B18A Zenith 36VN upgrade?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-02-2013 01:17 #124030
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Beste Arno, mijn configuratie is zo rond de 100 a 110 pk.
Vind ik meer als genoeg te meer de kleine auto's van tegenwoordig wegen meestal rond de 1000kg en hebben dikwijls minder pk's.
Als je dan ook nog een overdrive op je auto heb is een snelheid van zo rond de 120 km/h op de grote weg een genot te meer omdat je met een overdrive minder motorgeweld hoort.
Het windgeruis dat blijft kun je niet veel aan veranderen.
Dus buiten de motor zou ik voor de grote weg ook eens aan een overdive denken je weet niet wat je overkomt, dit is echt een luxe.
Ik kan het weten ik heb 26 jaar met een amazone zonder overdrive gereden en heb er nu een met overdrive.
succes
Johan Geers
Vind ik meer als genoeg te meer de kleine auto's van tegenwoordig wegen meestal rond de 1000kg en hebben dikwijls minder pk's.
Als je dan ook nog een overdrive op je auto heb is een snelheid van zo rond de 120 km/h op de grote weg een genot te meer omdat je met een overdrive minder motorgeweld hoort.
Het windgeruis dat blijft kun je niet veel aan veranderen.
Dus buiten de motor zou ik voor de grote weg ook eens aan een overdive denken je weet niet wat je overkomt, dit is echt een luxe.
Ik kan het weten ik heb 26 jaar met een amazone zonder overdrive gereden en heb er nu een met overdrive.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-02-2013 07:17 #124032
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Johan, een overdrive staan inderdaad nog op mijn wenslijstje...dan hoef ik niet meer op een toerental/snelheid proberen te rijden waarbij de minste herrie ontstaat
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2013 08:13 #124101
door Arno Pfennings
TT3 met toebehoren is onderweg 
Hier staat ook nog leuk algemeen leesvoer:
www.autoweetjes.com/snelle-nokkenassen.html
Hier staat ook nog leuk algemeen leesvoer:
www.autoweetjes.com/snelle-nokkenassen.html
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2013 14:40 #124110
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Goede keuze.
de tt3 loopt met elke carburateur (s).
ik zie de tt3 toch vooral als een koppelas, lui doorschakelen en pakt vrijwel altijd op.
je kunt wel wat hogere toeren draaien maar dat is ook beperkt, ik heb ook ervaring met de tt5 maar dat is het tegenovergestelde van de tt3.
De tt3 is niet agressiever dan de K as.
Laat nog even weten wat straks je ervaringen met de tt3 zijn.
de tt3 loopt met elke carburateur (s).
ik zie de tt3 toch vooral als een koppelas, lui doorschakelen en pakt vrijwel altijd op.
je kunt wel wat hogere toeren draaien maar dat is ook beperkt, ik heb ook ervaring met de tt5 maar dat is het tegenovergestelde van de tt3.
De tt3 is niet agressiever dan de K as.
Laat nog even weten wat straks je ervaringen met de tt3 zijn.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2013 20:43 #124124
door Arno Pfennings
De TT3 met stangen en nokvolgers is binnen...
Eerst nog even de mistachterlamp af maken en dan met goed voorbereiding aan de nokkenas beginnen.
Vraagje, is het nodig om de koppakking telkens te vervangen als de kop ervan af is geweest?
Zijn er nog verschillende meningen mbt het moment waarmee de kopbouten en bouten van de tuimelaaras aangetrokken moeten worden of neem ik gewoon Haynes of natuurlijk het Volvo handboek en de waarden die hier in staan zijn zeker correct?
Eerst nog even de mistachterlamp af maken en dan met goed voorbereiding aan de nokkenas beginnen.
Vraagje, is het nodig om de koppakking telkens te vervangen als de kop ervan af is geweest?
Zijn er nog verschillende meningen mbt het moment waarmee de kopbouten en bouten van de tuimelaaras aangetrokken moeten worden of neem ik gewoon Haynes of natuurlijk het Volvo handboek en de waarden die hier in staan zijn zeker correct?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 02:14 #124140
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Beste Arno, ik zu koppakking en bouten vernieuwen je zou de eerste niet zijn waarbij een bout afbreekt tijdens het aandraaien.
Ik zou ook een dunnere koppakking monteren een van een B18B heb je wat meer compressie en een goede voorberijding voor eventueel dubbelle carburators of iets dergelijks.
Zijn je ditributietandwielen nog goed ik zou ze wel even checken als ik jou was.
succes
Johan Geers
Ik zou ook een dunnere koppakking monteren een van een B18B heb je wat meer compressie en een goede voorberijding voor eventueel dubbelle carburators of iets dergelijks.
Zijn je ditributietandwielen nog goed ik zou ze wel even checken als ik jou was.
succes
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 06:53 #124141
door Arno Pfennings
Hoi Johan,
Wat is de normale dikte van een B18A koppakking en wat die van de dikkere versie (en typenummer ervan)?
Distributietandwielen heb ik overigens ca. een jaar geleden vervangen door stalen dus dat zit alvast goed.
Arno
Wat is de normale dikte van een B18A koppakking en wat die van de dikkere versie (en typenummer ervan)?
Distributietandwielen heb ik overigens ca. een jaar geleden vervangen door stalen dus dat zit alvast goed.
Arno
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 07:00 #124143
door Arno Pfennings
Is dit de normale?
www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163
En dit de dunne voor een B18A of moet ik naar andere kijken?
Of deze?:
En dit de dunne voor een B18A of moet ik naar andere kijken?
Of deze?:
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 11:04 #124148
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Normaal is 2,4mm. De dunnere variant is voor de B motoren.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 21:36 #124194
door Arno Pfennings
Een hele klus zeg maar de nieuwe nokkenas zit erin.
Spruitstuk eruit, verdeler eruit, asje met tandwiel eruit, benzinepomp eruit...en dan de kop ervan af...makkelijker gezegd dan gedaan...alle boeten gingen goed los...MAARRRR ENE.....je wilt het niet weten zeg...liters kruipolie....met de meterlange momentsleutel geen beweging in te krijgen...dus gewacht, hopend dat de kruipolie zijn werk doet en ondertussen de compressor maar aan gezet voor de slagmoersleutel....na een uur was de bout er uit. Zat vast in het kopgedeelte door een opeenhoping van roet volgens mij....nieuwe bouten zijn besteld
De kop heb ik ook meteen onder handen genomen, kleppen eruit en helemaal schoon gemaakt zonder verder te beschadigen.
Het aanlegvlak helemaal schoon gemaakt...pakking bleek 0,8..0,9mm te zijn
Kleppen er weer in, kop helemaal gereinigd en achteraf voorzien van een rijkelijke laag kruipolie tegen roest (als het ligt te wachten op de nieuwe koppakking.
Spruitstuk eruit, verdeler eruit, asje met tandwiel eruit, benzinepomp eruit...en dan de kop ervan af...makkelijker gezegd dan gedaan...alle boeten gingen goed los...MAARRRR ENE.....je wilt het niet weten zeg...liters kruipolie....met de meterlange momentsleutel geen beweging in te krijgen...dus gewacht, hopend dat de kruipolie zijn werk doet en ondertussen de compressor maar aan gezet voor de slagmoersleutel....na een uur was de bout er uit. Zat vast in het kopgedeelte door een opeenhoping van roet volgens mij....nieuwe bouten zijn besteld
De kop heb ik ook meteen onder handen genomen, kleppen eruit en helemaal schoon gemaakt zonder verder te beschadigen.
Het aanlegvlak helemaal schoon gemaakt...pakking bleek 0,8..0,9mm te zijn
Kleppen er weer in, kop helemaal gereinigd en achteraf voorzien van een rijkelijke laag kruipolie tegen roest (als het ligt te wachten op de nieuwe koppakking.