aansluiting elektrische fan

Lees meer
27-05-2012 12:49 #114035 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic aansluiting elektrische fan
Ha Jeroen,

Ik begrijp uit je verhaal dat je de zwevende 10A zekering ná de 'korte dikke' zekering geplaatst hebt? (die korte is trouwens een 25A zekering)

In dat geval zou ik het anders doen, namelijk de zwevende zekering direct aan de plusdraad van de accu zetten. Dat kan het makkelijkst door de zwevende zekering aan te sluiten aan de andere kant van de 25A zekering dan je nu hebt.

Hoe je het nu aangesloten hebt gaat namelijk de stroom van de fan óók door de 25A zekering, waardoor die zekering er nu sneller uit zal vliegen als je een hoop zware gebruikers én de fan tegelijk aan hebt staan. In de praktijk zal 't lang goed gaan, maar de kans wordt nu gewoon groter dat die 25A er een keer uitvliegt, en vaak heb je die net niet bij je..

De zwevende zekering rechtstreeks op de pluspool, en vanaf de zekering naar de fan werkt prima, is veilig, en betrouwbaar. Mocht er iets mis gaan met de fan, zal de 10A zekering eruit vliegen maar blijft de rest van de auto gewoon werken.

Succes!

Nog een kleine opmerking over de neopreen kabel die je gebruikt hebt: zo'n kabel is vooral dik doordat er een dikke isolatie gebruikt is. De koperdraad zelf is niet bijzonder dik (vaak 2.5mm2) en is geschikt tot max. zo'n 16A. In dit geval voldoende, maar zo'n draad is bijvoorbeeld niet geschikt als vervanging van de 'dikke rode' kabel die vanaf de pluspool vertrekt. De buitendiameter is ongeveer gelijk, maar de accukabel heeft een veel dikkere koperdraad en dunnere isolatie.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.