- Berichten: 3474
vapor lock
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
18-10-2023 00:34 #205066
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic vapor lock
Als je een langere slang wilt monteren moet je hem ook ook groter van diamater nemen.
Als je met octaan 95 rijdt moet je zo ie zo van die mechanische pomp af je moet een electriesche installeren achter bij de tank.
Rijdt je op octaan 98 dan zou ik het in de opbrengst van de pomp zoeken of een gedeeletlijk dichtgeslipte aanzuigleiding.
Aanzuigleiding kun je doorblazen met lucht wel de tankdop eraf halen.
Soms zit het aanzuigpunt in de tank ook gedeeltelijk dicht.
Vaporlock met octaan 98 dan moet je flink je best doen.
succes
Johan Geers
Als je met octaan 95 rijdt moet je zo ie zo van die mechanische pomp af je moet een electriesche installeren achter bij de tank.
Rijdt je op octaan 98 dan zou ik het in de opbrengst van de pomp zoeken of een gedeeletlijk dichtgeslipte aanzuigleiding.
Aanzuigleiding kun je doorblazen met lucht wel de tankdop eraf halen.
Soms zit het aanzuigpunt in de tank ook gedeeltelijk dicht.
Vaporlock met octaan 98 dan moet je flink je best doen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun Hoogeveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
18-10-2023 09:34 #205071
door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic vapor lock
Beste allemaal,
Als je een electrische pomp installeert, moet je op de pompcapaciteit letten. Niet te weinig maar ook niet teveel, heb ik ergens gelezen. Daarom zou ik zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp van Volvo blijven.
M.vr.gr,
Teun Hoogeveen
Als je een electrische pomp installeert, moet je op de pompcapaciteit letten. Niet te weinig maar ook niet teveel, heb ik ergens gelezen. Daarom zou ik zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp van Volvo blijven.
M.vr.gr,
Teun Hoogeveen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 335
18-10-2023 17:25 #205076
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic vapor lock
Ik denk dat ik dan eerst maar eens de korte slang terugzet. Hij reed goed tot ik de lange slang monteerde. Wilde het zo goed mogelijk doen, maar dat was wellicht toch te veel van het goede. Helaas ligt de straat er hier nog enkele weken uit zodat ik niet kan proefrijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun Hoogeveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
18-10-2023 18:01 #205078
door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic vapor lock
Dag Rik,
Dat is een mooie oplossing. Zo blijft alles zoals het oorspronkelijk was.
Dat is een mooie oplossing. Zo blijft alles zoals het oorspronkelijk was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 335
18-10-2023 19:30 - 18-10-2023 19:34 #205080
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic vapor lock
Bijna, ik heb nu rvs omvlochten benzineslang en een hitteschildje tussen carburateur en spruitstuk. En een volgende keer ga ik eens Euro 98 tanken.
Laatst bewerkt 18-10-2023 19:34 door Rik Tuin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 283
18-10-2023 20:12 #205081
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic vapor lock
Vaak loopt de benzineslang tussen kleppendeksel en thermostaat huis.
Op dit punt zal ik een beugel maken zodanig dat de benzineslang op ruime afstand van thermostaat huis en kleppendeksel afstaat.
Groet Rob Funcke
Op dit punt zal ik een beugel maken zodanig dat de benzineslang op ruime afstand van thermostaat huis en kleppendeksel afstaat.
Groet Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 335
18-10-2023 22:10 #205083
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic vapor lock
Dat is een goede tip. Mij staat bij dat ik dat vroeger ook wel eens heb gezien. Ga er in elk geval eentje maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3474
19-10-2023 05:33 #205085
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic vapor lock
Verdampingswaared van EURO95 ligt zo rond de 160gr en dat bereik je al snel.
Zolang er EURO98 is dat tanken.
succes
Johan Geers
Zolang er EURO98 is dat tanken.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun Hoogeveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
19-10-2023 10:01 #205089
door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic vapor lock
Dag Johan, Rik,
Ik tank al vier jaar uitsluitend euro98 omdat daar (bij sommige merken) geen ethanol in zit. Toch heb ik het hele jaar 2023 ernstig last gehad van vapour lock. Vandaar dat ik de oplossing ergens anders heb gezocht.
M.vr.gr,
Teun
Ik tank al vier jaar uitsluitend euro98 omdat daar (bij sommige merken) geen ethanol in zit. Toch heb ik het hele jaar 2023 ernstig last gehad van vapour lock. Vandaar dat ik de oplossing ergens anders heb gezocht.
M.vr.gr,
Teun
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3474
19-10-2023 10:48 #205092
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic vapor lock
Beste Teun, ergens heb je dan toch warmte overdracht, dat kan zijn bij de mechanische pomp of ergens in de route van de benzieneleiding van pomp naar carburator.
Als de pomp te weinig opbrengt wordt het op dat punt warm omdat er geen of te weining doorstroming is en dan krijg je verscheinsellen die lijken op vaporlock.
Je zou op het punt waar nu de mechanische tijdelijk een electrische kunnen monteren om te kijken of je probleem weg is.
Is het weg dan is het waarschijnlijk de pomp.
Er zit toch wel een isolatie plaatje tussen pomp en motorblok of hoort deze bij een B16 er niet tussen?
Ik heb er nog en tabel bij gedaan waar je kunt zien wanneer EURO 98 kookt en dat is zover ik kan zien 190gr.
Distillation profile of tested fuels.
Empty Cell FUEL Initial Boiling Point, °C 10 vol% 40 vol% 50 vol% 90 vol% Final Boiling Point, °C Sum of 10% + 50% Recovery, volume % Residue, volume % Loss, volume %
1 RON97 30.0 48.0 99.8 123.0 160.0 210.0 145.0 109.0 0.9 0.6
2 RON98 37.9 45.0 102.5 135.0 155.0 190.0 150.0 105.0 0.4 0.6
3 80% RON98 20% AVGAS 37.5 44.7 101.3 144.3 148.8 179.5 154.3 104.2 0.4 0.5
4 70% RON98 30% AVGAS 37.5 49.4 100.8 123.5 142.6 168.9 155.0 103.3 0.4 0.3
5 50% RON98 50% AVGAS 36.8 54.0 99.1 122.8 136.3 158.4 158.0 102.5 0.4 0.2
6 30% RON98 70% AVGAS 36.4 59.0 98.5 112.1 130.1 147.8 163.1 101.6 0.4 0.1
7 20% RON98 80% AVGAS 36.4 63.5 97.5 101.1 123.9 137.3 173.1 100.0 0.4 −0.1
8 RON100 35.0 55.5 86.6 91.9 155.8 180.0 153.2 98.2 0.9 1.5
9 80% RON100 20% AVGAS 35.1 57.7 88.7 93.3 146.2 178.6 155.6 98.5 0.8 1.2
10 70% RON100 30% AVGAS 35.1 59.9 90.9 94.8 136.7 171.5 158.3 98.9 0.7 0.9
11 50% RON100 50% AVGAS 35.3 62.2 92.5 96.2 127.0 165.0 160.6 99.1 0.6 0.5
12 30% RON100 70% AVGAS 35.4 64.4 94.6 97.6 117.3 134.0 163.5 99.4 0.5 0.3
13 20% RON100 80% AVGAS 35.4 66.6 95.5 99.1 110.2 130.7 166.7 99.4 0.4 −0.1
14 AVGAS 35.6 68.5 96.5 104.7 107.7 126.7 169.0 99.9
succes
Johan Geers
Als de pomp te weinig opbrengt wordt het op dat punt warm omdat er geen of te weining doorstroming is en dan krijg je verscheinsellen die lijken op vaporlock.
Je zou op het punt waar nu de mechanische tijdelijk een electrische kunnen monteren om te kijken of je probleem weg is.
Is het weg dan is het waarschijnlijk de pomp.
Er zit toch wel een isolatie plaatje tussen pomp en motorblok of hoort deze bij een B16 er niet tussen?
Ik heb er nog en tabel bij gedaan waar je kunt zien wanneer EURO 98 kookt en dat is zover ik kan zien 190gr.
Distillation profile of tested fuels.
Empty Cell FUEL Initial Boiling Point, °C 10 vol% 40 vol% 50 vol% 90 vol% Final Boiling Point, °C Sum of 10% + 50% Recovery, volume % Residue, volume % Loss, volume %
1 RON97 30.0 48.0 99.8 123.0 160.0 210.0 145.0 109.0 0.9 0.6
2 RON98 37.9 45.0 102.5 135.0 155.0 190.0 150.0 105.0 0.4 0.6
3 80% RON98 20% AVGAS 37.5 44.7 101.3 144.3 148.8 179.5 154.3 104.2 0.4 0.5
4 70% RON98 30% AVGAS 37.5 49.4 100.8 123.5 142.6 168.9 155.0 103.3 0.4 0.3
5 50% RON98 50% AVGAS 36.8 54.0 99.1 122.8 136.3 158.4 158.0 102.5 0.4 0.2
6 30% RON98 70% AVGAS 36.4 59.0 98.5 112.1 130.1 147.8 163.1 101.6 0.4 0.1
7 20% RON98 80% AVGAS 36.4 63.5 97.5 101.1 123.9 137.3 173.1 100.0 0.4 −0.1
8 RON100 35.0 55.5 86.6 91.9 155.8 180.0 153.2 98.2 0.9 1.5
9 80% RON100 20% AVGAS 35.1 57.7 88.7 93.3 146.2 178.6 155.6 98.5 0.8 1.2
10 70% RON100 30% AVGAS 35.1 59.9 90.9 94.8 136.7 171.5 158.3 98.9 0.7 0.9
11 50% RON100 50% AVGAS 35.3 62.2 92.5 96.2 127.0 165.0 160.6 99.1 0.6 0.5
12 30% RON100 70% AVGAS 35.4 64.4 94.6 97.6 117.3 134.0 163.5 99.4 0.5 0.3
13 20% RON100 80% AVGAS 35.4 66.6 95.5 99.1 110.2 130.7 166.7 99.4 0.4 −0.1
14 AVGAS 35.6 68.5 96.5 104.7 107.7 126.7 169.0 99.9
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.