Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-09-2015 18:48 #153955 door Hansw
Hallo allemaal,

Vanmiddag, natuurlijk onderweg :? breekt de contactsleutel af. gelukkig bleef hij wel op contact staan dus met een stukje ijzerdraad gestart en zonder afslaan naar huis gereden.
Maar nu, het is nog een type met een rechtstreekse gepantserde kabel naar de bobine. Kan ik op de een of andere manier het cilindertje loshalen, of de sleutel eruit tikken?

En, het verchroomde plaatje om het slotje zelf heen lijkt groter dan het gat in het dashbord. kun je die er wel af draaien? (lijkt nu niet, hij zit erg vast..)

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-09-2015 19:51 #153957 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Hallo Hans
Het is mij een paar keer gelukt met een kraspen of een dunne schroevendraaier voorzichtig te wrikken.
om te starten heb ik een drukknop aangesloten.
De sleutel is nu alleen voor contact.
Hans

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-09-2015 20:09 #153958 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Aan de achterkant van het contactslot op iets van tien voor tien a vijf voor elf zit een pinnetje.
Deze kun je indrukken op het moment dat het contactslot op startstand staat.

Ik weet niet of je nog genoeg grip hebt om hem daarin te krijgen?
Zal nog best lastig worden want als het pinnetje is ingedrukt, moet de cilinder naar je toe eruit.
Al kun je hem wellicht eerst tot 12 uur draaien zodat hij niet terug kan springen in het borg gat.
Of wellicht heb je een reserve sleutel en kun je juist proberen de resten eruit te peuteren.

Om te voorkomen dat hij afbreekt heb ik een pinnetje in het slot gemaakt.
Zo brengt de sleutel de kracht met een groter vlak over en niet alleen met het uiteinde (in een sleuf die vaak uitgesleten is).

Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-09-2015 20:11 #153959 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
En een foto van dat pinnetje

Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 07:54 #153966 door Lars Rengersen
En nog een plaatje van hoe/waar dat borg gaatje in de bobinekabel zit.

Bijlagen:

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 10:55 #153970 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Hopelijk krijg je het restje van de sleutel eruit.
Ook bij mijn Amazon is de sleutel alleen voor het maken van contact. Dus geen grote weerstand op de sleutel. Starten gaat middels een startknop. Deze oplossing had ik al in de Amazon die in de jaren '70 in mijn bezit was.
Ik raad je aan hier ook voor te kiezen.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 15:32 #153980 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Het pinnetje aan de achterkant kan uitsluitend in de contactstand van de sleutel worden ingedrukt,dus niet in de startstand zoals hierboven wordt gezegd!

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 20:44 #153996 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Met een figuurzaagje lokt het over het algemeen wel om de restanten van de sleutel eruit te trekken. Figuurzaag je langs de sleutel nar binnen wurmen (bij voorkeur aan de bovenzijde / baardzijde) en dan naar je toe trekken. De weerhaakjes van het figuurzaagje neemt de sleutel mee.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 21:07 #153997 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
"Contactsleutel afgebroken" blijkt een terugkerend topic te zijn op het forum.

In het slechtste geval kan men het afgebroken stuk in het contactslot op geen enkele wijze meer bewegen, en dus ook niet tot in de juiste stand om het palletje in te drukken en het slot te verwijderen. In dat geval blijft er maar 1 remedie meer over, nl. het slot uitboren.

Wie daarover op dit forum meer info wil vinden kan eens kijken naar

Contactslot doet het niet meer

waar Hendri Verveda in 2006 met dergelijk probleem geconfronteerd werd. In mijn bijdrage behandelde ik toen wat uigebreid het radicaal uitboren, samen met enkele begeleidende foto's. Helaas zijn die foto's tijdens de evolutie van het forum sedert 2006 verloren gegaan=worden niet meer getoond. Daardoor is de tekst niet meer goed te volgen.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 22:45 #153999 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Contactsleutel afgebroken, iemand een tip?
Mensen bedankt voor alle info. Ik ga het proberen. Ik had vandaag bedacht met een vishaakje die ik eerst rechtbuig, maar een figuurzaag zaagje is ook een goede.
Lars bedankt voor de duidelijke foto's. Hij staat op contact, dus misschien...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD