relais grootlicht en achteruitrijlampen

Lees meer
15-04-2017 17:01 #168227 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Ha Cor,
Heb inmiddels de relais van Hella teruggestuurd. Als je maandag in Elshout bent kan je ze controleren. Vermoed dat je gelijk hebt van 85 en 86 samen aansluiten (Hans zei dit ook al als tip op het forum). Heb dat niet geprobeerd. omdat ik al verder was (de 'kapotte" terug gestuurd) en de originele relais vandaag heb gekregen en aangesloten. Werkt perfect.
Zou wel willen weten of de 85 en 86 samen aansluiten doeltreffend is. Scheelt toch geld, alhoewel ik de originele wel mooier vind passen in de Amazon.
Stuur je ook twee foto's van de relais en hoe ik de bestuurdersstoel heb verwijderd en er een handig houten frame heb gemaakt met een tuinstoelkussen. Wat een verademing om zo aan de bedrading te werken!





freek pul
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2017 17:46 #168229 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
85 en 86 moet je NIET combineren.
ik bedoelde meer 85 op - en 86 op + ...
maar goed daar is t nu te laat voor en het probleem is inmiddels opgelost.
Handig werk"bed" heb je gemaakt!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 15:15 #168347 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Ha Cor,

Ik ben blij dat het nieuwe relais het doet voor achteruitrijlichten. Aangesloten volgens schema: zwart op 85, bruin op 30 en grijs op 87.Onder de carport uitgeprobeerd:
Contact aan, Amazon in zijn vrij, versnelling in z'n achteruit en twee prima oplichtende achteruitrijlichten, maar....
ze blijven branden als je (vooruit) rijdt (mijn vrouw zag dat toen ik wegreed vandaag).
Heb jij een idee wat er loos is?

groet,
freek

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 16:19 - 19-04-2017 18:46 #168348 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen

Freek Pul schreef : Heb jij een idee wat er loos is?

Aansluitingen zijn niet correct of de achteruitrijlichtschakelaar (380360) werkt niet goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 17:29 #168349 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Beste Gert,

Wist niet dat Amazon 1966 een schakelaar heeft voor achteruitrijlichten.
Ben nog niet zo erg technisch en zoekende. Waar vind ik deze schakelaar in m'n Amazon? Richting versnellingsbak?

Groet,
freek

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-04-2017 17:46 - 19-04-2017 17:57 #168350 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Toevallig heb ik nog wat foto's gemaakt van bewuste schakelaar. Je kijkt hier achterop de versnellingsbak, de schakelaar zit boven de uitgaande as met aandrijfasflens;

Bijlage:




Op de foto's is wel te zien hoe subtiel en doeltreffend de achteruitschakelaar werkt; een simpel veertje dat bij inschakelen van de achteruit massa maakt via de schakelstang R



Bijlage:


Het komt er dus op neer dat de draad die op de schakelaar gemonteerd wordt "massa maakt" via je schakelstang. Wordt daarom ook wel "massageschakeld" genoemd zo'n circuitje.












Bijlage:




Bijlage:


Op de 3e foto zie je een staafje, dat is de onderkant van de kabelaansluiting die je ziet op de 4e foto.
Het kan dus ook goed wezen dat de draad gewoon van de schakelaar losgeschoten is of ergens een onderbreking heeft.
Als je de draad van de schakelaar rechtstreeks tegen massa drukt zouden je achteruitrijlichten moeten gaan branden (auto op contact).

Bij lampen die blijven branden moet er dus gekeken worden of de draad naar de bak ergens voortijdig "massa maakt", bijvoorbeeld ergens tegen massa is doorgeschuurd.


Groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 18:09 #168351 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
De bewuste schakelaar kan inderdaad op de plek zitten die Jan aangeeft, maar hij kan ook bovenop de bak zitten, zoals te zien is op de onderstaande afbeelding uit het onderdelenboek. De schakelaar is nr 41.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-04-2017 18:18 - 19-04-2017 18:31 #168352 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Dat wist ik niet, goed dat je dat aangeeft Gert.
Als ik de lange uitgaande as bekijk krijg ik de indruk dat het om een overdrive versnellingsbak gaat?

Dan zou die schakelaar ook voor de 4e versnelling kunnen zijn (inschakelvoorwaarde overdrive) of zit die dan weer ergens anders :-)

Deze site bevestigd die indruk;

fredriklofter.com/overdrive-i-volvo-amazon/

De twee foto's van overdrivebak geven ook de schakelaar weer, bovenste in serie met overdrive, en die andere (net als bij mij) voor de achteruit.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 18:49 #168354 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen

Jan van Bochove schreef : Dan zou die schakelaar ook voor de 4e versnelling kunnen zijn (inschakelvoorwaarde overdrive)

Klopt, dat is de (gecombineerde) schakelaar bij een overdrivebak (ond.nr.662292).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 19:27 #168356 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Bedankt,
Krijg nu twee schakelars door. Nummer 41 in onderdelenboek is 662292.
Van Gert krijg ik 380360 door. Deze heeft 1 aansluiting voor één kabelschoen en lijkt het meest waarschijnlijk een deal te maken met wat ik nodig heb, want volgens mij gaat er maar een draad naar de versnellingsbak.

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.