B 20 stromberg 175 CD2

Lees meer
21-10-2013 13:48 #133185 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B 20 stromberg 175 CD2
Heren,

Kunnen jullie mij vertellen welke naald je het beste kan gebruiken bij de volgende setup:

Een B20B motor met B-cilinderkop, een enkele Stromberg, open K&N filter en een K-nokkenas. Waarschijnlijk een onmogelijke combinatie om een advies te geven.

Ik weet in ieder geval zeker dat de huidige naald versleten is, die ook ooit in de B18D setup zat. Tijdens mijn rondrit door Zweden op benzine heb ik veel te veel peut weggespoeld. Vandaar dat ik een naald zoek in de goede richting.

Naar BCCP of Speedcentre Geldermalsen vind ik een te dure optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2013 16:41 #133189 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B 20 stromberg 175 CD2
Boele,

Leuke vraag ....... onmogelijke om een éénduidig antwoord op te geven ...... :(

Bij een B20B zaten oorspronkelijk natuurlijk 2 carbs, dus zelfs als je aanneemt dat een K-nokkenas enigszins vergelijkbaar is met een C-nokkenas (origineel B20B), dan zal alle info die je hierover kunt vinden altijd onjuist zijn voor jouw situatie, met een enkele Stromberg .....

Met een enkele Stromberg heb je in deze setup in ieder geval een wat rijkere naald nodig, dus is B2AF beter dan B1AN (zie info die Han eerder gaf). Maar er zijn misschien nog betere naalden. Ben komende 2 weken onderweg, kan dus niet bij m'n Haynes Weber Carburettor Manual (= inclusief SU en Stromberg info).

Het wordt hoe dan ook proberen.....

Overigens moet je tegelijkertijd ook je sproeier buis vervangen, anders heeft het weinig zin.

Sproeier buis vervangen is makkelijk als je een verstelbare hebt. Als je een vaste sproeierbuis hebt dan bestaat daar speciaal gereedschap voor, waarmee je e.a. kan doen zonder de carb te verwijderen. Maar het kan ook zonder speciaal gereedschap, alleen moet je dan de carb demonteren. Oude sproeier er met een goed passend pijpje en gepast geweld naar beneden uit tikken, nieuwe er van onderaf weer intikken tot ca 1-2 mm onder de "brug".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2013 18:09 #133196 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B 20 stromberg 175 CD2

"Boele Braaksma" schreef:

Een B20B motor met B-cilinderkop, een enkele Stromberg, open K&N filter en een K-nokkenas. Waarschijnlijk een onmogelijke combinatie om een advies te geven.

Niet alleen een onmogelijke combinatie om advies te geven, maar ook een wat onbegrijpelijke combinatie. Waarom slechts een enkele carburateur gebruiken bij een dergelijke motor?

Maar goed, als je dit perse zo wilt houden, dan zal het vinden van de ideale sproeiernaald alleen lukken met behulp van een een rollentestbank. Inderdaad niet goedkoop, echter bedenk wel dat het rijden met een niet optimaal mengsel ten koste gaat van de levensduur van je motor.

Je kunt natuurlijk gaan experimenteren met diverse sproeiernaalden en als je geluk hebt, vind je er eentje waar fatsoenlijk mee te rijden is, maar dan nog heb je allerminst zekerheid dat die naald ook bij alle toerentallen een niet te arm of te rijk mengsel geeft. Dit is mij gebleken tijdens meerdere sessies bij BCCP (met klassiekers van andere merken). En die zekerheid wil je wel als je het beste wilt voor je motor...

Ga je toch experimenteren, dan valt heel misschien de standaard naald voor de B21A met enkele ZS te proberen. De volgende werden gebruikt: BIED, BIEE, B1FD. Overigens kun je dezelfde sproeierbuis (nr 100) hierbij gebruiken, echter wel vervangen door een nieuw exemplaar, want als de huidige naald versleten is kun je ervan verzekerd zijn dat de sproeierbuis niet veel beter is.

Zelf zou ik overstappen op dubbele carburateurs (SU of desnoods ZS), zoals destijds ook standaard geleverd op een B20B. Mogelijk kun je dan ook de voorgeschreven naalden gebruiken en zo niet, dan is er iig een grotere kans dat er iemand is met een soortgelijke motorconfiguratie als de jouwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.