewaart die heeft wat ! Ik kan me helaas niet meer herinneren wat precies de oorzaak was.Wel weet ik,dat er iets mis was met de bedrading.Ik meen bij de aansluiting van de bobine.Het betrof een vroege volvo 240.Ik zal er nog eens over nadenken.Als ik meer weet ,meld ik het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 22:24 #168447 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Het zag er inderdaad steeds net zo uit als op de foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 11:28 #168456 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Ik heb er nog eens over nagedacht met het verhaal van Niek erbij.
de contactpunten schakelen de primaire spoel van de bobine , de min.
Wat zorgt er voor dat de punten zo heet worden dat de nok is verbrand , niet de motortemperatuur +- 100○C
buiten dat de punten zijn ingebrand (twijfelachtige condensator) , zal er een grotere stroom door de primaire kring lopen dan normaal is.
de punten worden dus heet genoeg om ze te laten smelten.
dit zou mogelijk zijn bij een inwendige sluiting in de primaire kring van de bobine zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 13:38 #168461 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
De kunststof nokken waren in het door mij beschreven geval steeds gewoon door de hitte gesmolten en vervormd .De hitte werd werd veroorzaakt door erg hete contactpunten.Ik heb er mijn vinger nog aan verbrand.Ik zou er eens een andere bobine aanhangen en de condensator vervangen.Het kan in het geval dat ik heb meegemaakt niet aan de kwaliteit van de steeds verwisselde puntjes hebben gelegen.Dat is gezien het aantal keren dat het is gebeurd onwaarschijnlijk.Mijn vraag aan J.Bruin is of er kort tevoren nog aan de auto is gewerkt.Waar staat deze auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 13:56 #168462 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wederom afgesleten nokje contactpuntjes
Nog eens over deze zaak nagedacht. Maakt de condensator wel goed massa en zit de massa draad op de grondplaat van de stroomverdeler nog wel goed vast?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.