Ervaringen 123 Ignition
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Oh ja ik heb ook een 123 ontsteking gemonteerd en motor loopt werkelijk prima zeer regelmatig, absoluut een aanrader maar wel met nieuwe bobine, ik heb de blauwe bosch uitvoering.
Succes
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Door de automaat en snelle achteras, draai ik hoge toeren - 4500 tot 6000 per minuut, sinds ik de 123 heb gemonteerd pakt hij sneller op en lijkt meer pk's te hebben en loopt fantastisch stationair met de originele set up met Bosch Jetronic.
Het leuke is dat mijn E met BW35 automaatbak ook een van de zuinigste is, dit kan ik regelmatig checken als we tanken met meerdere 1800's en dezelfde rit hebben gemaakt.
Of dat aan de 123 ligt denk ik niet, de meeste hebben hem ook gemonteerd, de verguisde BW35 schakelstation dus op de goede momenten en ik hoef maar twee keer van versnelling te wisselen.
De overigen vier keer, inclusief de overdrive, en dat kost benzine !!!.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Dit wel op 98 benzine.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Het is geweldig dat jullie allemaal zoveel antwoord geven, helaas twijfel ik nog steeds.
Het is veel geld voor een onderdeel en zoiets als hot spark kost maar 50 euro, moet ik bij 123 mijn bobine met panserkabel ook vervangen? Of is dit niet persee nodig?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"R Slijfer" schreef:
Is het dan toch die bijna 300 euro waard?
Het is geweldig dat jullie allemaal zoveel antwoord geven, helaas twijfel ik nog steeds.
Het is veel geld voor een onderdeel en zoiets als hot spark kost maar 50 euro, moet ik bij 123 mijn bobine met panserkabel ook vervangen? Of is dit niet persee nodig?
Als die bobine goed is, kan je hem gewoon laten zitten.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Hij stuurt zijn ontladingen nog keurig naar de verdeler toe.
Ik heb geen haperende ontsteking gemerkt.
Is dit verder nog te testen/bepalen?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Interne weerstand van je huidige bobine is lastig te meten. Je moet daarvoor namelijk bij de draad kunnen komen wat in de pantserkabel zit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Ja, ik heb hem er al tien jaar in, mijn 1800E loopt er perfect op.
Door de automaat en snelle achteras, draai ik hoge toeren - 4500 tot 6000 per minuut, sinds ik de 123 heb gemonteerd pakt hij sneller op en lijkt meer pk's te hebben en loopt fantastisch stationair met de originele set up met Bosch Jetronic.
Het leuke is dat mijn E met BW35 automaatbak ook een van de zuinigste is, dit kan ik regelmatig checken als we tanken met meerdere 1800's en dezelfde rit hebben gemaakt.
Of dat aan de 123 ligt denk ik niet, de meeste hebben hem ook gemonteerd, de verguisde BW35 schakelstation dus op de goede momenten en ik hoef maar twee keer van versnelling te wisselen.
De overigen vier keer, inclusief de overdrive, en dat kost benzine !!!.
De BW35 zuinig? zelfs de originele wegtesten uit de betreffende periode noemen hem alles behalve zuinig er gaat stiekem toch heel veel vermogen naar een dergelijke automaatbak (dan spreek ik niet over de moderne, die ongetwijfeld zuiniger zijn dan handgeschakeld)
Weet je zeker dat je motor niet te schraal staat. Een schrale (arme) afstelling geeft meer pk's en een gunstiger verbruik, maar wel een hogere verbrandingstemperatuur en snellere slijtage.
Motor heeft na totale revisie zo'n 30000 miles gereden, gebruikt geen olie en prachtig stationair.
Hij rijdt zo zuinig omdat de bak op precies de goede momenten schakelt, bij eennscherpe bocht zet ik hem zelf terug in zijn 2.
Wat ik al schreef, de BW35 hoeft maar twee keer te schakelen, de M41 met OD 4 keer en daar zit de winst, zeer waarschijnlijk ook de 123ignition.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate