rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2015 14:28 #151565 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Bedankt voor de tip, Joop!
Maar ik heb net al een andere regelaar (nieuw, electronisch, metalen behuizing, € 25,--) gekocht en er ingezet.
Werkt weer als een zonnetje en stoortik die ik de laatste tijd had is ook weer van de radio af :D

Bijkomend voordeel van deze regelaar is dat de spanning instelbaar is, aan de onderzijde zit hiervoor een instelschroefje.
Volgens de dynamoboer is er voor een moderne calciumaccu (de meeste accus tegenwoordig, zo ook die van mij) eigenlijk een net iets hogere laadspanning nodig om hem echt volledig op te laden als voor de ouderwetse accu's: 14,6V ipv de gebruikelijke "rond de 14V".
Spanning is nu netjes 14V, vorige calciumaccu is 9 jaar meegegaan dus ik twijfel nog of ik 'm echt hoger moet instellen :roll:

Wijze raad is zoals altijd natuurlijk weer welkom! :mrgreen:

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2016 21:48 - 27-11-2016 07:51 #165176 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
En toch had ik, zeker met dit koudere weer, het idee dat de accu niet optimaal/volledig geladen werd.
Dus de laadspanning maar eens op de voor een moderne calciumaccu benodigde 14,6V afstellen.
Tijdens het meten van de spanning ging ik steeds meer twijfelen aan mijn al wat oudere Conrad universeelmeter, de laadspanning kon ik nl niet onder de 15,4V afstellen. Vreemd, dus maar eens een betrouwbare Fluke meter van m'n werk geleend en die kwam niet hoger dan 13,7V :ohmy::

Met deze meter bleek dus dat de laadspanning in werkelijkheid veel lager was, onvoldoende om de accu optimaal te laden; met het stelschroefje kon ik 'm nu wel netjes op 14,6V afstellen, waarbij mijn eigen meter maar liefst 16,7V aan gaf :unsure::

Het instelschroefje aan de onderzijde van de electronische spanningsregelaar:

En nu maar hopen dat de B20 wat overtuigender ronddraait bij de volgende koude start!
En natuurlijk ook nog de moraal van dit verhaal: vertrouw niet blindelings op je universeelmeter!

Groet, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27-11-2016 07:51 door 05703-dummy.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2016 19:24 - 28-11-2016 19:25 #165229 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / spanningsregelaar / multimeter
Of... je zet eens een nieuwe batterij in je multimeter :blush:.
De oplettende kijker had de tekst BAT op het display van mijn meter vast al opgemerkt. Zal de batterij soms leeg zijn? Ja dus, en met een nieuwe erin wijkt mijn oude metertje nog slechts enkele milivolts af van de dure Fluke :lol:.

Groet, Hans
Laatst bewerkt 28-11-2016 19:25 door 05703-dummy.

• Andre Koster
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-11-2016 13:11 #165255 door Andre Koster
Beantwoord door Andre Koster in topic rode Amp-lampje / spanningsregelaar / multimeter
Mooi verhaal. Net als die man met 2 horloges. Hij wist nooit precies hoe laat het was.
Maar evengoed bedankt voor de tip. Ik wist niet dat je de spanningsregelaar kon afstellen.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2016 21:34 #165263 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / spanningsregelaar / multimeter
Bij de meeste electronische regelaars kan dat ook niet, André.
De oude mechanische regelaars zijn ook wel af te stellen, maar dat is een vak apart: kwestie van heel goed begrijpen hoe de regelaar werkt en dan met een hoop gevoel de contactplaatjes verbuigen. Ik raad t niemand direct aan...

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD