Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 06:56 #154004 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Yes, piece of cake!
Vanmorgen even in de auto gezeten. het knopje op de foto van Lars is duidelijk zichtbaar, makkelijk in te drukken en je trekt het cilindertje er zo uit. Vervolgens kun je het slotje met het lipje aan de achterkant makkelijk draaien om hem goed in de contactstand te zetten.
Een oude paling vis haak (ligt al 35jr in de schuur, mijn viskoffer.... niet gebruikt.... :? ) kun je er relatief makkelijk induwen en na 10 seconden kwam het afgebroken stukje er uit.

Vandaag even nieuwe sleutel laten maken en hopelijk er weer 49 jaar vanaf..

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 11:19 #154007 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?

"Hans Wassink" schreef:
...hopelijk er weer 49 jaar vanaf..

Daar zou ik niet teveel op vertrouwen. De enige echt goede oplossing is niet alleen een nieuwe sleutel, maar ook het monteren van een afzonderlijke startschakelaar, zoals ook al eerder opgemerkt. Is een kleine moeite, maar geeft wel 100% zekerheid dat je contactsleutel nooit weer afbreekt.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 12:06 #154008 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?

"Gert Vegter" schreef:
De enige echt goede oplossing is niet alleen een nieuwe sleutel, maar ook het monteren van een afzonderlijke startschakelaar.

Dat ben ik niet met je eens. Zo'n pinnetje in je contactslot doet ook wonderen en bovendien zijn er nieuwe verbeterde cilinders op te markt die ook al ontworpen zijn voor een betere kracht overbrenging. Zo blijft het origineel en toch robuust.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 16:10 #154009 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Ik zweer bij de startknop ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 18:00 #154011 door Gert Vegter

"Lars Rengersen" schreef:
... bovendien zijn er nieuwe verbeterde cilinders op te markt die ook al ontworpen zijn voor een betere kracht overbrenging.

Die ken ik niet en vermoedelijk ben ik niet de enige. Verkrijgbaar bij de clubshop? Zo niet, waar wel?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 18:15 #154012 door Hansw
Joop, mag ik je vragen om een foto te plaatsen van de startknop, staat dat een beetje a la origineel? en Lars, hoe heb je het pennetje zo strak naast de sleuf geboord?

Ps voor 4,95 een sleutel laten slijpen. de blanco sleutel moest echt uit de oude doos komen.. :D ik zet het slot er nu eerst in en kijk het even aan.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 18:29 #154013 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Ik ben even niet in staat een foto te maken van de startknop. Mijn auto staat bij Dries voor een revisie van de stuurbekrachtiging. Maar bij mij zit er een zwarte knop onder het dashboard onder de contactsleutel. Vrijwel niet te zien.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 19:33 #154014 door Gert Vegter
Een startknop kun je natuurlijk op allerlei plekken monteren, desnoods ergens achter het dashboard als je de aanblik storend vindt.
In mijn auto hangt het ding onder het dashboard, op de foto iets links van de aanjagerschakelaar. Overigens heb ik een gecombineerd contact/stuurslot. De startfunctie hiervan werkte op een gegeven moment niet meer, reden om een aparte startknop te monteren.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 23:37 #154025 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?

"Gert Vegter" schreef:

"Lars Rengersen" schreef:
... bovendien zijn er nieuwe verbeterde cilinders op te markt die ook al ontworpen zijn voor een betere kracht overbrenging.

Die ken ik niet en vermoedelijk ben ik niet de enige. Verkrijgbaar bij de clubshop? Zo niet, waar wel?

Ondermeer te koop bij Dries Bakkenes voor 84,75 of bij de clubshop voor 74,95 en ik neem aan dat dat dezelfde is.
Zie hieronder een foto van een herproductie (links) en origineel contactslot (rechts)

De sleutel is voornamelijk anders en is bij de herproductie versterkt.

Het pinnetje heb ik er trouwens gewoon met een scherpe dunne boor zo uit de hand in gemaakt.
Wel heb ik de cilinder er daarvoor even uitgehaald meen ik me te herinneren.

Bijlagen:

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-09-2015 00:13 #154026 door Hansw
De "baard van de sleutel is wel iel. Vanmiddag bij de sleutelmaker hingen er wel 100 types naast elkaar, maar inderdaad, deze sleutel is wel een van de dunste en hij heeft een grote "goot" waardoor er weinig vlees overblijft.

Gert, bij onze ene combi zit er ook een contactslot aan de stuurkolom, maar die sleutel is dikker. Wat is trouwens het blauwe knopje midden op je claxonplaat op je stuur? Schietstoel?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD