vapor lock

Lees meer
29-09-2023 13:00 - 30-09-2023 03:42 #204824 door Rik Tuin
vapor lock is gemaakt door Rik Tuin
Ik heb na de voltooiing van de restauratie van mijn PV544 uit 1959 (B16A) telkens problemen gehad met een geregeld afslaande motor indien bij bedrijfstemperatuur de koppeling werd ingetrapt. Gezien de verhalen over moderne brandstof en de verhoogde kans op vapor lock, heb ik besloten een hitteschild te maken tussen carburateur en spruitstuk. Tevens de brandstofslang vervangen door een exemplaar dat is omwonden door rvs en de slang buiten de motor op de carburateur aangesloten in plaats van deze over de motor te laten lopen. Ik weet, één zwaluw maakt nog geen zomer, maar de eerste ritten is de motor niet meer afgeslagen. Het lijkt er op, nogmaals voorzichtige conclusie, dat deze oplossing het probleem van afslaan met warme motor heeft opgelost.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2023 13:08 - 29-09-2023 13:10 #204825 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic vapor lock
Goedemiddag Rik,

Zou in de benzineleiding tussen benzinepomp en carburateur ook een benzine filter (doorzichtig) zetten om te voorkomen dat verontreiniging uit de benzinetank in de carburateur komen.
Kan niet ontdekken op deze foto's of die er is tussen gezet.

Met vriendelijke groet&
Jan Venema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2023 15:53 #204826 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic vapor lock
Dag Jan,

Dat zou kunnen. Nu heb ik wel de pomp met glazen 'kijkglas' en geïntegreerd benzinefilter.

Vriendelijke groet,

Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
29-09-2023 21:41 #204830 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic vapor lock
Ik vind het er netjes uitzien zo.
Een andere factor die ook tegen vapor lock helpt: de leiding loopt nu mooi omhoog. De dampbel zoekt uiteraard hoogste punt. Nu zal deze dus ook zijn weg vinden naar de carb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2023 00:02 #204832 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic vapor lock
Beste Rik, dit www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/30...-naar-tropen-aamzone heb ik moeten doen om mijn Amazone op euro 95 te laten rijden.
Maar als je 98 kunt tanken dan moet je ge4n problemen hebben.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2023 10:24 #204833 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic vapor lock
Dag Johan,

Jij hebt wel heel erg veel moeten doen zeg. Fijn dat het gelukt is.

Dat filmpje op YouTube had ik ook gezien, YouTube bracht me op het idee van Vapor Lock. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat de toegevoegde waarde is van het apparaatje dat er voor zorgt dat benzine terugstroomt naar de tank bij gebruik van een mechanische benzinepomp zoals die op onze Volvo's zit.

Overigens kan ik bij mij op de hoek ook Euro 98 tanken. Nooit geweten dat dat wellicht ook helpt.

Vriendelijke groet, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-10-2023 00:47 #204837 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic vapor lock
Ik snap dat ding ook niet zo, maar ik ben via een ander youtube filmpje er achter gekomen dat een Y stuk met eeen uitgang omhoog gericht en dat een retourleiding aan ook werkt.
En dat is lochisch de vapor gaat door de omhooggerichte uitgang richtig de tankt. (Euro 85 beging al te verdampen rond de 80gr zover ik weet)

Gelukkig dat je nog 98 kan krijgen bij jou in de buurt zolnag dat er is en dat voor een redelijke prijs zou ik mij daar aan houden.

m.vr.gr,

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2023 14:45 #205054 door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic vapor lock
Dag Rik,
Ik heb een PV 544 B16B uit 1958. Ik heb de hele zomer ernstig last gehad van vapour lock. Eerst heb ik e.e.a. gelezen op internet en ik ben begonnen met het volgen van de eenvoudige adviezen. Ik heb rubberen brandstofleidingenleidingen, die overal vrij lopen van hete delen. Ik heb de brandstoffilters in de leiding gecontroleerd, allemaal schoon. De achterste vlotterkamer werd erg heet omdat hij dicht op de uitlaat zit. Daar heb ik de uitlaat en het spruitstuk ingepakt met heat wrap. De vlotterkamers heb ik schoon gemaakt (waren niet vuil). Ik was bang dat de kwaliteit van de (winter)benzine een rol speelde, dus ik heb de benzinetank afgetapt en met verse benzine gevuld. Al deze dingen hebben het probleem niet opgelost.
Ten langen leste heb ik de auto naar de garage gebracht die het grote onderhoud voor me doet. Die hebben de brandstofpomp vervangen en nu loopt alles weer goed. Waarschijnlijk gaf de oude brandstofpomp te weinig vloeistofdruk door kleppen die door ouderdom niet meer goed afsloten. In dat geval komt de druk in de brandstofleiding niet boven de dampdruk in de benzineleiding uit. Dan krijg je vapour lock.
Nu is alles opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2023 16:50 #205057 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic vapor lock
Dag Teun, fijn dat het bij jou relatief simpel is opgelost. Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben m.b.t. opbrengst van de brandstofpomp. Ik heb de originele met de glazen bol erop. Ik heb die gereviseerd met het revisiesetje uit onze onderdelenshop. Na plaatsing van een hitteschild twee probleemloze ritten gehad. Vervolgens een echt veel langere benzineleiding geplaats, door de ronde balk onder de radiator door met het idee om deze zoveel mogelijk van de motor weg te houden. Toen ik ging rijden was er echt niet mee te rijden, had het nog nooit zo erg gehad. Nu ik jouw verhaal lees, vraag ik me af of ik het probleem weer heb opgeroepen door de langere leiding. Zou het kunnen dat het voor de oudere pomp, hoewel gereviseerd, een probleem is om de benzine door een veel langere leiding te moeten pompen?  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2023 17:56 #205059 door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic vapor lock
Dag Rik,
Ik vind het moeilijk om daar wat over te zeggen. Een langere leiding geeft natuurlijk wel meer weerstand en dus verlies je druk, vooral bij een rubberen slang. Misschien kun je beter terug gaan naar de oorspronkelijke leiding. In mijn geval heeft de garage een vervangende brandstofpomp van Skandix gemonteerd. Originele waren moeilijk te vinden. Ik wist niet van het bestaan van een revisie set voor de originele pomp. Ik vond het eerst wel jammer, maar na een hoop ellende het hele jaar, ben ik toch wel blij met de nieuwe (betrouwbare) pomp. Ik heb de oude pomp nog wel gehouden. Misschien ga ik hem nog wel eens op mijn gemakje reviseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.