aansluiting elektrische fan

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-05-2012 15:01 #113803 door Jeroen Visser (GAST)
aansluiting elektrische fan is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Vandaag lekker bezig geweest met een elektrische fan welke ik in de ama wil plaatsen. Ik had deze bij mijn "nieuwe" blok gekocht maar het uitzoeken welke draad waar hoort heeft even geduurd, maar het is gelukt. Er zit een instelbare thermostaat met voeler bij en een knop met een separaat lampje bij om hem als het nodig is handmatig aan te zetten.

Mijn vraag is: sluit ik deze fan rechtstreeks op de accu aan? Liever heb ik een + welke geen stroom meer krijgt als ik de auto uitzet. Maar gezien dat de fan nogal wat stroom trekt wil ik dit wel op de veilige manier doen. Tevens vraag ik mij af of ik voor de - aansluiting gewoon de carrosserie kan gebruiken of moet dit ook via de accu? Voeler wil ik tussen de lamellen bovenin de radiator prikken.

Tijdelijke opstelling:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2012 17:25 #113809 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic aansluiting elektrische fan
Het meest logische in mijn ogen is de - aan de massa vastmaken dus aan de carosserie, accu of wat het dichst bij is.
De + op de zekeringkast aansluiten.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-05-2012 17:58 #113812 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic aansluiting elektrische fan

"Kevin de Leuw" schreef:
Het meest logische in mijn ogen is de - aan de massa vastmaken dus aan de carosserie, accu of wat het dichst bij is.
De + op de zekeringkast aansluiten.


Thanks!

Dat is mijn idee ook maar op welke zekering, er wordt aan geraden een 30a zekering te plaatsen dus hij vraagt nogal wat.... Of kan ik een plus voor het zekeringskastje aftappen en hier een zwevende zekering tussen plaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2012 18:17 #113814 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic aansluiting elektrische fan
30A is inderdaad flink wat, dan is het inderdaad mischien verstandig een zweefzekering toe te passen.
Als je nog meer opties toe wil passen is het mischien verstandiger er een klein extra zekeringkastje erbij te maken word wel vaker gedaan in een amazon.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-05-2012 18:26 #113816 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic aansluiting elektrische fan

"Kevin de Leuw" schreef:
30A is inderdaad flink wat, dan is het inderdaad mischien verstandig een zweefzekering toe te passen.
Als je nog meer opties toe wil passen is het mischien verstandiger er een klein extra zekeringkastje erbij te maken word wel vaker gedaan in een amazon.


Dag Kevin,

nogmaals dank. Ik vond 30a ook wat aan de hoge kant en snap ook niet meer hoe ik hier bij kom?????? Ik heb nog wat nagezocht op het web en mijn fan trekt max 7.5a

Is het dan nog steeds nodig om een zweef zekering te maken? Of is er een zekering waar ik hem aan kan hangen? Zo ja welke?

Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
20-05-2012 22:07 #113828 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic aansluiting elektrische fan
30A geeft al aan dat je een forse stroom gaat trekken. Doe dit niet via de zekeringkast.
Gebruik aub een relais met de plus van de startmotor bv en massa van de carrosserie.
Er bestaan relais met een ingebouwde zekering, lekker handig. Gewoon naast het grootlicht relais plakken?
De stuurdraad kan je vanaf het contact (zekeringkast)trekken.
Zelf heb ik een los schakelaartje erbij gedaan zodat ik zelf ook de blower kan aanzetten.
De orginele fan kan je laten vervallen als je wilt.
succes
ps ik kijk naar de foto en zou graag willen opmerken dat je echt zo min mogelijk gebruik moet maken van knijpstekkers.
De plus zeker 2,5 mm2 gebruiken. Of dubbel draad
Ik zou de voeler onderin de radiateur zetten, het hete water komt immers eerst bovenin en zakt naar beneden.
Totdat het onderin te warm wordt en dan kan de blower zijn werk doen.

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2012 08:24 #113839 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic aansluiting elektrische fan
En voor montage natuurlijk even op de draairichting, en dus of voor of achter de radiator te plaatsen, letten.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2012 09:23 #114013 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic aansluiting elektrische fan

"marcel Smelter" schreef:
30A geeft al aan dat je een forse stroom gaat trekken. Doe dit niet via de zekeringkast.
Gebruik aub een relais met de plus van de startmotor bv en massa van de carrosserie.
Er bestaan relais met een ingebouwde zekering, lekker handig. Gewoon naast het grootlicht relais plakken?
De stuurdraad kan je vanaf het contact (zekeringkast)trekken.
Zelf heb ik een los schakelaartje erbij gedaan zodat ik zelf ook de blower kan aanzetten.
De orginele fan kan je laten vervallen als je wilt.
succes
ps ik kijk naar de foto en zou graag willen opmerken dat je echt zo min mogelijk gebruik moet maken van knijpstekkers.
De plus zeker 2,5 mm2 gebruiken. Of dubbel draad
Ik zou de voeler onderin de radiateur zetten, het hete water komt immers eerst bovenin en zakt naar beneden.
Totdat het onderin te warm wordt en dan kan de blower zijn werk doen.


Ik heb me vergist in de 30a, het is max 7,5a. Gister heb ik de boel aangesloten en met een zwevende zekering (10a) op de bovenste aansluiting van het zekeringskastje gezet. Is dit een goede plek hiervoor? Ik weet niet hoeveel ampère die bovenste (kortste wat dikkere) is, maar hij lijkt me meer dan 10a. Is het dan zo dat mocht er iets mis gaan met de fan de zwevende van 10a eerst doorbrandt? En ik daardoor dus wel stroom hou in de rest van het geheel?

Niet echt veel kaas gegeten van elektra maa wel leuk dat het allemaal gelukt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2012 13:59 #114021 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic aansluiting elektrische fan
Als je draad minder als 10A aankan zal de draad smelten en je zekering heel blijven met alle gevolgen van dien.
Meestal staat op de draad wel de dikte of hoeveel hij aankan dus even kijken je wilt niet dat je auto in brand vliegt.
De meeste draden kunnen wel 10A aan omdat zowat elke zekering al 8A is maar je weet maar nooit check check, dubbel check ;)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2012 09:31 #114031 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic aansluiting elektrische fan

"Kevin de Leuw" schreef:
Als je draad minder als 10A aankan zal de draad smelten en je zekering heel blijven met alle gevolgen van dien.
Meestal staat op de draad wel de dikte of hoeveel hij aankan dus even kijken je wilt niet dat je auto in brand vliegt.
De meeste draden kunnen wel 10A aan omdat zowat elke zekering al 8A is maar je weet maar nooit check check, dubbel check ;)


Qua bedrading zit het wel goed lijkt me, ik heb zo'n dik neopreen verlengsnoer opgeofferd. Het enige twijfelpunt is de zwevende zekering, de draadjes welke hier aanzitten zijn wat dunnig. Binnenkort even naar een andere automaterialenzaak om te kijken of ze hier ook een wat zwaardere variant van hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.