B18A Zenith 36VN upgrade?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-02-2013 21:38 #123879
door Arno Pfennings
B18A Zenith 36VN upgrade? is gemaakt door Arno Pfennings
Het loopt redelijk mooi die B18A/36VN...maaarrrrr wat gaat een ander carburateurtje eigenlijk opleveren in PK's en wat zijn de opties?
Er zijn mij vast velen voor gegaan ....
Er zijn mij vast velen voor gegaan ....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-02-2013 01:25 #123887
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Beste Aron een carburator alleen kan het niet doen en zal ook niet veel opleveren.
Om wat meer PK's te krijgen moet je denken aan een andere nokkenas, grotere kleppen, uitlaat, ontstekening enz.
Het is maar net hoeveel pk's wil je en wat is je budget.
Wanneer je budget weet ga eens mij Tinus Techniek te rade, kijken wat je voor die centen kan doen.
Je motor moet wel in goed conditie zijn anders is het geld weggegooid, dus eerst een goed conditietest laten doen is geen overbodige luxe.
Dus niet doen met een blok waar al een half miljoen op staat.
m.vr.gr.
Johan Geers
Om wat meer PK's te krijgen moet je denken aan een andere nokkenas, grotere kleppen, uitlaat, ontstekening enz.
Het is maar net hoeveel pk's wil je en wat is je budget.
Wanneer je budget weet ga eens mij Tinus Techniek te rade, kijken wat je voor die centen kan doen.
Je motor moet wel in goed conditie zijn anders is het geld weggegooid, dus eerst een goed conditietest laten doen is geen overbodige luxe.
Dus niet doen met een blok waar al een half miljoen op staat.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-02-2013 15:24 #123894
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Johan, ik kan mij voorstellen dat een overstap van een 36VN naar dubbele SU toch wel wat moet opleveren..? De flow van brandstof/lucht wordt toch groter en beter geregeld?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-02-2013 05:02 #123940
door Johan Geers (GAST)
Beste Aron, b.v. enkel een K nokkenas met enkele carburator levert meer op dan SU carburators op aan standaart blok met een standaart nokkenas.
De nokkenas en de cilinderkop zijn het meest essencieel in dit geval.
m.vr.gr.
Johan Geers
De nokkenas en de cilinderkop zijn het meest essencieel in dit geval.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-02-2013 18:40 #123970
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Als de zenith goed is lekker laten zitten mooist lopende motor blijf ik een b18 met zenith vinden net een naamachientje je kan er een vol glas water opzetten zonder te morsen.
Of het moet zijn dat je echt gaat tunen dan sluit ik me bij de rest aan.
Of het moet zijn dat je echt gaat tunen dan sluit ik me bij de rest aan.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-02-2013 10:18 #123999
door Arno Pfennings
Boodschap is duidelijk. nokkenas dus...
K-versie wordt genoemd maar ik zie ook TT3/D ed voorbij flitsen...voorkeuren?
Doel is wat meer power
K-versie wordt genoemd maar ik zie ook TT3/D ed voorbij flitsen...voorkeuren?
Doel is wat meer power
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-02-2013 13:23 #124002
door Johan Geers (GAST)
Beste Arno, ik heb een K nokkenas in mijn B20E zitten en ik heb eerst met een carburator gereden en nu met twee.
Gaat in bijde gevallen goed loopt lekker soepel alleen niet je vacuumvervroeger aansluiten geeft te veel vooronsteking.
Ik heb er zelf een ontsteking van een B20E op staan is iets stijler met de centrifigaalvervroeger.
Een TT3 nokken as is iets agressiever naar ik begrijp daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Maar laat eerst je motor een condietietest ondergaan anders pomp je misschien een hoop geld in een motor die misschien bijna versleten is.
succes
Johan Geers
Gaat in bijde gevallen goed loopt lekker soepel alleen niet je vacuumvervroeger aansluiten geeft te veel vooronsteking.
Ik heb er zelf een ontsteking van een B20E op staan is iets stijler met de centrifigaalvervroeger.
Een TT3 nokken as is iets agressiever naar ik begrijp daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Maar laat eerst je motor een condietietest ondergaan anders pomp je misschien een hoop geld in een motor die misschien bijna versleten is.
succes
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-02-2013 19:07 #124011
door Arno Pfennings
Johan klinkt goed.
Ik vroeg mij af of er een inschatting bestaat per stap:
B18A: 75pk
k-nokkenas: +...pk
Verlaagde kop: +...pk
Dubbele SU: +...pk
Opboren/zuigers tot B20: +...pk
Uitlaat/spruitstuk: +...pk
Niet dat ik echt voor die full-monty wil gaan maar het zou een aardig keuzemenu zijn...
Ik vroeg mij af of er een inschatting bestaat per stap:
B18A: 75pk
k-nokkenas: +...pk
Verlaagde kop: +...pk
Dubbele SU: +...pk
Opboren/zuigers tot B20: +...pk
Uitlaat/spruitstuk: +...pk
Niet dat ik echt voor die full-monty wil gaan maar het zou een aardig keuzemenu zijn...
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-02-2013 19:36 #124014
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic B18A Zenith 36VN upgrade?
Hi Arno,
Er is helaas geen stappenpakket. Je moet echt van tevoren een duidelijk beeld hebben van waar je naar toe wilt met de auto en in engere zin de motor. Het gedoe met eerst een andere carburateur, dan misschien een snellere nokkenas, daarna een ander uitlaatspruitstuk, dan toch vinden dat je grotere kleppen nodig hebt, werkt niet en is gewoon geklooi in de ruimte en dat geeft alleen maar een lege portemonnaie.
Waar wel wat zinnigs over te zeggen is, zijn de stappen van vermogen die te bereiken zijn. Voor een B20 moet je 180PK een beetje als de top zien. Nog verder betekent opboren en een krukas met een grotere slag.
Alleen: 180PK uit een stoterstangenmotor resulteert bepaald niet in een autootje waarin je zondag's je oma meeneemt voor een ritje. In feite krijg je een waardeloos en nerveus apparaat terug. Natuurlijk maak je jezelf wijs dat het allemaal fantastisch is, maar er komt meestal vrij snel een moment waarop je spijt krijgt van de uitgave van veel geld. Het benzineverbruik draagt daaraan enorm bij.
Ik heb in mijn leven al deze fasen doorlopen. Soms met meer, soms met minder succes. Natuurlijk is 100PK in een Amazon niet bepaald iets om in het moderne verkeer mee te komen. Zelf vind ik dat onze karretjes het fantastisch doen met 140-150PK en dat is echt niet zo moeilijk te bereiken. Ga daarvoor inderdaad eens praten met Ben Flierman (Tinus) of gewoon een goed revisiebedrijf.
Succes,
Teun
Er is helaas geen stappenpakket. Je moet echt van tevoren een duidelijk beeld hebben van waar je naar toe wilt met de auto en in engere zin de motor. Het gedoe met eerst een andere carburateur, dan misschien een snellere nokkenas, daarna een ander uitlaatspruitstuk, dan toch vinden dat je grotere kleppen nodig hebt, werkt niet en is gewoon geklooi in de ruimte en dat geeft alleen maar een lege portemonnaie.
Waar wel wat zinnigs over te zeggen is, zijn de stappen van vermogen die te bereiken zijn. Voor een B20 moet je 180PK een beetje als de top zien. Nog verder betekent opboren en een krukas met een grotere slag.
Alleen: 180PK uit een stoterstangenmotor resulteert bepaald niet in een autootje waarin je zondag's je oma meeneemt voor een ritje. In feite krijg je een waardeloos en nerveus apparaat terug. Natuurlijk maak je jezelf wijs dat het allemaal fantastisch is, maar er komt meestal vrij snel een moment waarop je spijt krijgt van de uitgave van veel geld. Het benzineverbruik draagt daaraan enorm bij.
Ik heb in mijn leven al deze fasen doorlopen. Soms met meer, soms met minder succes. Natuurlijk is 100PK in een Amazon niet bepaald iets om in het moderne verkeer mee te komen. Zelf vind ik dat onze karretjes het fantastisch doen met 140-150PK en dat is echt niet zo moeilijk te bereiken. Ga daarvoor inderdaad eens praten met Ben Flierman (Tinus) of gewoon een goed revisiebedrijf.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-02-2013 20:31 #124016
door Arno Pfennings
Teun, ik snap wat je zegt...er is een goede interactie en balans tussen de verschillende opties...
Voor mijn B18A denk ik dat opboren een stap te ver is maar ik wil mij wel uitdagen om hierbuiten het maximale uit het blok te halen. TT eens aanschrijven
Voor mijn B18A denk ik dat opboren een stap te ver is maar ik wil mij wel uitdagen om hierbuiten het maximale uit het blok te halen. TT eens aanschrijven