Van Volvo Amazone naar Tropen Aamzone

Lees meer
23-05-2021 04:14 #194137 door Johan Geers
Van Volvo Amazone naar Tropen Aamzone is gemaakt door Johan Geers
Ik had als ik met de aircon aan in de stad reed had ik geregeld vooral bij extreme warme dagen last van Vapor Lock, of te wel mijn auto had de Vapor Lock Bleus.Ik had op youtube al wat filmpjes gezien over vapor lock maar vond er maar eentje met SU carburators en dat was van een Datsun.Naar wat gegoogled op SU en vapor lock kwam ik uit op Amerikaanse web sites van mensen die een MG, Triump of een andere Engelse auto hadden met SU carburators.Daar ik in ons stadje allleen maar octaan 95 met 10% ethanol kan krijgen was ik dus genoodzaakt om dit probleem te verhelpen, want ik wil met airon aan en 40gr buiten normaal kunnen rijden.Octaan 98 is alleen bij twee tankstations in Dumaguete te verkrijgen net als LPG, 45km van hier.Ik had al wat maatregelen genomen toen ik nog geen aircon had maar ik heb nu alles gedaan wat je maar kunt doen om vapor lock te voorkomen.Ik ga nu opsommen om goed op octaan 95 met 10%ethanol te kunnen rijden.Electriesche benziene pomp achter bij de tank monteren, mechanische uitschakelen is een hittebron.Druk benziene pomp 3 tot 6PSI 60 tot 100Liter per uur, ik heb HEP 02ABenzieneleiding buiten het motor compartiement houden, ik ben daar waar benzieneleiding motor compartiement binnen komt terug naar buiten gegaan en onder het radiator balkje door via rechter binnenscherm weer naar binnen gekomen.BenzienekoelerHeatwrap rond het uitlaatspruitstuk.Carburators, de vlotterkom isoleren.Onder de carburators een hitteschilt makenVoor het uitlaat spruitstuk een hitteschilde maken zodat hete lucht niet over de vlotterkom carburator kan stromen.Rubberenafdichting die tegen de motorkap komt weghalen zodat de buitenlucht vrij naar binnen kan komen.Een 75gr Termostaat installeren (zijn te verkrijgen bij nordicarmarine.com/ )Voorontsteking op 4gr statiesch afstellen.Een Y stuk met benzieneretourleiding tank installeren, denk erom dat de aansluiting retour naar boven staat zodat eventuele gas/dampbellen richting tank retour gaan.In de retourleiding moet je wel een restrictie monteren van 1 to 1,5 mm (ik heb 1,5 mm heb je veel benziene retour met toch nog goed werkende carburators)Y stuk zo dicht mogelijk bij carburator installeren of dit www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fue...r-separator/1078437/   installeren maar ook deze separator moet zo dicht mogelijk bij de carburators staan, je wilt geen vapor lock meer crieeren tussen Y stuk/separator en carburators.Bakeliete isolatie flensen monteren, ik heb 43 mm.Daar ik geen kachel meer heb kan ik de hete lucht van uit het motor compartiement via de roosters voor de voorruit laten ontsnappen.Verder adviseer ik om eens naar dit
filmpje te kijken hier worden aan het einde van het filmpje wat adviesen gegegeven over hoe vaporlock te vermijden.Je moet er rekening mee houden dat benziene octaan 95 met 10% ethanol atmosferisch al rond de 50gr begint te verdampen.Dit verdampings punt loopt verder op naarmate de druk hoger wordt, dus daarom is het belangrijk om de temperatuur vlotter kommen zo laag mogelijk te houden want daar is het nagenoeg atmosferisch.Vandaar ook de retourleiding richting tank deze zorgt er voor dat de benziene zo koud mogelijk wordt aangevoerd.Maar de allerbeste oplossing is wanneer je het kan krijgen benziene met octaan 98 daar zit geen Ethanol in of LPG.Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit overal te verkrijgen is zeker niet op vakantie richting zuiderlijk landen denk ik.   Ik hoop dat jullie er wat aan hebben zeker degene die ook voor de uitdaging staan om noodgedwongen op octaan 95 met 10% ethanol te moeten gaan rijden. M.vr.gr. Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2021 10:20 #194146 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Van Volvo Amazone naar Tropen Aamzone
Even iets voor de administrator, ik maak mijn tekst op en MSword en copieer het dan naar het tekst gedeelte voor het verhaaltje.
Wanneer ik dan alles bekijk lijkt het goed echter wanneer ik het plaats komt alles achter elkaar te staan als een grote regel.
Wat doe ik fout.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2021 10:24 #194148 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Van Volvo Amazone naar Tropen Aamzone
even op een andere manier geprobeert

Ik had als ik met de aircon aan in de stad reed geregeld vooral bij extreme warme dagen last van Vapor Lock, of te wel mijn auto had de Vapor Lock Bleus.
Ik had op youtube al wat filmpjes gezien over vapor lock maar vond er maar eentje met SU carburators en dat was van een Datsun.
Naar wat gegoogled op SU en vapor lock kwam ik uit op Amerikaanse web sites van mensen die een MG, Triump of een andere Engelse auto hadden met SU carburators.
Daar ik in ons stadje allleen maar octaan 95 met 10% ethanol kan krijgen was ik dus genoodzaakt om dit probleem te verhelpen, want ik wil met airon aan en 40gr buiten normaal kunnen rijden.
Octaan 98 is alleen bij twee tankstations in Dumaguete te verkrijgen net als LPG, 45km van hier.
Ik had al wat maatregelen genomen toen ik nog geen aircon had maar ik heb nu alles gedaan wat je maar kunt doen om vapor lock te voorkomen.
Ik ga nu opsommen om goed op octaan 95 met 10%ethanol te kunnen rijden.
Electriesche benziene pomp achter bij de tank monteren, mechanische uitschakelen is een hittebron.
Druk benzien pomp 3 tot 6PSI 60 tot 100Liter per uur, ik heb HEP 02A
Benzieneleiding buiten het motor compartiement houden, ik ben daar waar benzieneleiding motor compartiement binnen komt terug naar buiten gegaan en onder het radiator balkje door via rechter binnenscherm weer naar binnen gekomen.
Benzienekoeler
Heatwrap rond het uitlaatspruitstuk.
Carburators, de vlotterkom isoleren.
Onder de carburators een hitteschilt maken
Voor het uitlaat spruitstuk een hitteschilde maken zodat hete lucht niet over de vlotterkom carburator kan stromen.
Rubberenafdichting die tegen de motorkap komt weghalen zodat de buitenlucht vrij naar binnen kan komen.
Een 75gr Termostaat installeren (zijn te verkrijgen bij nordicarmarine.com/ )
Voorontsteking op 4gr statiesch afstellen.
Een Y stuk met benzieneretourleiding tank installeren, denk erom dat de aansluiting retour naar boven staat zodat eventuele gas/dampbellen richting tank retour gaan.
In de retourleiding moet je wel een restrictie monteren van 1 to 1,5 mm (ik heb 1,5 mm heb je veel benziene retour met toch nog goed werkende carburators)
Y stuk zo dicht mogelijk bij carburator installeren of dit www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fue...r-separator/1078437/ installeren maar ook deze separator moet zo dicht mogelijk bij de carburators staan, je wilt geen vapor lock meer crieeren tussen Y stuk/separator en carburators.
Bakeliete isolatie flensen monteren, ik heb 43 mm.
Daar ik geen kachel meer heb kan ik de hete lucht van uit het motor compartiement via de roosters voor de voorruit laten ontsnappen.
Verder adviseer ik om eens naar dit
filmpje te kijken hier worden aan het einde van het filmpje wat adviesen gegegeven over hoe vaporlock te vermijden.
Je moet er rekening mee houden dat benziene octaan 95 met 10% ethanol atmosferisch al rond de 50gr begint te verdampen.
Dit verdampings punt loopt verder op naarmate de druk hoger wordt, dus daarom is het belangrijk om de temperatuur vlotter kommen zo laag mogelijk te houden want daar is het nagenoeg atmosferisch.
Vandaar ook de retourleiding richting tank deze zorgt er voor dat de benziene zo koud mogelijk wordt aangevoerd.
Maar de allerbeste oplossing is wanneer je het kan krijgen benziene met octaan 98 daar zit geen Ethanol in of LPG.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit overal te verkrijgen is zeker niet op vakantie richting zuiderlijk landen denk ik.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben zeker degene die ook voor de uitdaging staan om noodgedwongen op octaan 95 met 10% ethanol te moeten gaan rijden.

M.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2021 10:26 #194149 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Van Volvo Amazone naar Tropen Aamzone
Ik weet het nu ik moet Source gebruiken en  dan de teks invoegen.
Weer wat geleerd.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2021 02:40 #195058 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Van Volvo Amazone naar Tropen Aamzone
Beste medeleden, dit was ik nog vergeten om te vermelden in mijn verhaaltje.
Tijdens het aandraaien van de moeren op de studs voor het vastzetten van de carburators voelde ik dat ik door de draad ging draaien op een van de studs in het spruitstuk.
Ik had echter niet veel zin om de carburator er weer af te halen.
Dus de volgende oplossing toegepast: ik heb een gaatje van 3 mm geboord dat door de stud gaat en daar een pennetje ingedaan.
Ik kon op die manier de moer weer stevig aandraaien.
Bij een volgende demontage een helicoil monteren maar voorlopig ben ik uit de brand.
Deze oplossing zal wel al meer toegepast zijn maar ik wilde hem wel even vermelden.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2021 10:19 #195061 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Van Volvo Amazone naar Tropen Aamzone
Handige bypass !!

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.