Te snel knipperen
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-11-2010 16:21 #98226
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Te snel knipperen
Het relais in model '70 zit aan de alarmschakelaar vast. Dat zal zo gebleven zijn totdat in '73 een gewone losse schakelaar en een losse (standaard?)klikker gemaakt is.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-11-2010 17:06 #98230
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Te snel knipperen
Nope! De 1967 en 1968 140 heeft geen alarmlichten!
De 1969 weet ik niet zeker.
De 1969 weet ik niet zeker.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
23-11-2010 19:34 #98241
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Te snel knipperen
het relais voor knipperlichten bij 140 serie -1972 is hetzelfde als
bij AM met B20, en als bij latere uitvoering van AM B18. Dit relais is
bevestigd in een houder. Voor 140 staan deze op cdrom afgebeeld op pag.3644;
deze pag. bevat ook nog een aantal schakelaars en andere relais, zodat niet
echt duidelijk te zien is hoe die er echt uitzien. Hieronder dan maar een
kopij uit het AMB20 onderdelenboek, en die is wel duidelijk.
Bij AM B20 heeft het relais nr18=667407, en de houder nr19=667538. Bij AM zitten die
dicht bij stuurkolom, aan de linkerkant. Ik kan de plaats nog nakijken bij los
dashbord van 144(1967), maar dit is niet thuis. Diameter en hoogte vh relais is
een 3tal cm.
In de handel zijn andere relais te koop die tegelijkertijd dienst kunnen doen om
ofwel de knipperlichten of de alarmlichten (via aparte knop) te doen werken.
Het kan zijn dat de frequentie vd knipperlichten toeneemt als bvb een
aanhangwagen gesleept wordt. Een gepaste relais lost dit waarsch. op
Hier de foto van relais en houder:
bij AM met B20, en als bij latere uitvoering van AM B18. Dit relais is
bevestigd in een houder. Voor 140 staan deze op cdrom afgebeeld op pag.3644;
deze pag. bevat ook nog een aantal schakelaars en andere relais, zodat niet
echt duidelijk te zien is hoe die er echt uitzien. Hieronder dan maar een
kopij uit het AMB20 onderdelenboek, en die is wel duidelijk.
Bij AM B20 heeft het relais nr18=667407, en de houder nr19=667538. Bij AM zitten die
dicht bij stuurkolom, aan de linkerkant. Ik kan de plaats nog nakijken bij los
dashbord van 144(1967), maar dit is niet thuis. Diameter en hoogte vh relais is
een 3tal cm.
In de handel zijn andere relais te koop die tegelijkertijd dienst kunnen doen om
ofwel de knipperlichten of de alarmlichten (via aparte knop) te doen werken.
Het kan zijn dat de frequentie vd knipperlichten toeneemt als bvb een
aanhangwagen gesleept wordt. Een gepaste relais lost dit waarsch. op
Hier de foto van relais en houder:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-11-2010 08:28 #98254
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Te snel knipperen
Prachtig! Die zit inderdaad ook in mijn Amazon!
Zeg je nu dat met alleen een ander relais (en schakelaar natuurlijk) je alarmlichten kunt maken in je Amazon en vroege 140?
Als je daar meer info over hebt, kun je die hier geven dan?
Zeg je nu dat met alleen een ander relais (en schakelaar natuurlijk) je alarmlichten kunt maken in je Amazon en vroege 140?
Als je daar meer info over hebt, kun je die hier geven dan?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
24-11-2010 09:18 #98255
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Te snel knipperen
Tom, ik plaatste zo'n ander relais en schakelaar reeds 10a15 jaar terug
zowel op AM B18(1967) als op AM B20(1969), en die zitten er natuurlijk nog
steeds op. Om echter te weten hoe ik dit precies gedaan heb zou ik 1 van
deze terug moeten demonteren. Eenvoudigst is waarsch. eens in handel navraag
doen naar zo'n schakelaar en relais, ik meen me te herinneren dat daar toch
een klein schema'tje bijzat. Zou ik het in mijn mappen nog terugvinden, dan
maak ik een foto en plaats die.
Mvrgr, Willy DB
zowel op AM B18(1967) als op AM B20(1969), en die zitten er natuurlijk nog
steeds op. Om echter te weten hoe ik dit precies gedaan heb zou ik 1 van
deze terug moeten demonteren. Eenvoudigst is waarsch. eens in handel navraag
doen naar zo'n schakelaar en relais, ik meen me te herinneren dat daar toch
een klein schema'tje bijzat. Zou ik het in mijn mappen nog terugvinden, dan
maak ik een foto en plaats die.
Mvrgr, Willy DB
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-11-2010 10:03 #98256
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Te snel knipperen
Hee Tom, als je naar het E-schema van de 140 uit '70 tot '72 kijkt, dan staat daar het schema met relais voor alarmlichten. Dat kan je ook in oudere auto's inbouwen. Die alarmschakelaar met relais heb ik misschien nog wel. Die zijn er anders genoeg te vinden, lijkt me.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
24-11-2010 10:57 #98258
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Te snel knipperen
Hallo Tom,
Ik kan wel een schemaatje voor je maken, maar op deze site staat al een vrij duidelijke uitleg! Gaat wel over motoren.. maar qua knipperlicht werkt dat precies hetzelfde als onze Volvo's.
Ook hebben ze het op die site over zo'n 'ander relais' (wat niets anders is dan een knipperrelais uit een modernere auto). Zo'n relais gebruikt elektronica om de knippertijd te bepalen (in plaats van warmte) en is daarom een stuk minder storingsgevoelig en niet afhankelijk van de belasting die eraan hangt. Die onafhankelijkheid zorgt er ook voor dat het relais bruikbaar is voor alarmlichten.
Ik kan wel een schemaatje voor je maken, maar op deze site staat al een vrij duidelijke uitleg! Gaat wel over motoren.. maar qua knipperlicht werkt dat precies hetzelfde als onze Volvo's.
Ook hebben ze het op die site over zo'n 'ander relais' (wat niets anders is dan een knipperrelais uit een modernere auto). Zo'n relais gebruikt elektronica om de knippertijd te bepalen (in plaats van warmte) en is daarom een stuk minder storingsgevoelig en niet afhankelijk van de belasting die eraan hangt. Die onafhankelijkheid zorgt er ook voor dat het relais bruikbaar is voor alarmlichten.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
24-11-2010 11:22 #98260
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Te snel knipperen
ik denk dat er tegenwoordig ook wel kant en klare oplossingen bestaan,
waarbij enkel wat draden hier en daar (tussen nieuwe schakelaar en relais)
moeten verbonden worden, ipv nog diodes etc nog aan mekaar te moeten
solderen, zoals vermeld in schema bij Erik Ciesluk - de
link aldaar is overigens bijzonder leerrijk/interessant.
Ik vond inmiddels de schema's voor alarmlichten terug, waarbij inpassing
in bestaand elektrisch schema gebeurt zoals zojuist vermeld. Indien
interesse plaats ik die, maar ze zijn dus wel oud. Elk merk zal ook wel
z'n eigen schema hebben.
waarbij enkel wat draden hier en daar (tussen nieuwe schakelaar en relais)
moeten verbonden worden, ipv nog diodes etc nog aan mekaar te moeten
solderen, zoals vermeld in schema bij Erik Ciesluk - de
link aldaar is overigens bijzonder leerrijk/interessant.
Ik vond inmiddels de schema's voor alarmlichten terug, waarbij inpassing
in bestaand elektrisch schema gebeurt zoals zojuist vermeld. Indien
interesse plaats ik die, maar ze zijn dus wel oud. Elk merk zal ook wel
z'n eigen schema hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
24-11-2010 16:34 #98262
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Te snel knipperen
zoals Rob Spoon meldt heeft er inderdaad in de vroege uitvoeringen vd 140 serie
een alarmschakelaar gezeten die inderdaad in AM in te bouwen is. Voor wie deze
optie kiest, staat in een leuk artikeltje in 1 vd V44 clubbladen uit 1985
stap voor stap uitgelegd hoe het moet. Een kopij vh artikel staat ook op de cdrom,
op pag.5233. Een duidelijk el.schema en schets vd aansluitingspunten op het relais
staan er ook bij.
een alarmschakelaar gezeten die inderdaad in AM in te bouwen is. Voor wie deze
optie kiest, staat in een leuk artikeltje in 1 vd V44 clubbladen uit 1985
stap voor stap uitgelegd hoe het moet. Een kopij vh artikel staat ook op de cdrom,
op pag.5233. Een duidelijk el.schema en schets vd aansluitingspunten op het relais
staan er ook bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-11-2010 18:48 #98271
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Te snel knipperen
Ik zal me die CD dan toch eens aanschaffen, want er staat steeds weer meer op dan ik denk!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





