Dashboardverlichting Volvo 144 1970

  • Wesley Scheggetman (GAST)
  • Wesley Scheggetman (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-04-2017 10:30 #167884 door Wesley Scheggetman (GAST)
Beantwoord door Wesley Scheggetman (GAST) in topic Re:Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Bedankt voor de moeite! De aansluiting heb ik ook op het dashboard zitten! Maar de stekker die erop hoort ontbreekt. Wellicht heeft iemand die afgeknipt ooit. Geen idee waarom... Haha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 11:05 #167889 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Dashboardverlichting Volvo 144 1970
En Wesley, doet de verlichting bij de draaiknoppen van je verwarming het dus ook niet.
Heeft de draad met het stekkertje zich niet stiekem ergens verstopt?
Want: wie knipt er nou zoiets af.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wesley Scheggetman (GAST)
  • Wesley Scheggetman (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-04-2017 11:39 #167891 door Wesley Scheggetman (GAST)
Beantwoord door Wesley Scheggetman (GAST) in topic Re:Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Nee, niks doet het. Heb een compleet donker dashboard :)

Heb van de week alles eraf gehad omdat m'n auto niet startte (los contactje) maar ben hem toen niet tegen gekomen.

Zal binnenkort nog eens op zoek gaan. Blijft inderdaad een beetje gek. Waarom zou je het inderdaad afknippen..




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wesley Scheggetman (GAST)
  • Wesley Scheggetman (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-04-2017 21:54 #167920 door Wesley Scheggetman (GAST)
Beantwoord door Wesley Scheggetman (GAST) in topic Re:Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Ik zie zojuist dat de verlichting van m'n draaiknoppen wel werkt. Wat zegt dat? Zijn die dan met een omweg aangesloten?

Gezien er toch echt geen stekker op die 2 pinnetjes aangesloten zit..:-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2017 10:07 #167939 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Volgens mij is het 2-pins contact voor de overdrive bedoeld

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2017 10:11 #167940 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Nee, Ed, het betreffende twee-pins-contact is zeker voor de dashboard-verlichting; ik heb er zelf een paar keer mee liggen klooien, omdat de contactbusjes in het stekkertje wat waren uitgelubberd, zodat het stekkertje na een paar dagen rijden zichzelf van de pinnetjes had "afgerammeld". Alle dashboardverlichting, inclusief dus bij de verwarmings-draaiknoppen, valt dan uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wesley Scheggetman (GAST)
  • Wesley Scheggetman (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-04-2017 12:27 #167950 door Wesley Scheggetman (GAST)
Beantwoord door Wesley Scheggetman (GAST) in topic Re:Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Oké. Alleen hoe kan het dan dat die pinnetjes niet aangesloten zijn op m'n dashboard. En dus m'n dashbordverlichting niet brandt, maar wel de verlichting van de draaiknoppen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2017 17:29 #167995 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Dan is er inderdaad mee gerommeld, lijkt mij.
Volgens mij vallen de 3 minilampjes bij de draaischijven van de verwarmingsbediening ook uit als het halve-maan-vormige stekkertje niet op die twee pinnetjes is aangesloten; en de dashboardverlichting van de km.klok enzo doet het dan ook niet. Waarschuwingslampjes van richtingaanwijzer, groot licht, handrem en bijladen accu werken uiteraard wel gewoon.
Een andere oorzaak van het uitvallen van de dashboardverlichting is natuurlijk een defect potmetertje van de sterkte-instelling.
Succes met het speurwerk, Wesley!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 21:24 #168021 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Dashboardverlichting Volvo 144 1970
Het 2 polige stekertje (13-14) is tbv de + en - voeding van je 3 lampjes bij de kachelbediening (dus origineel voeding vanaf je tellerunit zodat deze lampjes ook dimbaar zijn).
Deze lampjes branden bij jou en zijn dus kennelijk direct ergens op een verlichtingsdraad aangesloten.
Niet vreemd dus dat je dit stekertje niet kan vinden.
De + voeding naar je tellerunit komt via een groene draad op de ronde stekker op aansluiting 1; de massa van je lampjes komt ook via een groene draad maar dan op de halfronde stekker op aansluiting 11.
De + aansluiting gaat vervolgens via de potmeter (regelbare weerstand) naar de tellerverlichting.
Vaak is deze potmeter gaar en doorverbinden (overbruggen) is dan de oplossing, je lampjes branden dan vol en zijn niet meer dimbaar.
Een andere mogeljjkheid kan natuurlijk nog zijn dat je beide lampjes na 48 jaar B) een keer doorgebrand zijn.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 21:30 #168023 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Dashboardverlichting Volvo 144 1970

Ed van der Zee schreef : Volgens mij is het 2-pins contact voor de overdrive bedoeld

Je overdrive loopt niet via de tellerunit. Wat wel kan is een tellerunit waar een signaallampje voor de overdrive in zit, maar dat is de gele draad op de ronde stekker, aansluiting 7.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.