relais grootlicht en achteruitrijlampen

Lees meer
10-04-2017 22:41 #168096 door 07736-dummy
relais grootlicht en achteruitrijlampen is gemaakt door 07736-dummy
Beste mensen,
Zijn de twee relais, op binnenkant links binnenscherm van mijn Amazon uit 1966, dezelfde types als je deze nieuw zou aanschaffen. Ik zie in de onderdelenshop alleen een rond relais voor grootlicht en niet 1 voor de achteruitrijlampen.
Zowel de achteruitrijlampen als signaal grootlicht stuurkolom werken niet. Ik heb al gebruik gemaakt van antwoorden van o.a. Niek de Boer over de bedrading en waar die voor dienen en waar spanning op hoort te zitten. evenals de massadraad onder stuurkapje lopend naar massa chokehandle.
Ik blijf proberen om dit aan de praat te krijgen.
(Op de grijze draad staat geen spanning. Op de zwarte wel dus ik vermoed dat relais lichtsignaal niet meer naar behoren werkt.)
Hoop dat iemand goede tips heeft.
Met vriendelijke groeten,
freek

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
11-04-2017 00:09 #168098 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Beste Freek,

ik ben even in het onderdelenboek voor je gedoken (volgende keer zelf doen) en zie, de beide relais hebben het zelfde onderdeel nummer, te weten 669102, in de webshop te bestellen zowel origineel als goedkope variant, nr. 80669102. De elektrische aansluiting is erg simpel; met een lampje kan je zo de storing bepalen vanuit het schema.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2017 19:45 - 13-04-2017 19:46 #168168 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Beste Cor,
Je hebt gelijk. Staat idd in onderdelen boek. Had ik ook gezien, maar ging er van uit dat je twee verschillende moest hebben (er zitten ook twee verschillende vormen relais in mijn Amazon, maar dat zegt dus niks over de bruikbaarheid daarvan).
Ik heb nu 2x relais goedkope versie (80669102) van Hella gekocht bij VOD. Dit is een vierpins. Vierde pin is nr 86.
Ik had eerder een originele gekocht een ronde (669102). Deze ronde doet het grootlichtsignaal uitstekend en losgekoppeld en aangesloten voor achteruitrijlichten werkt deze ook perfect (heeft geen massa nodig heb ik gemerkt).
Dus ik trek de conclusie dat draden (dubbel rood de grijzen, de zwarten en bruine)
en de grootlichtschakelaar aan het stuur zijn in orde.
Het probleem doet zich voor als ik de goedkopere versie aansluit. Deze doet het niet in beide gevallen (grootlichtsignaal en achteruitrijlichten).
Ook niet als ik m'n tweede goedkopere aansluit voor de achteruitrijlichten en het grootlicht.
Is dit een voorbeeld van goedkoop is duurkoop of heb ik iets over het hoofd gezien?
Ik heb grijs op 87, bruin op 30 en zwart op 85 aangesloten (bij achteruitrijlichten).
Hoop dat jij of iemand anders een oplossing heeft.

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-04-2017 21:35 #168173 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Hallo Freek, ik bedoelde het absoluut niet verwijtend hoor;

Met een vergrootglas de oude instructieboekjes geraadpleegd en volgens mij moet het als volgt worden aangesloten:

Lichtsignaalrelais: dubbelrood op 87, zwart + op 30/51 en de grijze op 85;

achteruitlichtrelais: grijs op 87, bruin + op 30/51 en de zwarte op 85.

Gelukkig heb je de relais bij de vereniging gekocht, bij retour krijg je je geld terug cq je hoeft ze niet te betalen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2017 22:29 - 20-04-2017 10:55 #168175 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Als je het vierde pootje "86" aansluit op de min (massa / carrosserie) dan gaat t gewoon werken.
Bij de oude metalen relais was dit niet nodig, daar zat de min van de bekrachtigingsspoel intern doorverbonden met de behuizing en werd zodoende o.a. via de bevestigingsschroefjes verbonden met de massa.
Bij een kunststof behuizing gaat dat natuurlijk niet en heb je een extra draadje nodig.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2017 09:16 #168182 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Ha Cor,

Ik heb het aangesloten zoals jij ook beschrijft, maar werkt niet.
Ook niet als ik'86' aansluit op de massa. Nieuw relais heeft namelijk geen ijzeren behuizing.

Bedankt voor het meedenken en ik denk dat ik twee relais terugstuur naar het VOD en een originele er voor in de plaats neem.
Even geduld hebben dus (ik)

groet
freek

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2017 09:18 #168183 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Beste Hans,

Ik snap je verhaal en ik heb ook '86' aangesloten met een draadje aan de massa en de andere draden op de goede plaats.
Helaas geen sjoege. Dus de relais maar terugsturen naar het VOD lijkt mij.

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-04-2017 11:43 - 14-04-2017 11:49 #168190 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Jammer van de moeite; wellicht is het een relais met een breek-contact i.p.v. een maakcontact. Als je mij het nummer wil mailen, kan ik het nakijken.
Anders ben ik volgende week maandag aan het werk in de webshop en zal ik de relais controleren; wellicht een verkeerde levering.
Bij Hella relais zijn 85 en 86 de aansluiting van de spoel en aansluiting 30 en 87 de schakelaar.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2017 14:19 #168197 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
vreemd verhaal.
test nog ff door de spoelaansluitingen 85 en 86 direct aan te sluiten op de accu, als je het realis dan hoort klikken weet je iig of dit wel of niet werkt. is de spoelspanning in orde (12V)? als je per ongeluk vrachtwagenrelais (24V) hebt gekregen gaat t ook niet werken.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2017 16:43 #168225 door 07736-dummy
Beantwoord door 07736-dummy in topic relais grootlicht en achteruitrijlampen
Beste Hans,
Bedankt voor je advies om 85 en 86 te combineren. Ik kan het helaas niet uitproberen, omdat ik de relais terug heb gestuurd naar het Vod. We interessant om uit te proberen en als het lukt dit advies te sturen naar VOD? als handleiding?
Heb vanmorgen de originele gekregen en gemonteerd en alles werkt perfect. Ben er blij mee.

freek pul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.