aansluitschema mistachterlicht
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
35 watt in 12 volt of 24 volt zal weinig uitmaken in licht sterkte je remlichten zijn normaal 21 watt en opzicht fel genoeg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Een 35W lamp voor 12V op 12V geeft evenveel licht als een 35W lamp voor 24V op 24V (de 12V versie gebruikt wel 2x zo veel stroom)."Ronald Zwerus" schreef:
35 watt in 12 volt of 24 volt zal weinig uitmaken in licht sterkte je remlichten zijn normaal 21 watt en opzicht fel genoeg
Een 35W lamp voor 24V op 12V geeft zo'n 50% licht en een 35W lamp voor 12V op 24V brandt door

Groet, Hans
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
50W was ook een optie, maar ik vrees dat dat te fel wordt en ook voor het 1,5 kwadraat mm draad te zwaar is.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Paul van Os
- Junior lid
-
Een 35W lamp voor 12V op 12V geeft evenveel licht als een 35W lamp voor 24V op 24V (de 12V versie gebruikt wel 2x zo veel stroom).
Een 35W lamp voor 24V op 12V geeft zo'n 50% licht en een 35W lamp voor 12V op 24V brandt door
Het is zelfs nog een beetje minder licht, een 24 volt lamp op 12 volt, daar gaat ook maar de helft van de stroom door. En omdat vermogen (dus lichtopbrengst) Stroom x Spanning is, is de lichtopbrengst maar een kwart (0,5 x 0,5 = 0,25)
Even buiten beschouwing gelaten dat de weerstand van de lamp afhankelijk is van de temperatuur, die dan weer afhankelijk is van de lichtopbrengst :idea: :idea:
Groet, Paul
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Groet, Hans
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
vermogen = spanning x stroom P = U x I
35W = 24V x I dus I = 1,46A
als we deze lamp nu op 12V aansluiten wordt het sommetje:
35W = 12V x I dus I = 2,92A
kortom, volgens deze benadering gaat de lamp vol branden op 12V en neemt daarbij 2x zoveel stroom op als bij 24V :shock:
Groet, Hans
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
U= ix r en de weerstand verandert niet, als de lamp een i vraagt, betekend het niet altijd dat hij die ook krijgt.
24= 1,46 x r, r= 16,44 ohm
U= i x r
12= i x 16,44
I = 0,73
P= u x i
P = 12 x 0,73 = 8,76W oftewel een kwart van de lichtsterkte
- Paul van Os
- Junior lid
-
We moeten dit in het laboratorium maar eens uittesten, want ik denk dat wanneer de lamp niet zo warm wordt, de weerstand van de lamp niet erg hoog wordt. Daardoor zou de stroomsterkte wel weer wat groter worden dan bovenstaande berekeningen. Het opgenomen vermogen wordt dus wat groter dan 1/4. De lichtopbrengst daarentegen zeker niet, vrijwel al het vermogen gaat aan warmte verloren.
Lichtsterktemeters in een donker laboratorium dus

- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Beetje flauw rekenvoorbeeldje van me, kon t ff niet laten

Als het wel zou kloppen zou je dus ook 230V lampen in je auto kunnen zetten, en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat dat niet zo werkt

Een lamp blijft wel een lastig ding om aan te rekenen vanwege de weerstand van de gloeidraad die met de temperatuur mee verandert, precies zoals Paul al aangaf.
Groet, Hans