- Berichten: 1253
Project: B20 + 4x Keihin CVK38
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Dat is toch een mooie grafiek zeg, als je dat dipje er nog uit krijgt of in elk geval iets minder dan mag je trots zijn op mooi resultaat.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 493
Leuk zo'n dyno sessie, zou ik ook nog wel eens willen doen, het enige wat me tegenhoudt is dat de motor in een keer een flink stuk van zijn levensduur kwijt is, maar als je niet gaat tunen; gewoon één run om te zien wat er uit komt, dat lijkt me toch wel de moeite om eens te doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3374
Het kost de motor n.l. minder vermogen om de brandstof in de cilinders te krijgen door 1, de carbuartors en 2, de nokkenas.
En ik denk niet dat Arco constant met gierende banden optrekt en met 160 door het dorp/stad gaat.
Ik ga er van uit dat Arco zich normaal gedraagd in het verkeer, want auto rijden is een seriuese bezigheid.
Het is voor hem leuk te weten dat er zoveel vermogen onder de kap zit en dat dat soms wel eens goed uitkomt, b.v. inhalen op de snelweg.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 493
wat aan de levenduur vreet is zo'n dyno sessie..., maar ja, het levert natuurlijk een hoop informatie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Ik denk dat het meevalt. Het maken van de runs (zo'n 7 of 8 in mijn geval) gebeuren natuurlijk gecontroleerd.
De auto wordt geforceerd gekoeld, de rem van de bank zorgt voor de belasting waardoor de motor niet onbelast draait. Je hebt geen hobbels in de weg zoals op de reguliere snelweg welke je aandrijflijn belasten.
Enkel het hoge toerental zou voor mijn gevoel meer slijtage op kunnen leveren.
Maar ik denk dat weten dat je motor over de gehele toeren bereik de juiste brandstof/lucht krijgt en ontsteking goed staat, niet pingelt, weegt volgens mij ruimschoots op tegen de 8 keer naar 6500rpm doortrekken.
Zelfs bij gereviseerde blokken, nieuwe ontstekingen blijft het aannames maken dat alles goed is, zolang je geen lambda sensor hebt is uitgaan van de kleur van de bougie en op gevoel afstellen leuk, maar alles behalve exacte wetenschap. Er is na 50 jaar maar weinig nog origineel aan deze blokken (overmaats, compressie, verbrandingsruimtes, gevlakte koppen, andere brandstof dan 50 jaar geleden, nokkenassen ect. ect.)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Dat is absoluut een feit!Arco Ruighaver schreef : Maar ik denk dat weten dat je motor over de gehele toeren bereik de juiste brandstof/lucht krijgt en ontsteking goed staat, niet pingelt, weegt volgens mij ruimschoots op tegen de 8 keer naar 6500rpm doortrekken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Spruitstuk aangepast en de carburateurs vervangen voor CVK-D40 (40mm) varianten). De eerdere 38mm waren dmv een dynojet kit reeds gemodificeerd. Hierbij was een van de remlucht sproeiers kleiner gemaakt door hier een vernouwing in te lijmen. De huidige 40mm versies hebben deze achteraf modificatie niet, hierdoor ben ik van het extreem rijke dipje rond de 2000rpm af en trekt hij vloeiender door.
Voor foto's en meer info in mijn restauratie topic.
www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...67-techniek?start=80
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.