vapor lock
- Rik Tuin
- Elite-lid
-
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan Venema
- Senior lid
-
Zou in de benzineleiding tussen benzinepomp en carburateur ook een benzine filter (doorzichtig) zetten om te voorkomen dat verontreiniging uit de benzinetank in de carburateur komen.
Kan niet ontdekken op deze foto's of die er is tussen gezet.
Met vriendelijke groet&
Jan Venema
- Rik Tuin
- Elite-lid
-
Dat zou kunnen. Nu heb ik wel de pomp met glazen 'kijkglas' en geïntegreerd benzinefilter.
Vriendelijke groet,
Rik
- BartJu
-
- Expert lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Een andere factor die ook tegen vapor lock helpt: de leiding loopt nu mooi omhoog. De dampbel zoekt uiteraard hoogste punt. Nu zal deze dus ook zijn weg vinden naar de carb.
- Johan Geers
- Platinum-lid
-
Maar als je 98 kunt tanken dan moet je ge4n problemen hebben.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Rik Tuin
- Elite-lid
-
Jij hebt wel heel erg veel moeten doen zeg. Fijn dat het gelukt is.
Dat filmpje op YouTube had ik ook gezien, YouTube bracht me op het idee van Vapor Lock. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat de toegevoegde waarde is van het apparaatje dat er voor zorgt dat benzine terugstroomt naar de tank bij gebruik van een mechanische benzinepomp zoals die op onze Volvo's zit.
Overigens kan ik bij mij op de hoek ook Euro 98 tanken. Nooit geweten dat dat wellicht ook helpt.
Vriendelijke groet, Rik
- Johan Geers
- Platinum-lid
-
En dat is lochisch de vapor gaat door de omhooggerichte uitgang richtig de tankt. (Euro 85 beging al te verdampen rond de 80gr zover ik weet)
Gelukkig dat je nog 98 kan krijgen bij jou in de buurt zolnag dat er is en dat voor een redelijke prijs zou ik mij daar aan houden.
m.vr.gr,
Johan Geers
- Teun Hoogeveen
- Nieuw lid
-
Ik heb een PV 544 B16B uit 1958. Ik heb de hele zomer ernstig last gehad van vapour lock. Eerst heb ik e.e.a. gelezen op internet en ik ben begonnen met het volgen van de eenvoudige adviezen. Ik heb rubberen brandstofleidingenleidingen, die overal vrij lopen van hete delen. Ik heb de brandstoffilters in de leiding gecontroleerd, allemaal schoon. De achterste vlotterkamer werd erg heet omdat hij dicht op de uitlaat zit. Daar heb ik de uitlaat en het spruitstuk ingepakt met heat wrap. De vlotterkamers heb ik schoon gemaakt (waren niet vuil). Ik was bang dat de kwaliteit van de (winter)benzine een rol speelde, dus ik heb de benzinetank afgetapt en met verse benzine gevuld. Al deze dingen hebben het probleem niet opgelost.
Ten langen leste heb ik de auto naar de garage gebracht die het grote onderhoud voor me doet. Die hebben de brandstofpomp vervangen en nu loopt alles weer goed. Waarschijnlijk gaf de oude brandstofpomp te weinig vloeistofdruk door kleppen die door ouderdom niet meer goed afsloten. In dat geval komt de druk in de brandstofleiding niet boven de dampdruk in de benzineleiding uit. Dan krijg je vapour lock.
Nu is alles opgelost.
- Rik Tuin
- Elite-lid
-
- Teun Hoogeveen
- Nieuw lid
-
Ik vind het moeilijk om daar wat over te zeggen. Een langere leiding geeft natuurlijk wel meer weerstand en dus verlies je druk, vooral bij een rubberen slang. Misschien kun je beter terug gaan naar de oorspronkelijke leiding. In mijn geval heeft de garage een vervangende brandstofpomp van Skandix gemonteerd. Originele waren moeilijk te vinden. Ik wist niet van het bestaan van een revisie set voor de originele pomp. Ik vond het eerst wel jammer, maar na een hoop ellende het hele jaar, ben ik toch wel blij met de nieuwe (betrouwbare) pomp. Ik heb de oude pomp nog wel gehouden. Misschien ga ik hem nog wel eens op mijn gemakje reviseren.