- Berichten: 3560
Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Als dit zo is dan kan ik bij de KN naald blijven want het enige wat een K nokkenas doet is de kleppen op een ander tijdstip open en dicht laten gaan.
De aanzuigpijp (de venturie in de carburetor) blijft hetzelfde de zuiger zal alleen eerder omhoog/omlaag gaan als b.v. de standaart C nokkenas.
De stand van de zuiger wordt bepaald door het vacuum en daarmee ook de aanzuig van benziene via de naald/sproeipijp.
Dat er voor b.v. mini.s verschillende naalden zijn arm normaal rijk heeft veel met de klepjes te maken in de motor.
Een mini/landrover met een te arm mengsel gegarandeert verbrande kleppen.
Om een mini/rover etc door de keuring te krijgen wordt meestal de mengschroef 1/8 slag armer gezet en dan na de keuring weer wat rijker.
Ik verneem nog wel of dat mijn redenatie goed is.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Met een niet standaard nokkenas zal de motor ook een andere benzinebehoefte krijgen, hetgeen bij gebruik van SU’s betekent dat er andere sproeiernaalden benodigd zijn. Zie bv. www.britishcarforum.com/bcf/archive/index.php/t-72409.html
En misschien heb je hier ook nog iets aan: www.winsu.co.uk/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
- Berichten: 364
Naalden zijn KN en ontsteking van een B18a maar hij loopt als een zonnetje makkelijk 160 km/u met overdrive en ik denk korte achteras (tussen 3800 en 4000 t/m bij 120. Ik rij alleen op benzine. Ik zoek nog wel een B20b ontsteking lijkt mij beter. Dit ter lering en de vermaak. Oh ja een Amazon van '65.
Groeten, Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
KD wordt volgens mij in de B18B gebruikt klopt dit?
Mocht dit zo zijn dan zou je zeggen dat je eerder naar een armere naald moet i.v.m. de aanzuigcapacitiet dan naar een rijkere.
Of ben ik nu helemaal het padje kwijt?
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja, zie ook de al eerder geposte link ."Johan Geers" schreef:
KD wordt volgens mij in de B18B gebruikt klopt dit?
Dat durf ik niet te zeggen,want ik ken de invloed van de K-nokkenas op de mengselbehoefte niet."Johan Geers" schreef:
Mocht dit zo zijn dan zou je zeggen dat je eerder naar een armere naald moet i.v.m. de aanzuigcapacitiet dan naar een rijkere.
Misschien moet je om te beginnen toch eens de KN-naalden proberen, gezien ook het verhaal van Alfriedel Boelen.
Mocht je ook nog een B18A-ontsteking zoeken, ik heb er nog wel eentje voor je... :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Het zijn volgens mij KA of KB naalden (zie grafiek) en die zijn gebruikt volgens een tabel die ik vond in B18B motoren.
Ik heb de naalden niet uit de carburators gehaald maar de grafiek is overduidelijk.
Ik heb intussen de auto ook geprobeert met de aangepaste naalden (JG naalden Johan Geers naalden) en de eerste indruk is goed.
Nu nog een keer de bougies bekijken.
Dan nog de beslissing maken KN naalden of de toch iets rijkere KD naalden
Ik zit alleen nog te twijfelen of dat ik bij 20W60 moet blijven voor de dempers, misschien dat ik terug ga naar 20W50 ziet data.
Millers 20w60
Typical Characteristics
SAE Viscosity 20w60
Specific Gravity (at 15°C) 0.888
Kinematic Viscosity (at 100°C, cSt) 24
Kinematic Viscosity (at 40°C, cSt) 215
Viscosity Index 139
Pour Point (°C) <-15
Flash Point (°C) >200
Cold Crank Viscosity (cP) 9,500
TBN (mg KOH/gm) 10
HTHS (mPa.s) 5.73
Typical Characteristics 20W50
SAE Viscosity 20w50
Specific Gravity (at 15°C) 0.890
Kinematic Viscosity (at 100°C, cSt) 16.7
Kinematic Viscosity (at 40°C, cSt) 147
Viscosity Index 122
Pour Point (°C) <-15
Flash Point (°C) >200
Cold Crank Viscosity (cP) 9,500
TBN (mg KOH/gm) 10.66
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
alvast bedankt.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Met de olie ben ik terug naar 20W50 gegaan ik ben bang dat er te veel demping op de zuiger zit en dit het rijke mengsel veroorzaakt.
BCCP heeft echt een keur aan naalden zeg daar kun je wel lekker grabbelen.
Ik moet ook nog steeds een foto maken van hoe de naalden gemonteerd zitten.
Ik houd jullie op de hoogte.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
- Berichten: 364
de bougies hebben een gezonde kleur d.w.z. de tipjes zijn lichtbruin de derde bougie was iets lichter bruin dan de eerste dus heb ik de tweede carburateur ietsje rijker gezet door de moer ietsje naar beneden te verdraaien.
Volgende week weer eens keer kijken ik stel ze altijd af met een Colortune setje.
Groet, Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.