Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2015 12:44 #152350 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Na wisseling van de olie in de demperpotjes nog een zwarte kleur op cylinder 1 en 2.
Maar ik lig er even uit hulpsteurhuis lag te rammelen, speling, wordt in een machinefabriekje hier van een kunstof bus voorzien.
Is morgen klaar monteren dan kunnen we weer testen.

Jammer genoeg heb ik geen colortune dus zal ik het met testritten moeten doen

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2015 11:17 #152363 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Beste medeleden, vandaag wat foto's kunnen nemen.
Als ik het goed begrijp en zie zijn de de naalden die in mijn carburators zitten vaste naalden zonder veertje etc zoals de zuiger aan de linkerzijde op een van de twee foto's.
Als ik het bevestegings schroefje uit de cilder met de vaste naald draai zie ik de naald zittten.
Wat wil dit zeggen als ik hier nieuwe naalden in monteer, moeten die uitgericht worden?
Zijn die naalden een beetje excentriesch aan de bovenzijde zodat je ze kunt richten?
Is Het ook mogelijk om het mechanism wat op de linkerzuiger zit te copieeren naar de rechterzuiger deze constructie lijkt mij iets makkelijker dan de vaste naalden.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Bijlagen:

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2015 12:11 #152364 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

"Johan Geers" schreef:
... als ik hier nieuwe naalden in monteer, moeten die uitgericht worden?
Zijn die naalden een beetje excentriesch aan de bovenzijde zodat je ze kunt richten?

Nee en nee.

"Johan Geers" schreef:
Is Het ook mogelijk om het mechanism wat op de linkerzuiger zit te copieeren naar de rechterzuiger

Dat gaat niet zo maar. De zuiger zal daartoe aangepast moeten worden, als dat al mogelijk is. Maar er is geen "spring loaded" sproeiernaald verkrijgbaar die het equivalent is van de vaste uitvoering. Dus die vaste naald zal dan ook gemodificeerd moeten worden, iets dat overigens wel mogelijk is (kan bv. bij BCCP). Maar het lijkt me dat je dit allemaal niet moet willen, want die vaste naalden voldoen ook goed. Een setje nieuwe naalden en sproeiers bestellen plus een Gunson colortune, daarmee doe je jezelf het grootste plezier.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-06-2015 15:56 #152365 door Johan Geers (GAST)
Beste Gert, de reden dat ik het vraag is er is een grotere variatie in spring loaded naalden verkrijgbaar dan vaste naalden.
En ik had voor mijzelf al een naald in gedachte. (BFM naald)
Het probleem met de vaste naalden is ze zijn allemaal een mm of 8 korter dan de KN naald.
Als een mm of 8 geen problemen geeft dan kies is voor de OA7 (zit bij BCCP nog in het assortiement)

Ik heb gelezen dat de KD naald soms ook voor de B20B wordt gebruikt en die is ook een mm of 8 korter.
De KN naald wordt ook in een B18B gebruikt.
Dus er is nogal een mix.

Kunnen kortere naalden niet, dan ga ik voor de KN.

Dus eigenlijk is de vraag kunnen kortere naalden?
Rijdt er iemand met KD naalden op een B20B?

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-07-2015 12:57 #152920 door Johan Geers (GAST)
Beste medelen, gisteren nieuwe sproeierbuizen en naalden KN binnen gekregen.
2-7-2015 verzonden 8-7-2015 in Manila aangekomen 21-72015 in het dorpje waar ik woon Bais City.

Voor mijn carburators/motor kon BCCP geen advies geven of dat andere naalden beter zouden presteren er zijn ook beduidend minder vaste naalden voor SU carburators dan de springloaded naalden vandaar de gedwongen keus van KN naalden.

Van de twee naalden paste er een slecht in de zuiger ook omwisslen hielp niet dus wat doe je 10000km van BCCP naald in de kolomboormachine P1500 hoefde zomaar een veegje te zijn en de naald paste.

Afstellen was ook geen probleem zuigers kwamen met een gelijke tik op hun nulpunt.

Nu schrijft het Olyslager boekje voor om met een basis afstelling van I,5 slag van de sproeierpijp te beginnen, dat heb ik geprobeert maar motor was op geen manier aan de gang te krijgen.

Toen ik ongeveer drie slagen rond was begon er wat beweging in de motor te komen, de eindafstelling is 4,25 slag wat betekend dat de sproeierpijp ongeveer 3mm onder de brug ligt waar de sproeierpijp in zit, mijn vraag is, is dit normaal voor een set nieuwe naalden met sproeierbuizen?

Doordat de sproeierpijp 3mm onder de brug ligt wordt de choke ook een stuk minder de sproeierpijp kan dan nog maar ongeveer 5mm naar beneden.

Nu is een choke voor mij niet zo belangrijk hier het wordt hier nooit kouder dan een graad of achtien, maar des al niet te min heb ik het beetje wat ik nu heb wel nodig bij een eerste start na een nacht stilstaan.

Vandaag de auto geprobeert en loopt goed pakt goed op en trekt door.

Nu nog een keer langs mijn vriend Jack die werkt bij de LTO (RDW van de Filippijnen) om een keer het CO te meten moet volgens Olyslager 2,5% zijn, of zijn er leden die de motor rijker of armer hebben afgesteld voor een betere prestatie?

Nu ik de carburators toch van de auto had heb ik rond de as van de gasklep een bijde zijde een stukje katoen gemonteerd.
Hier kan dan met de regelmaat van de klok een beetje olie op doen, begint dan een van de asjes lekken wordt er wat olie naar binnen gezogen om zo het lek te dichten.

Olie die ik er voor gebruik is SAE95 lekker dik en traag.

Wat mij wel opviel/trend in het land van naalden is dat hoe groter het aantaal CC hoe armer de naald, dus dat een B20 ook goed loopt met een KD naald kan ik mij wel voorstellen deze naald is voor een B18 motor en is rijker van de KN naald.

Een Rolls Roys heeft een armere naald dan een B20 van Volvo.

Maar hoe de arme KA naald op een B18 terecht is gekomen is voor mij een vraagteken, die naald is ook maar kort toegepast vandaar dat BCCP mij ook kon vertellen dat mijn carbuartors van 1961 waren.

Ik heb het niet gedaan als in dit filmpje
want ik zie hem niets afstellen of testen en aan het einde van het filmpje zegt hij iets iets over een smooth running engine nu ik vind hem maar rammelen.
Ik heb er toch wel wat meer aandacht aan besteed.

Verder zegt BCCP dat een set 15000 tot 30000km meegaat hebben jullie ook deze ervaring?

Zo dat was het SU verhaaltje vanuit de Filippijnen

m.vr.gr.

Johan Geers

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-07-2015 14:19 #152922 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Hoi Johan,

Gefeliciteerd - aktie geslaagd !

Toen ik ongeveer drie slagen rond was begon er wat beweging in de motor te komen, de eindafstelling is 4,25 slag wat betekend dat de sproeierpijp ongeveer 3mm onder de brug ligt waar de sproeierpijp in zit, mijn vraag is, is dit normaal voor een set nieuwe naalden met sproeierbuizen?

Voor SU's kan ik dit niet beantwoorden, maar bij Zenith-Stromberg 175CD2SE is dat normaal - Volvo had voor de modellen met vaste sproeier destijds een speciaal tooltje om de afstand in te stellen (2-3 mm onder de brug). Naar mate de naald op de sproeierbuis inslijt in de loop der tijd, zal de sproeierbuis verder omhoog moeten.

Nu nog een keer langs mijn vriend Jack die werkt bij de LTO (RDW van de Filippijnen) om een keer het CO te meten moet volgens Olyslager 2,5% zijn, of zijn er leden die de motor rijker of armer hebben afgesteld voor een betere prestatie?

Met 2 carburateurs zou ik zeker niet lager dan 2,5% gaan (op benzine; op LPG 1,5%).

Nu ik de carburators toch van de auto had heb ik rond de as van de gasklep een bijde zijde een stukje katoen gemonteerd.
Hier kan dan met de regelmaat van de klok een beetje olie op doen, begint dan een van de asjes lekken wordt er wat olie naar binnen gezogen om zo het lek te dichten.

Interessante oplossing ! Hoe heb je dat katoen bevestigd ? Heb je hier een foto van ?

Verder zegt BCCP dat een set 15000 tot 30000km meegaat hebben jullie ook deze ervaring?

15 - 30K lijkt me wat pessimistisch - heb zelf nog geen 30K met mijn naalden gereden en reed bovendien vnl op LPG (met opgetrokken naalden), dus kan daar geen zekerheid over geven. Maar uit berichten die ik in het verleden tegen ben gekomen meen ik mij eerder getallen van 30 - 50 K te herinneren. 15 - 30 K is misschien het optimisme van de naalden verkoper :?:

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2015 00:10 #152932 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

"Rob Vijgenboom" schreef:
15 - 30 K is misschien het optimisme van de naalden verkoper :?:

Klopt. Met mijn 40 jaar SU-ervaring kan ik je garanderen dat je die getallen rustig kunt verdubbelen, als tenminste sproeiers en naalden correct zijn gemonteerd.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2015 07:49 #152933 door Johan Geers (GAST)
Beste Gert en Rob, hier wat foto's van het stukje katoen wat ik rond de gasstangas heb gedaan.
Je moet alleen kijken of je wat speling In de lengte heb aan bijde zijde van de as, heb je dat maak je lapje van circe 15 tot 20 mm rond met in het midden een gat.
Knip het stukjekatoen open en trek het met een punttangetje rond de as.
Druppeltej olie er op en klaar.
Heb je die speling niet of maar aan een zijde zul je de carburator eraf moeten halen en de as een beetje uitricht zodat hij een beetje speling heft aan bijde zijde.
Check achteraf of dat de gasklep nog goe op zijn eindpunt komt.

Als je aan vilt kunt komen en je kunt het er tussen krijgen denk ik dat dat beter werkt

success

Johan Geers

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2015 10:56 #152998 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Het zal wel overdreven zijn, maar ik zou me toch zorgen maken dat het er na een tijd voor kan zorgen dat je gas blijft hangen.... :oops:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2015 00:43 #153014 door Johan Geers (GAST)
Beste Tom, waarom zou mijn gas kunnen blijven hangen het is een oud system van smering wat vroeger ook veel werd toegepast.
Het stukje katoen zit er tussen en niet in het asje of lagerbusje het zit voor het lagerbusje en zodra daar een beetje lek komt zuigt het wat olie naar binnen en de lek is weer dicht.
Het is zaak om het stukje katoen vochtig te houden.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD