Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2015 13:23 #152288 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Beste Gert, corrigeer als ik het verkeerd zie, maar ik zie het zo een naald dient er voor om het juiste lucht benziene mengsel te verkrijgen.
Als dit zo is dan kan ik bij de KN naald blijven want het enige wat een K nokkenas doet is de kleppen op een ander tijdstip open en dicht laten gaan.
De aanzuigpijp (de venturie in de carburetor) blijft hetzelfde de zuiger zal alleen eerder omhoog/omlaag gaan als b.v. de standaart C nokkenas.
De stand van de zuiger wordt bepaald door het vacuum en daarmee ook de aanzuig van benziene via de naald/sproeipijp.

Dat er voor b.v. mini.s verschillende naalden zijn arm normaal rijk heeft veel met de klepjes te maken in de motor.
Een mini/landrover met een te arm mengsel gegarandeert verbrande kleppen.
Om een mini/rover etc door de keuring te krijgen wordt meestal de mengschroef 1/8 slag armer gezet en dan na de keuring weer wat rijker.

Ik verneem nog wel of dat mijn redenatie goed is.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2015 15:10 #152294 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Niets verandert het karakter van een motor zozeer als een andere nokkenas.
Met een niet standaard nokkenas zal de motor ook een andere benzinebehoefte krijgen, hetgeen bij gebruik van SU’s betekent dat er andere sproeiernaalden benodigd zijn. Zie bv. www.britishcarforum.com/bcf/archive/index.php/t-72409.html
En misschien heb je hier ook nog iets aan: www.winsu.co.uk/

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2015 23:03 #152302 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Heren, Ik rij ook met een B20b uit 1974 dus grote inlaatkleppen met K nokkenas en dubbele SU's maar een normale uitlaat.
Naalden zijn KN en ontsteking van een B18a maar hij loopt als een zonnetje makkelijk 160 km/u met overdrive en ik denk korte achteras (tussen 3800 en 4000 t/m bij 120. Ik rij alleen op benzine. Ik zoek nog wel een B20b ontsteking lijkt mij beter. Dit ter lering en de vermaak. Oh ja een Amazon van '65.
Groeten, Fred

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 01:36 #152304 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Beste Gert, ik ga er eens mee aan de slag, maak van de week nog wat foto's van de naald bevestiging.

Alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 05:53 #152306 door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, het volgende op internet gevonden, als ik het goed zie is een KD naald rijker dan een KN naald.
KD wordt volgens mij in de B18B gebruikt klopt dit?
Mocht dit zo zijn dan zou je zeggen dat je eerder naar een armere naald moet i.v.m. de aanzuigcapacitiet dan naar een rijkere.
Of ben ik nu helemaal het padje kwijt?

m.vr.gr.

Johan Geers

Bijlagen:

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 11:12 #152308 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

"Johan Geers" schreef:

KD wordt volgens mij in de B18B gebruikt klopt dit?

Ja, zie ook de al eerder geposte link .

"Johan Geers" schreef:

Mocht dit zo zijn dan zou je zeggen dat je eerder naar een armere naald moet i.v.m. de aanzuigcapacitiet dan naar een rijkere.

Dat durf ik niet te zeggen,want ik ken de invloed van de K-nokkenas op de mengselbehoefte niet.
Misschien moet je om te beginnen toch eens de KN-naalden proberen, gezien ook het verhaal van Alfriedel Boelen.
Mocht je ook nog een B18A-ontsteking zoeken, ik heb er nog wel eentje voor je... :lol:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2015 00:43 #152333 door Johan Geers (GAST)
Beste Gert, ik ben er intussen al aan uit wat voor naalden er in kunnen zitten.
Het zijn volgens mij KA of KB naalden (zie grafiek) en die zijn gebruikt volgens een tabel die ik vond in B18B motoren.
Ik heb de naalden niet uit de carburators gehaald maar de grafiek is overduidelijk.
Ik heb intussen de auto ook geprobeert met de aangepaste naalden (JG naalden Johan Geers naalden) en de eerste indruk is goed.
Nu nog een keer de bougies bekijken.
Dan nog de beslissing maken KN naalden of de toch iets rijkere KD naalden
Ik zit alleen nog te twijfelen of dat ik bij 20W60 moet blijven voor de dempers, misschien dat ik terug ga naar 20W50 ziet data.
Millers 20w60
Typical Characteristics
SAE Viscosity 20w60
Specific Gravity (at 15°C) 0.888
Kinematic Viscosity (at 100°C, cSt) 24
Kinematic Viscosity (at 40°C, cSt) 215
Viscosity Index 139
Pour Point (°C) <-15
Flash Point (°C) >200
Cold Crank Viscosity (cP) 9,500
TBN (mg KOH/gm) 10
HTHS (mPa.s) 5.73
Typical Characteristics 20W50
SAE Viscosity 20w50
Specific Gravity (at 15°C) 0.890
Kinematic Viscosity (at 100°C, cSt) 16.7
Kinematic Viscosity (at 40°C, cSt) 147
Viscosity Index 122
Pour Point (°C) <-15
Flash Point (°C) >200
Cold Crank Viscosity (cP) 9,500
TBN (mg KOH/gm) 10.66

m.vr.gr.
Johan Geers

Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2015 00:35 #152346 door Johan Geers (GAST)
Beste Alfriedel, hoe is de kleur van jou bougies met name bougie 2 en 3.

alvast bedankt.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2015 00:44 #152347 door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, de bougies blijven zwart wat betekend een te rijk mengsel ook al zijn de naalden dicker dan de KN naalden.
Met de olie ben ik terug naar 20W50 gegaan ik ben bang dat er te veel demping op de zuiger zit en dit het rijke mengsel veroorzaakt.

BCCP heeft echt een keur aan naalden zeg daar kun je wel lekker grabbelen.

Ik moet ook nog steeds een foto maken van hoe de naalden gemonteerd zitten.

Ik houd jullie op de hoogte.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2015 11:16 #152349 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
Hallo Johan,

de bougies hebben een gezonde kleur d.w.z. de tipjes zijn lichtbruin de derde bougie was iets lichter bruin dan de eerste dus heb ik de tweede carburateur ietsje rijker gezet door de moer ietsje naar beneden te verdraaien.
Volgende week weer eens keer kijken ik stel ze altijd af met een Colortune setje.
Groet, Fred

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD