Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-08-2015 01:50 #153104
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Beste medeleden, ik heb nog eens even over de 15000 tot 30000km die BCCP toeschrijft aan de levensduus van de naalden en de sproeierbuizen.
Ik denk dat er de volgende filosofie achter zit.
Als je de curver van b.v. de KN naald neemt wie zegt dat na 30000km punt 10 op de curver nog steeds punt 10 is, is op dit punt het mengsel niet rijker geworden.
En als nu de naalden met de sproeibuizen, maar vooral de naalden van de twee carburators niet hezelfde zijn afgesleten krijg je op dat punt een asyngronistie in het mengsel naar de motor.(en met de agressieve benziene van tegenwoordig is asyngrone afslijten mogelijk)
En wij stellen onze carburators op het beginpunt van de curver van de naald af en op dat punt is dus het mengsel goed.
Wat ik wil zeggen is dat de naalden/sproeierbuizen qua instellen niet versleten zijn maar zijn buiten specificatie vallen.
Heb je nu naalden met een vrij steile curver zul je een verschil snel merken, b.v. naalden van een minicooper.
KD naalden hebben ook een steilere curver dus daar zul je het verschil ook sneller merken.
En waar uit een verschil in naalden zich in de kleur van de bougie's.
Met KN naalden zul je dit niet zo makklijk merken i.v.m. hun curver.
IK denk dat daarom BCCP de 15 tot 30 duizend km adviseert
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik denk dat er de volgende filosofie achter zit.
Als je de curver van b.v. de KN naald neemt wie zegt dat na 30000km punt 10 op de curver nog steeds punt 10 is, is op dit punt het mengsel niet rijker geworden.
En als nu de naalden met de sproeibuizen, maar vooral de naalden van de twee carburators niet hezelfde zijn afgesleten krijg je op dat punt een asyngronistie in het mengsel naar de motor.(en met de agressieve benziene van tegenwoordig is asyngrone afslijten mogelijk)
En wij stellen onze carburators op het beginpunt van de curver van de naald af en op dat punt is dus het mengsel goed.
Wat ik wil zeggen is dat de naalden/sproeierbuizen qua instellen niet versleten zijn maar zijn buiten specificatie vallen.
Heb je nu naalden met een vrij steile curver zul je een verschil snel merken, b.v. naalden van een minicooper.
KD naalden hebben ook een steilere curver dus daar zul je het verschil ook sneller merken.
En waar uit een verschil in naalden zich in de kleur van de bougie's.
Met KN naalden zul je dit niet zo makklijk merken i.v.m. hun curver.
IK denk dat daarom BCCP de 15 tot 30 duizend km adviseert
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-08-2015 16:56 #153160
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Johan, daar kon je best eens gelijk in hebben, ik merk dat na 15000 km mijn 144-S al veel minder rijdt op benzine.
Rij er voornamelijk met LPG en zo'n 7500 per jaar mee.
Zit een Stromberg carburateur in en bij de restauratie een nieuwe naald in gedaan.
Overweeg nu een vacuümsysteem op de carb te zetten, wanneer op LPG wordt overgeschakeld gaat er via een relais ook vacuüm op de naald en zuiger, waardoor deze omhoog wordt getrokken en uit de gasstroom.
Is op het forum al uitgebreid aan de orde geweest.
Rij er voornamelijk met LPG en zo'n 7500 per jaar mee.
Zit een Stromberg carburateur in en bij de restauratie een nieuwe naald in gedaan.
Overweeg nu een vacuümsysteem op de carb te zetten, wanneer op LPG wordt overgeschakeld gaat er via een relais ook vacuüm op de naald en zuiger, waardoor deze omhoog wordt getrokken en uit de gasstroom.
Is op het forum al uitgebreid aan de orde geweest.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2015 00:47 #153176
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Beste Ed, het is niet alleen de naald maar ook de sproeierbuis die slijt ook.
Ik heb eens een keer een storberg gehad daar was de sproeierbuis ovaal van uitgesleten, maar na vernieuwen van buis en naald was alles weer goed.
Was ook en carburetor die op gas had gereden en ik had banziene nodig om de motor in te rijden.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik heb eens een keer een storberg gehad daar was de sproeierbuis ovaal van uitgesleten, maar na vernieuwen van buis en naald was alles weer goed.
Was ook en carburetor die op gas had gereden en ik had banziene nodig om de motor in te rijden.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2015 00:56 #153177
door Johan Geers (GAST)
Beste Ed, ik weet niet hoe dat de choke bij een stormberg werkt maar als dit hetzelfde is als bij een SU sproeibuis naar beneden dan zou je er over kunnen denken om het versneld toerental op de choke terug te stellen en wanneer je op gas rijdt de choke uittrekken zodat de sproeier buis naar beneden staat.
Is nagenoeg hetzelfde affect als een vacuum inrichting en minder gecompliceerd.
m.vr.gr.
Johan Geers
Is nagenoeg hetzelfde affect als een vacuum inrichting en minder gecompliceerd.
m.vr.gr.
Johan Geers
03-08-2015 11:21 #153180
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Hé, dat wist ik niet, zal eens kijken hoe dat bij de Stromberg werkt.
bedankt
bedankt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2015 14:31 - 07-08-2015 13:49 #153186
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
De choke op een Zenith-Stromberg (175CD2 / 2S / 2SE) werkt fundamenteel anders - dus die vlieger gaat niet op.
Bij de choke op een Stromberg wordt via een bypass kanaal extra brandstof toegevoerd; aan de zijkant van de carburateur komt dit bypass kanaal uit op een in een cirkel geplaatste reeks gaatjes die in diameter toenemen, die afgedekt worden door het choke mechanisme ('mechanical cold start device'). Dit choke mechanisme heeft aan de binnenzijde (dus niet zichtbaar op omderstaande tekening) een niervormige holle ruimte.
Naarmate de choke verder open getrokken wordt, wordt via deze holle ruimte een gaatje van steeds grotere diameter ontbloot, waardoor steeds meer brandstof toegevoerd wordt. Tevens zit aan het choke mechanisme een pal ('fast idle cam') die gelijktijdig de gashendel bedient (en daarmee dus het stationair toerental verhoogt .....).
Bij een Stromberg op LPG is het goed om de naald via vacuum op te trekken, zoals Ed eerder voorstelde. De sproeierbuis in een Stromberg zal van LPG niet slijten (LPG gaat niet door de sproeierbuis).
Bij de choke op een Stromberg wordt via een bypass kanaal extra brandstof toegevoerd; aan de zijkant van de carburateur komt dit bypass kanaal uit op een in een cirkel geplaatste reeks gaatjes die in diameter toenemen, die afgedekt worden door het choke mechanisme ('mechanical cold start device'). Dit choke mechanisme heeft aan de binnenzijde (dus niet zichtbaar op omderstaande tekening) een niervormige holle ruimte.
Naarmate de choke verder open getrokken wordt, wordt via deze holle ruimte een gaatje van steeds grotere diameter ontbloot, waardoor steeds meer brandstof toegevoerd wordt. Tevens zit aan het choke mechanisme een pal ('fast idle cam') die gelijktijdig de gashendel bedient (en daarmee dus het stationair toerental verhoogt .....).
Bij een Stromberg op LPG is het goed om de naald via vacuum op te trekken, zoals Ed eerder voorstelde. De sproeierbuis in een Stromberg zal van LPG niet slijten (LPG gaat niet door de sproeierbuis).
Laatst bewerkt 07-08-2015 13:49 door Rob Vijgenboom.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-08-2015 00:41 #153197
door Johan Geers (GAST)
Nou Ed, dat is pech hebben wordt toch een ingewikkelde vacuuminstallatie of een enkele SU, komt niet veel voor maar is er wel ik heb nog zo enkele SU maar verkoop hem niet heb ik nodig als b.v. mijn dubbelle SU het begeven.
En ik woon op de Filippijnen dus dat is niet zo interassant.
success
Johan Geers
En ik woon op de Filippijnen dus dat is niet zo interassant.
success
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-08-2015 13:27 #153250
door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, ik heb van PCCB nog een mailtje gehad of dat mijn pakketje wel goed was aangekomen heb toen gelijk de vraag gesteld over het uitwissellen van de naalden en sproeiers om de 15 a 30000km.
Zie hier het antwoord;
Beste Wineke, het pakketje is op de 21st vorige maand aangekomen.
Alles gemonteerd, loopt weer als een tierelier.
Echter toch nog een vraagje je zegt dat je de naalden met sproeierbuizen om de 15 a 30000 km moet wissellen, bij ons in de club zegt men dat je gerust het dubbelle ermee kunt rijden.
Wat is nu reeel wat mankeerd er na 15 a 30000km aan de naalden cq sproeiers zijn ze niet meer gelijk? Zijn ze buiten specificatie? Klopt de karakteristiek niet meer?
alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Goedemorgen:
Een goed gecentreerde vaste naald hoort volgens het onderhoudsschema van de auto bij een grote beurt vervangen te worden,
destijds was dat ook bij Volvo na ca. 20-30.000km.
Zolang u tevreden bent over het gedrag van de auto, en het brandstofverbruik, mag u ze van mij best laten zitten,
zodra de inname van de auto begint te stijgen, of er bij een bepaalde snelheid (die welke u het meeste rijdt, in NL zou dat rond 50km/u en rond 80km/u zijn) verschijnselen als inhouden en hakkelen beginnen voor te komen, is dit over het algemeen aan de naald te wijten, die dan op die plaats buiten specs versleten is. Zowel de naald als de sproeier slijten, messing op messing...
Met vriendelijke groet,
Wineke Hommes
m.vr.gr.
Johan Geers
Zie hier het antwoord;
Beste Wineke, het pakketje is op de 21st vorige maand aangekomen.
Alles gemonteerd, loopt weer als een tierelier.
Echter toch nog een vraagje je zegt dat je de naalden met sproeierbuizen om de 15 a 30000 km moet wissellen, bij ons in de club zegt men dat je gerust het dubbelle ermee kunt rijden.
Wat is nu reeel wat mankeerd er na 15 a 30000km aan de naalden cq sproeiers zijn ze niet meer gelijk? Zijn ze buiten specificatie? Klopt de karakteristiek niet meer?
alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Goedemorgen:
Een goed gecentreerde vaste naald hoort volgens het onderhoudsschema van de auto bij een grote beurt vervangen te worden,
destijds was dat ook bij Volvo na ca. 20-30.000km.
Zolang u tevreden bent over het gedrag van de auto, en het brandstofverbruik, mag u ze van mij best laten zitten,
zodra de inname van de auto begint te stijgen, of er bij een bepaalde snelheid (die welke u het meeste rijdt, in NL zou dat rond 50km/u en rond 80km/u zijn) verschijnselen als inhouden en hakkelen beginnen voor te komen, is dit over het algemeen aan de naald te wijten, die dan op die plaats buiten specs versleten is. Zowel de naald als de sproeier slijten, messing op messing...
Met vriendelijke groet,
Wineke Hommes
m.vr.gr.
Johan Geers