slechte warme start B20 1800E

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
27-04-2013 14:06 #126643 door Arnold de Groot
slechte warme start B20 1800E is gemaakt door Arnold de Groot
De motor van mijn 1800E startte de laatste tijd slecht bij een warme motor, koud geen enkel probleem dan start hij direct.
Leek mij een probleem van teveel brandstof, na het lezen van documentatie en het raadplegen van dit forum was dekoelwater temperatuur voeler op het blok de eerste verdachte. Na meten geen goed resultaat (weerstand oneindig) sensor eruit gehaald en nogmaals gemeten en met heet water. Nog steeds geen meting volgens de grafiek in het handboek. Wel enige weerstand en soms zelfs in de buurt van de juiste meeting maar niet stabiel, de weerstand schommelde en werd steeds oneindig. Dus maar een nieuwe besteld bij de VOB.
Ik vraag mij alleen af wat de koud start verstuiver doet bij oneindige weerstand? Inspuiten en rij je dus steeds met een te rijk mengsel?
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2013 19:46 #126669 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic slechte warme start B20 1800E
Volgens mij juist omgekeerd. Er gaat 12V via de koelwaterschakelaar naar de koude start injector. Dus bij oneindige weerstand geen prik op de injector. Makkelijk te controleren. Contacten schoonmaken doet vaak wonderen.
Slecht warm starten kan een andere oorzaak hebben dan slechte contacten. Heb je de 'fault tracing manual' van de documentatie gedownload?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 03:27 #126684 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic slechte warme start B20 1800E
Beste Arnold, koelwater sensor moet bij 20gr ongeveer 2500 ohm zijn, de luchtempesnsor 300 ohm.
Onderdruksensor primair tussen (7 en 15) 90ohm en tussen (8 en 10) kleiner dan 350ohm.

succes

Johan Geers

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 08:58 #126688 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic slechte warme start B20 1800E
Merk je met koude start dat hij even met hoger stationair toerental loopt ?. Dan werkt je koude start ventiel.
Zakt het toerental als hij warm is ?.
Wellicht blijft hij benzine geven en dat zou passen bij een defecte koelwatersensor.

Het is met het boekje wat Rob noemt, vrij eenvoudig alle weerstanden te meten en te controleren.
Mocht je er niet uitkomen, het Register heeft de Bosch controle unit, afsteldag is een leuke kans om je wagen ook eens te laten zien...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 13:46 #126700 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic slechte warme start B20 1800E
Mijn 1800 startte ook altijd slecht als hij goed heet was. Ik draaide dan 3keer contact aan/uit. Dan pompt de benzine rond via de retourleiding. Dat hielp. Bij mij dus het geval vapourlock.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 18:40 #126708 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic slechte warme start B20 1800E
Hallo Johan, Ed, Boele, Rob,

Bedankt voor de tips, ik heb de diverse manuals e.d. doorgenomen. De koelwatertemperatuur voeler is in ieder geval niet goed.
Ook na het schoonmaken van de contacten geen 2500 ohm bij 20 graden. Zoals ik al beschreef zelfs in heet water maar 1500 ohm en steeds naar oneindig. Er lijkt slecht contact te zijn in de temperatuur probe. Koud start de motor direct, ik had het idee dat de motor verzoop.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 21:06 #126711 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic slechte warme start B20 1800E

"Boele Braaksma" schreef:
Mijn 1800 startte ook altijd slecht als hij goed heet was. Ik draaide dan 3keer contact aan/uit. Dan pompt de benzine rond via de retourleiding. Dat hielp. Bij mij dus het geval vapourlock.

Is dan de benzinedruk niet te laag?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 22:09 #126718 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic slechte warme start B20 1800E
Don't know, bij mij staat hij op 2,2bar en doet het verder goed.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-04-2013 03:06 #126727 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic slechte warme start B20 1800E
Beste Arnold, rijdt de auto warm hang er een weerstand van 1 Kohm aan daar waar de sensor zit en kijk of hij goed start.
Is het de sensor ik heb een keer in een catalogis van R&S een soort imitatie gevonden die in de schroefdraad van de sensor paste alleen was de weerstand te hoog maar ik heb er een weerstand overheen gehangen heeft totdat ik het injectie gedeelte eraf haalde goed gelopen.
Die sensor had ik voor niets, ik weet niet hoe duur de orginele zijn?

succes

Johan Geers

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2013 19:26 #126802 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic slechte warme start B20 1800E
Hallo,
Ik ben even niet mobiel met mijn 1800, bezig met andere klussen, hij staat opeen stel steunen. Ik heb zelf ook nog aan alternatieven gedacht en tests zoals weerstanden ertussen of de koud-start injector loskoppelen. Maar ik heb met een AVO meter de temperatuur opnemer doorgemeten en die is in ieder geval onbetrouwbaar. De brandstofdruk is o.k. zeer recent is de hele injectie en afstelling bij Jan Ooms nagekeken.Een sensor nieuwe kost € 40 bij de VOB.
Niet niks maar ik hoop dat het daar bij blijft.
Mvg
Arnold

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD