Ervaringen met E5 en E10 benzine?

  • Peter van der Bruggen
  • Peter van der Bruggen's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-08-2023 15:27 - 03-08-2023 16:00 #204061 door Peter van der Bruggen
Ervaringen met E5 en E10 benzine? is gemaakt door Peter van der Bruggen
  Bij de introductie van de E10 brandstoffen braken er hevige discussies uit over de de consequenties van de toevoeging van ethanol. Rubbers en pakkingen zouden oplossen en brandstoftanks zouden doorroesten tgv de water aantrekkende werking van ethanol. Eén bak ellende, onze klassiekers zouden hopeloos verloren zijn als we niet de nodige voorzorgsmaatregelen zouden nemen door een hoop onderdelen te vervangen of additieven toe te voegen aan de benzine. In 2020 ging mijn Amazon in vlammen op waarbij gesuggereerd werd dat dat misschien wel het eerste slachtoffer van de ethanoltoevoeging was. 

Echter, nu we aan aantal jaar verder zijn hoor en lees ik er helemaal niets meer over. Is het probleem dan toch niet zo groot als we van tevoren met z'n allen hadden verwacht? Of heeft het gewoon meer tijd nodig om zijn verwoestende werk te doen?
Is er iemand die er ervaring mee heeft en objectief daar iets over kan zeggen? (pakkingen en slangen gaan ook zonder ethanol wel eens kapot)
Heeft er iemand zelf onderzoek gedaan door materialen in de verschillende brandsoffen te leggen?
Is er een (wetenschappelijk onderbouwd) onderzoek bekend naar de gevolgen op rubbers en pakkingen?

Ik ben echt heel benieuwd of we ons veel te druk hebben gemaakt en nu onnodig dure brandstof tanken, of dat er meer tijd nodig is voordat we de gevolgen gaan merken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2023 15:49 - 03-08-2023 15:51 #204062 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Terechte vraag Peter, echter ik gebruik NOOIT E95 of ethanol houdende benzine, ook niet voor mij C70R. Ik vermoed dat veel klassieke Volvo rijders dit zo doen, immers bij Shell en BP kun je dit nog krijgen met 98 octaan en zefs in Duitsland 102 octaan. Dan rijden er heel veel op LPG en nooit meer op benzine ...Wat ik wél zie is dat veel Stromberg carbs verstopt zijn, halen we standaard de tank leeg bij brandstof problemen en reinigen de benzine leiding. Ik heb laatst een van mijn S90's gestart na 3 jaar, had er ongelode benzine in met extra stabilisator in (van grasmaaimachine) startte gelijk. We zien ook wel eens wagens die al 20 of zo jaren stil staan en dan is de ongelode benzine zonder ethanol vergaan en stinkt enorm.
Vroeger was het advies om een wagen met volle tank weg te zetten, dat doe ik niet meer, ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2023 17:27 - 03-08-2023 17:38 #204064 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic BenzieErvaringen met E5 en E10 benzine?
Ik rijd al 25 jaar op LPG. Eens per maand rijd ik ca 10km op benzine om het systeem  gangbaar te houden.
Net voor een buitenlandse vakantie ( voor het geval ik geen LPG kan tanken) gooi ik de benzinetank half vol, over het algemeen  kan ik dan weer een jaartje vooruit op benzine.  Conclusie is  dan dat mijn benzine soms een jaar oud is. Mijn auto wordt niet verwend dus er gaat gewoon Euro 95 in. En dus ook als dat spul een jaar oud is start en loopt hij prima.
Benzineslangen vervangik ca elke 10 jaar preventief, maar dat zijn de kosten niet.
M.a.w. de spookverhalen die de ronde doen worden door mij niet herkend. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2023 22:17 - 03-08-2023 22:20 #204066 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Waarom experimenteren met een klassieker, om iemand of jezelf iets te proberen te bewijzen wat wel of niet zou zijn?
Ik speel liever op veilig, ik doe er ook additieven bij om zoveel mogelijk de eigenschappen van jaren 60 benzine proberen te benaderen: vettig en smerend i.p.v. het soort droge aceton dat benzine nu is.
Sinds 1980 heb ik er ca 1,6 miljoen km opzitten, waarvan ca 3/4 van deze km met klassiekers, ik heb ik al voldoende fratsen gehad (gevolgen moderne motorolie etc)
dus voor mij geen experimenten meer met de illusie dat ik gespaard heb, maar dat is een persoonlijke keuze

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-08-2023 22:24 - 04-08-2023 08:36 #204067 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Peter,
95E10 betekend maximaal 10 % toegevoegd maar het kan ook 0,1 % zijn
dan is ook voor 98E5 het zelfde maximaal 5 % toegevoegd, maar kan ook veel minder zijn
Deze info vind je bij diverse brandstof leveranciers 

toevoegingen hebben invloed, "maar" goed onderhoud aan ons brandstof systeem blijft belangrijk
en dat is misschien belangrijker, dan ons druk maken over de toevoegingen 

 

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2023 00:35 #204068 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Beste Peter, als je net als ik noodgedwongen moet overschakelen naar EURO95 dan moet je dit www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/30...-naar-tropen-aamzone doen.
Komt nog bij pakt de motor in het begin moeilijk op (dus een beetje inhouden in het begin bij gasgeven) moet je naar een koudere bougie gaan ik heb NGK BPH7,niet warmer wordt alleen maar erger en carburators armer afstellen dan normaal.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2023 11:26 #204070 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Tja, ik tank altijd premium benzine maar soms met rally's in met name Frankrijk ontkom ik er niet aan om een keer 95 te denken. Met een vlotte B22 merk ik dan overigens duidelijk het lagere octaangehalte.

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe aluminium 90L tank in de Amazon met VDO buisvlotter. De meegeleverde pakking heeft het niet lang uitgehouden... De O-ringen van de webers kunnen ook slecht tegen ethanol. Die heb ik na 2 jaar ook al kunnen vervangen. Ik heb inmiddels viton o-ringen gevonden. Niet goedkoop maar dit materiaal kan hier wel tegen.

Zie bijgevoegd twee voorbeelden. Ik vind het dus maar troep en probeer zoveel mogelijk 98 te tanken. Die 20cnt per liter extra heb ik er wel voor over. Goedkoop rijdt het met 1L / 6km toch niet :-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2023 21:56 #204074 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Nou Boele, lijkt me dat die tankvlotter nog niet erg oud is. In dat geval mag meneer VDO zich de ogen uit zijn kop schamen dat hij een pakking heeft meegeleverd die  niet bestand is tegen de moderne brandstoffen. 
Of zie ik iets over het hoofd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2023 23:43 #204075 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Nee helemaal eens, Han. Die is niet veel ouder dan een jaar...

Ik heb zelf dik pakkingpapier en denk dat ik dat maar knip. Daar heb ik meer vertrouwen in.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2023 00:48 #204076 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ervaringen met E5 en E10 benzine?
Ik heb voor mijn SU's toen alles van www.bccp.nl/ laten overkomen die hadden alle spullen vlotters etc voor SU's geschikt voor E10.
Ik wist niet dat er een alluminimum tank voor aan amazone waren.
Ik ga eens bekijken om zo een tank hier te krijgen en wat het kost mocht mijn orginele tank slecht worden.
Ik heb zelf ook wel eens zitten denken om een tank van RVS te laten maken, of is RVS een slecht idee?

Maar als je nog steeds 98 of LPG kunt ktijgen dat tanken.

Hoe is het trouwens met LPG in Europa gesteld komen er nog tankstations bij of ligt het helemaal stil?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.