B 20 stromberg 175 CD2

Lees meer
21-07-2013 15:32 #130017 door Carlo Kooltjes
B 20 stromberg 175 CD2 is gemaakt door Carlo Kooltjes
Wie weet wat mogelijk is?

Heb een B 20 motor met een stromberg 175 CD2 met een naald die blijkbaar voor een B 18 moet zijn blikt na openen om deze te gaan schoonmaken end. alles nieuw pakkingen end.

Wel vaker besproken op forum een verstelbare Jet maar hier zit in een naald 4F maar is blijkbaar voor een B18.

Is dit af te stellen of kan ik ook een andere sproeier aanschaffen voor een goed resultaat voor de B20 motor?

Kan ik gewoon de naald 4F gebruiken of andere naald en waar zijn die te verkrijgen?


MVG Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-07-2013 19:33 #130018 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic B 20 stromberg 175 CD2
De sproeier zit in de carb geperst en is in principe niet stelbaar. Deze kan je eruit persen, naar onderen, richting vlotterkamer en vervangen voor een nieuwe sproeibuis. Let hierbij op de hoogte. Specs niet bij de hand. De naald is wel iets te stellen mbv een schroefje.


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2013 10:50 #130022 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B 20 stromberg 175 CD2
Carlo,

Ik denk dat eerst vastgesteld moet worden welk type carburateur jij exact hebt.

Je schrijft "B20 met Stromberg 175CD2".

Als het een originele Stromberg is die op de B20(A) zat dan is het een CD175-2SE. Die heeft een vaste sproeier (zoals Marcel al aangaf), temperatuur compensator (langwerpig huis, zit diagonaal aan de zijkant, met plastic dekseltje over de volle lengte) en is aan de onderzijde van de vlotterkamer afgedopt. De naald kan instelbaar zijn, maar dat hoeft niet (vaste sproeier + vaste naald komt voor, dan zit er aan de zijkant tevens een CO stelschroef).

Echter, omdat jij aangeeft dat jouw carburateur een verstelbare sproeier heeft (te herkennen aan de grote stelschroef die onder de vlotterkamer a/d onderkant uitsteekt, en die dus niet 'afgedopt' is) vermoed ik dat in het verleden iemand een Stromberg van een B18A heeft overgezet op jouw motor (en dan is het inderdaad een CD175-2 of CD175-2S, zoals aangegeven moet staan op het deksel bovenop). Dan is er aan de zijkant ook geen temperatuurcompensator. Dit zou tevens de naald 4F die jij gevonden hebt verklaren......

(Theoretisch zou het ook nog een B20 Stromberg kunnen zijn die aangepast is met een verstelbare sproeier - daar bestaan sinds enige tijd setjes voor. Maar omdat jij een 4F naald gevonden hebt lijkt me dat minder waarschijnlijk)

Hoe nu verder ?

In principe zijn de carburateurs in de basis gelijk, dus je zou er voor kunnen kiezen om een nieuwe sproeierbuis en naald te plaatsen - dan moet een B18A carburateur in theorie ook goed werkend te krijgen zijn op een B20(A?).

Je moet dan wel een sproeierbuis voor een B18A hebben (# 237290) en een naald voor een B20.

Die zijn gewoon verkrijgbaar bij het VOD (en de meeste bekende leveranciers). Als het een B20A is zal het wel een B2AF of B1AN naald o.i.d. zijn; het type naald kan je opzoeken onder documentatie (ik meen me te herinneren dat onder 'Werkplaatsbulletins ==> Motor ==> Brandstofsysteem' op de CD-ROM ook ergens een overzicht staat). Niet alle typen naalden zijn meer verkrijgbaar - je zult even moeten kijken wat de beste is voor jouw motor (B20A, B20K ?)

PS :
- als je de boel nu toch open hebt, kijk dan gelijk even naar de staat van de gasklepas : kans is groot dat die speling heeft in het huis en dus het best ook vervangen moet worden (anders blijft het aanmodderen),
- een veel duurdere optie is natuurlijk om de carburateur in te ruilen tegen een volledig gereviseerde carburateur (voorop gesteld dat je een B18A Stromberg voor een B20A Stromberg kunt inruilen .....). Dit is natuurlijk wel de meest zekere weg om de boel goed afgesteld te krijgen ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2013 11:30 #130023 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B 20 stromberg 175 CD2
Wellicht dat wat foto's helpen :











Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Paul de Beer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-07-2013 16:49 #130028 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic B 20 stromberg 175 CD2
Ook de carburateurs met vaste sproeiers zijn af te stellen dmv speciaal gereedschap. Dit is bij mij ook gedaan tijdens een afsteldag van de regio Zuid waar dit gereedschap voorhanden was.
Het is niet heel handig maar het werkt wel goed.

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2013 20:58 #130037 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B 20 stromberg 175 CD2
Zeker, het speciale Volvo gereedschap om de vaste sproeier in- en uit te persen (zonder dat daarvoor de carburateur uitgebouwd hoeft te worden) is sinds enige tijd weer te koop (bij skandix.de).

Als alternatief bestaan er ombouwsetjes om de vaste sproeier om te bouwen naar een verstelbare (o.m. verkrijgbaar bij Buttkereit, cbs-zeller en sci-performance).

Maar Carlo gaf aan een verstelbare sproeier te hebben .......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2013 23:14 #130044 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic B 20 stromberg 175 CD2
Dank Dank Dank voor jullie reactie.

Ik was bezig om deze Stromberg ff een opknap beurtje te geven vanwege de gasklep stang die uitgelubbert was en niet meer op benzine werkte op een B20 A 1 carberateur

Ja ik had al een revesie zet gekocht en kwam er later achter dat het een verstelbare was. :oops: :oops: :oops: :cry: Dus heb nu een naald en een sproeier over, voor de gene die geintreseert zijn voor een redelijk prijsje ?????? :)

Met wat speurwerk op het net kwam ik tot conclusie dat deze van een B18 kwam zoals Rob ook aangaf. En de eerste Foto
175 CD-2S is.

Rob als ik deze naald 4F ga vervangen dan geef je twee verschillende naalden aan die volgens mijn gegevens wat verschillen in begin dikte ( ik heb daar een tabel voor XL bestand en kan zien waar ook de verschillen in zitten).
Maar maakt dat wat uit of door te stellen kom ik er wel?

Al vast bedankt voor jullie info.
Gr Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2013 09:56 #130053 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B 20 stromberg 175 CD2
Carlo,

Moeilijk (zeg maar : onmogelijk) te zeggen.

Immers, jij gaat nu een "B20" naald combineren met een "B18" Stromberg. Dat kan, maar dan is het niet meer mogelijk om 'harde' uitspraken over het type naald te doen.

Bedenk dat Volvo destijds een bepaald type naald voorschreef i.c.m. een bepaald type carburateur - het is een samenspel van meerdere factoren. Jouw CD175-2S heeft bijvoorbeeld geen temperatuur compensator. Bovendien schreef Volvo de naalden voor een B20 voor i.c.m. een vaste sproeier, die erin geperst zit. Omdat jij een B18 / CD175-2S hebt met verstelbare sproeier is er een (marginaal) verschil : zo'n verstelbare sproeier is in de lengte richting natuurlijk gefixeerd (dmv de stelschroef en veer), maar zal lateraal natuurlijk een fractie speling hebben - anders kan je 'm niet verstellen .... Zelfs de stand van de naald maakt verschil icm een vaste sproeier (zie onderstaande info - komt van de club CD-ROM), maar zou dat nog steeds zo zijn bij een verstelbare sproeier, waarvan de stand van de sproeierbuis zelf dus marginaal anders kan zijn omdat ie tijdens het verstellen moet kunnen bewegen ?




Ik denk dat het geen exacte wetenschap is, dus je zult het gewoon uit moeten proberen. Bovendien zul je afhankelijk zijn van welke type(n) naalden er nog beschikbaar zijn .....

(Ik denk overigens wel dat je de 4F en sproeier sowieso moet vervangen : die zijn oud, dus waarschijnlijk ingesleten)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2013 12:01 #130057 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic B 20 stromberg 175 CD2
Rob,

Ik zag bij Nordicar dat de naald B1AN voor een B30 was en jouw schema is dat voor een B20A????

Weet jij of in VOC schop naald B2AF en sproeierbus er zijn?? kosten??( kan ik dat aan jouw vragen)?

Gr Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2013 12:07 #130058 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic B 20 stromberg 175 CD2
Sorry verkeerd gelezen geen bril op dan krijg je dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.