- Berichten: 58
B 20 stromberg 175 CD2
- Carlo Kooltjes
- Offline
- Senior lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
B18 sproeierbuis # 237290 € 16,14
B2AF naald # 237346 € 23,=
Je hebt natuurlijk ook nog een andere optie : revisieset compleet heb je al, je zou dus ook op zoek kunnen gaan naar een gebruikte Stromberg voor een B20A. Dan heb je natuurlijk een vaste sproeier - lastiger af te stellen - maar wel een originele combinatie. Die dingen vindt je met enige regelmaat op marktplaats of bijv bij amazon-parts.nl voor ca € 50 - 60.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Carlo Kooltjes
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 58
Wat is de curve voor de 123 instelling ik heb deze op 4 gezet maar voor de zekerheid???
Nog ff kleppen stellen en rijden maar. :twisted:
Bedankt zover voor je info ik zal nog wel wat vaker vragen hebben omdat ik een B 20 nu aan het opknappen ben.
Groet Carlo
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Voor info over 123-ignition curves kun je beter een nieuw topic starten onder "electrische installatie" - genoeg ervaringsdeskundigen daar .....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Nuttige informatie, maar wat er in de begeleidende tekst van het bulletin staat, kan ik totaal niet plaatsen: “De sproeiernaald wijst nu in de richting van het luchtfilter, dwz volkomen tegengesteld aan de stand van de oude naald die naar de smoorklep stond gericht”.
Volgens mij is dit onzin, want in alle ZS-carburateurs wijzen de sproeiernaalden rechtstandig naar beneden, zoals ook in SU-carburateurs. Als men bedoelde dat de naalden iets uit het lood zouden staan, dan zou dit ook zichtbaar moeten zijn. Maar ik heb hier zowel van voor als na 1970 een ZS CD 175 CD 2SE carburateur met vaste sproeier en vaste naald en die zijn inwendig en uitwendig exact gelijk aan elkaar.
De desbetreffende tekst uit het bulletin heb ik ook voorgelegd aan BCCP Fuel Systems en zij kijken er eveneens heel vreemd tegenaan en kunnen het ook niet plaatsen.
Ik vraag mij af of deze zin in de oorspronkelijke tekst, die destijds door Volvo Zweden in het Zweeds zal zijn opgesteld, wellicht door iemand verkeerd is vertaald in het Nederlands. Wat dan wel de reden voor de naaldenwijziging is geweest, is mij in ieder geval niet duidelijk.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Reden? Mij niet bekend waarom Volvo dit gedaan heeft..
Dat BCCP dit niet weet .......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Ik kan mij echter niet voorstellen wat dit voor verschil maakt in de brandstofvoorziening, omdat in beide gevallen de sproeiernaald in éénendezelfde sproeierbuis (blijkt uit het onderdeelnummer) op en neer gaat. Wellicht heeft de keuze voor een andere naald meer te maken met de wijziging van de temperatuurcompensator, die tegelijk werd doorgevoerd en in hetzelfde bulletin wordt vermeld?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Needle # 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
B2AF 0.0953 0.0932 0.0898 0.0868 0.084 0.0804 0.077 0.07 0.0668 0.0636 0.0608 0.058 0.0553
B1AN 0.097 0.0943 0.0914 0.0886 0.0855 0.0826 0.0798 0.0738 0.0688 0.0658 0.065 0.0643 0.0643
Delta -0.0017 -0.0011 -0.0016 -0.0018 -0.0015 -0.0022 -0.0028 -0.0038 -0.002 -0.002 -0.0042 -0.0063 -0.0090
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Was even "uit de lucht," want op reis zonder Internet - vandaar deze late reactie.
Het is mogelijk dat e.a. samenhangt met de temperatuur compensator, maar mij is de reden nooit duidelijk geworden. Heb ook nooit uitgevonden waarom de ene naald vast is en loodrecht staat en de andere naald verend is opgehangen en schuin staat (in welke richting dan ook).
Die verend opgehangen / schuin staande naalden lijken mij sowieso vreemd, want aangezien de sproeierbuis altijd hetzelfde is en recht staat zou dat m.i. tot verhoogde/versnelde slijtage moeten leiden van naald en sproeier. Rond 1970 deden ze allerlei vreemde pogingen om aan nieuwe Amerikaanse emissie eisen te voldoen, maar documentatie van het hoe en waarom heb ik nooit gevonden.
Met de tabel uit het service bulletin in mijn eerdere post is sowieso iets vreemds :
Het vermeldt dat de B1S naald - gericht naar de gasklep, dus ook verend opgehangen - vervangen werd door B1AP. Ik heb B1S naalden (zeker weten) in mijn setje-S CD1752SE die afkomstig zijn van een amerikaanse 142S; revisieset heb ik destijds uit de UK (Burlen) moeten laten komen want B1S naalden kon ik in NL niet vinden. Maar ..... ik kan je verzekeren dat ze a) niet verend opgehangen zijn, maar vast, en b) loodrecht staan......
Ik wist al dat Zenith-Strombergs in vele combinaties voorkwamen vwb sproeier (vast/verstelbaar) en naald (vast & recht / verend & schuin), ook in Engelse auto's, en dat Volvo op een gegeven moment op de 140-serie in Amerika geen SU meer gebruikte maar alleen nog Zenith-Stromberg ivm emissie eisen. Maar dat er ook nog verschillen waren vwb Amerikaanse en Europese Volvo modellen - beiden uitgerust met Zenith-Strombergs - wist ik niet ....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.