relais grootlicht en achteruitrijlampen

Lees meer
19-04-2017 19:32 #168357 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
met 1 schuif is de 380360 de andere de 662292

freek pul
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 19:37 #168358 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Als je een bak zonder overdrive hebt, is de schakelaar 380360 van toepassing (en de foto's van Jan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 19:45 #168359 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen

Gert Vegter schreef :

Jan van Bochove schreef : Dan zou die schakelaar ook voor de 4e versnelling kunnen zijn (inschakelvoorwaarde overdrive)

Klopt, dat is de (gecombineerde) schakelaar bij een overdrivebak (ond.nr.662292).

Volgens mij is er geen sprake van een gecombineerde schakelaar, Gert.
Er is een schakelaar voor de achteruitrijlichten, deze heeft maar 1 aansluiting en schakelt naar massa.
De andere schakelaar voor de overdrive heeft 2 aansluitingen (schakelt dus niet naar massa) en wordt in serie geschakeld met de solenoid van de OD.
Zijn dus 2 verschillende schakelaars.

Freek, neem even een testlampje en sluit deze aan tussen de zwarte draad (komt van de achteruitschakelaar op je versnellingsbak) en de +12V.
Hiermee kan je zien of de schakelaar goed functioneert.
Als dat zo is, zou je ook het relais moeten horen schakelen als je de zwarte draad daar weer op aansluit.
Het kan ook nog zijn dat de isolatie van de zwarte draad ergens kapot is, en als deze je carrosserie dan ergens raakt dan blijft het relais ook bekrachtigd = achteruitrijlichten aan.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 19:59 #168361 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Bedankt allen,

Ik ga er mee aan de slag. Goede tips!

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 19:59 #168362 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen

Hans schreef : Volgens mij is er geen sprake van een gecombineerde schakelaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 20:49 #168365 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
is wel dezelfde schakelaar, maar er zit één schakelaar voor de 4e versnelling (bij de M41) en één schakelaar voor de achteruit (mits niet het kleine contactje gemonteerd zit (380360)). Het betreft dus niet één schakelaar die beide functies kan schakelen, maar een schakelaar die geschikt is voor één van beide functies.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
20-04-2017 00:12 #168373 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Hallo liefhebbers van de klassieke Volvo,

het principe van de achteruitrijlichten is erg simpel:Vanaf een zekering meestal een witte draad, gaat de spanning naar zowel de spoel als de schakelaar in het relais. Dus: meet eerst heb ik daar spanning.(30/51) Om de spoel te bekrachtigen, heb ik een min nodig. Deze schakelt via een schakelaar op de bak. Dit is aangesloten op het relais, klem 85, dmv meestal een zwarte draad die naar de bak gaat. Zet 85 even op massa en je weet of het relais werkt. De schakelaar op de bak werkt alleen in de achteruitversnelling. De andere draad, meestal een grijze op 87, gaat naar de lampen.

Dit is het principe en de rest is bijzaak; met deze kennis moet je eruit kunnen komen en anders even langskomen dan laat ik het zien. Met deze uitleg begrijp je ook dat de overdrive schakelaar en deze altijd 2 schakelaars zijn, maar natuurlijk wel van het zelfde type kunnen zijn.

De kleuren van de draden en de klemmen kunnen natuurlijk in de loop van de 40 jaar veranderd zijn; dit is het principe. Meten is weten!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2017 08:12 #168376 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen

Paul Franse schreef : Het betreft dus niet één schakelaar die beide functies kan schakelen, maar een schakelaar die geschikt is voor één van beide functies.

Paul & Hans: dank voor de terechtwijzing; is mijn interpretatiefout (en te lang geleden dat ik een overdrivebak heb gezien...). Blijft de vraag wanneer voor het schakelen van de achteruitrijlichten 662292 werd toegepast i.p.v. 380360. Dat vind ik niet terug in de onderdelenboeken (of ik kijk niet goed genoeg :silly:).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2017 10:55 #168380 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen

Hans schreef : Als je het vierde pootje "86" aansluit op de min (massa / carrosserie) dan gaat t gewoon werken.
Bij de oude metalen relais was dit niet nodig, daar zat de min van de bekrachtigingsspoel intern doorverbonden met de behuizing en werd zodoende o.a. via de bevestigingsschroefjes verbonden met de massa.
Bij een kunststof behuizing gaat dat natuurlijk niet en heb je een extra draadje nodig.

oké mensen, denkvautje :blush:, vergeet bovenstaand bericht, kennelijk is bij deze relais de spoel niet met de behuizing verbonden anders gaat het nooit werken voor deze toepassing (schakelen via massa).
het bovenomschreven draadje had bij het kunststof relais met 4 pootjes vanaf 86 naar de + gemoeten (net als 30).
bij de metalen uitvoering is één van de spoelaansluitingen intern doorverbonden met het schakelcontact; hier komt normaliter de voeding (+) op.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2017 11:04 - 20-04-2017 11:13 #168382 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
een plaatje zegt meer dan woorden:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.