- Berichten: 11
Ervaringen met E5 en E10 benzine?
- Peter van der Bruggen
- Offline
- Nieuw lid
Echter, nu we aan aantal jaar verder zijn hoor en lees ik er helemaal niets meer over. Is het probleem dan toch niet zo groot als we van tevoren met z'n allen hadden verwacht? Of heeft het gewoon meer tijd nodig om zijn verwoestende werk te doen?
Is er iemand die er ervaring mee heeft en objectief daar iets over kan zeggen? (pakkingen en slangen gaan ook zonder ethanol wel eens kapot)
Heeft er iemand zelf onderzoek gedaan door materialen in de verschillende brandsoffen te leggen?
Is er een (wetenschappelijk onderbouwd) onderzoek bekend naar de gevolgen op rubbers en pakkingen?
Ik ben echt heel benieuwd of we ons veel te druk hebben gemaakt en nu onnodig dure brandstof tanken, of dat er meer tijd nodig is voordat we de gevolgen gaan merken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Vroeger was het advies om een wagen met volle tank weg te zetten, dat doe ik niet meer, ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
Net voor een buitenlandse vakantie ( voor het geval ik geen LPG kan tanken) gooi ik de benzinetank half vol, over het algemeen kan ik dan weer een jaartje vooruit op benzine. Conclusie is dan dat mijn benzine soms een jaar oud is. Mijn auto wordt niet verwend dus er gaat gewoon Euro 95 in. En dus ook als dat spul een jaar oud is start en loopt hij prima.
Benzineslangen vervangik ca elke 10 jaar preventief, maar dat zijn de kosten niet.
M.a.w. de spookverhalen die de ronde doen worden door mij niet herkend.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
Ik speel liever op veilig, ik doe er ook additieven bij om zoveel mogelijk de eigenschappen van jaren 60 benzine proberen te benaderen: vettig en smerend i.p.v. het soort droge aceton dat benzine nu is.
Sinds 1980 heb ik er ca 1,6 miljoen km opzitten, waarvan ca 3/4 van deze km met klassiekers, ik heb ik al voldoende fratsen gehad (gevolgen moderne motorolie etc)
dus voor mij geen experimenten meer met de illusie dat ik gespaard heb, maar dat is een persoonlijke keuze
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 169
95E10 betekend maximaal 10 % toegevoegd maar het kan ook 0,1 % zijn
dan is ook voor 98E5 het zelfde maximaal 5 % toegevoegd, maar kan ook veel minder zijn
Deze info vind je bij diverse brandstof leveranciers
toevoegingen hebben invloed, "maar" goed onderhoud aan ons brandstof systeem blijft belangrijk
en dat is misschien belangrijker, dan ons druk maken over de toevoegingen
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Komt nog bij pakt de motor in het begin moeilijk op (dus een beetje inhouden in het begin bij gasgeven) moet je naar een koudere bougie gaan ik heb NGK BPH7,niet warmer wordt alleen maar erger en carburators armer afstellen dan normaal.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe aluminium 90L tank in de Amazon met VDO buisvlotter. De meegeleverde pakking heeft het niet lang uitgehouden... De O-ringen van de webers kunnen ook slecht tegen ethanol. Die heb ik na 2 jaar ook al kunnen vervangen. Ik heb inmiddels viton o-ringen gevonden. Niet goedkoop maar dit materiaal kan hier wel tegen.
Zie bijgevoegd twee voorbeelden. Ik vind het dus maar troep en probeer zoveel mogelijk 98 te tanken. Die 20cnt per liter extra heb ik er wel voor over. Goedkoop rijdt het met 1L / 6km toch niet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
Of zie ik iets over het hoofd?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Ik heb zelf dik pakkingpapier en denk dat ik dat maar knip. Daar heb ik meer vertrouwen in.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Ik wist niet dat er een alluminimum tank voor aan amazone waren.
Ik ga eens bekijken om zo een tank hier te krijgen en wat het kost mocht mijn orginele tank slecht worden.
Ik heb zelf ook wel eens zitten denken om een tank van RVS te laten maken, of is RVS een slecht idee?
Maar als je nog steeds 98 of LPG kunt ktijgen dat tanken.
Hoe is het trouwens met LPG in Europa gesteld komen er nog tankstations bij of ligt het helemaal stil?
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.