rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2015 21:28 #150663 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
De hoofdfunctie van het lampje is dus inderdaad het magnetiseren van de rotor (veld) na wat langere stilstand als al het remanente magnetisme is verdwenen, de nevenfunctie is het aangeven van een storing in het laadcircuit.
Tot zover de theorie, bedanktt voor je PB, Han.

De aansluitingen op de dynamo zitten 100% zeker goed. Ik heb al wel even gemeten, maar de spanning is oké, 12,2V motor uit, bijna 14V met motor aan. Kennelijk functioneert het systeem dus nog goed zonder lampje obv het bovenomschreven remanent magnetisme.

Morgen maar even verder zoeken waarom t lampje t niet doet.
Wordt vervolgd.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2015 22:43 #150668 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Eerst dus even het lampje zelf checken, wie weet heeft hij het vroegtijdig opgegeven :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2015 12:29 #150678 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Snelste methode om het AMP lampje te testen is alsvolgt.
Stekkertje losnemen van de dynamo / contact aanzetten / stekkertje tegen de massa houden (bv. huis van dynamo). Het AMP lampje moet dan fel gaan branden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2015 16:10 #150680 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Dank je Han, die had ik indedaad ook al verzonnen, zonder resultaat.
Tussen B+ en 61/D+ wel 12V zoals t hoort met uitstaande motor.
Dusss... onder t dasboard gedoken en snel de boosdoener gevonden, de stekker achterop de tellerunit maakte slecht contact.
Schoongemaakt en nu even in de gaten houden of t goed blijft gaan.

Opgelost, en iedereen bedankt voor de tips en t meedenken :)

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2015 11:00 #150704 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Leerzaam onderwerp, zowel de dynamo als het amp lampje. Ik moet nog veel leren :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2015 15:24 #150707 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Joop, onthoudt gewoon uit het hele verhaal dat het erg belangrijk is dat het Amp-lampje functioneert, en dat geldt ook voor je oliedruklampje.
als t goed is gaan ze altijd aan als je je contact aan zet, op dat moment kan je dus zien dat ze 't doen en da's belangrijk.
vervolgens start je je motor en moeten ze allebei doven, en da's ook weer belangrijk.
de KISS methode: Keep It Stupid & Simple 8-)

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 22:50 - 28-04-2015 00:35 #150860 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
En toen gingen we gisteren de bloembollenrit van regio west rijden, een groot succes voor de organisatie: in plaats van de geprognotiseerde 40 man had bijna het dubbele aantal zich aangemeld! Zelfs clubleden uit Brabant en zuid-Limburg!
Na koffie en gebak in Lisse een mooie tocht langs de bloeiende bollenvelden gereden en geëindigd bij de Keukenhof.
Maar... het laatste deel van deze rit ging het Amp-lampje met verschillende sterktes branden :(
Na het bezoek aan de werkelijk schitterende Keukenhof terug naar het beginpunt voor het diner, nog steeds met een rood lampje...
Tijdens de borrel toch nog maar even onder de motorkap gedoken en een corrigerende tik op de spanningsregelaar was voldoende om t lampje uit te krijgen.
Na een prima buffet-diner op huis aan, lampje gedroeg zich zoals t hoort totdat we bijna thuis de wijk inreden...
's Avonds toch de spanningsregelaar er nog maar even uitgeschroefd en open gepeuterd, de inwendige contacten bleken behoorlijk vervuild en wat ingebrand te zijn. Met een polijstpapiertje weer glimmend geschuurd, kapje er weer op en terug gemonteerd.
Probleem wederom opgelost :mrgreen:
Wel bizar, in een week tijd 3 ogenschijnlijk los van elkaar staande storingen in het laadstroomcircuit: eerst de koolborstels, toen een slecht contact van het amp-lampje in de tellerunit en tot slot de spanningsregelaar :shock:
Maar goed, ik ga er maar van uit dat alles nu weer voor de volgende 44 jaar mee gaat...

Groet, Hans
Laatst bewerkt 28-04-2015 00:35 door 05703-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2015 00:00 #150864 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Een consequente en goed geregisseerde slijtage :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2015 22:54 #151546 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
En toch gaat t na het schoonmaken van de contactvlakjes in de spanningsregelaar af en toe nog niet goed :cry:
Meestal gaat t wel goed maar soms blijft de regelaar toch nog hangen met een rood lampje in meer of mindere helderheid als gevolg...
1x bleef de v-snaar maar gillen, terug naar huis, meter er op en 18V :shock: daar moet je niet te lang mee blijven rijden, vindt je e-installatie (123ign./radio/lampen/lpg etc) absoluut niet lekker... kennelijk draaide de dynamo dusdanig zwaar door de hoge spanning die hij moest opwekken dat de v-snaar ging doorslippen.
Een welgemikte tip op de externe spanningsregelaar lost het meestal snel op, maar t geeft me geen goed gevoel.

Een nieuwe originele Bosch 1308030 kost € 160,--, dan heb je electronische in klassieke metalen behuizing vanaf 20,-- (Nordicar) en dan heb je ook nog electronische in kunststof behuizing vanaf € 12,--.
Giga verschillen qua prijs dus, mogelijk ook qua kwaliteit??? Het boeit mij niet echt of ik nou een metalen of een kunststof kastje onder de motorkap heb zitten, als het maar betrouwbaar werkt!

Iemand hier ervaring mee? Goede adviezen welkom! :mrgreen:

Alvast bedankt, groet, Hans.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2015 12:27 #151560 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic rode Amp-lampje / SPANNINGSREGELAAR
Wat denk je van een gereviseerde Bosch Dynamo van 70A met ingebouwde regelaar?
link.marktplaats.nl/m931700433

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD