Serieuze in- en uitlaat upgrade

Lees meer
09-02-2013 11:50 #123230 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Het belangrijkste onderdeel wordt uitgesteld.
in verhouding schat ik zo in dat de nokkenas 60% het verschil maakt.
Ik zou denken aan een tt3 of tt4 as.

Met spagetti spruitstuk en weber wel meer doorstroming in het in/uitlaattraject maar er kunnen geen toeren gemaakt worden.
De timing en overlap van de standaard assen maakt het draaien op hogere toeren die nodig zijn voor meer vermogen onmogelijk. Hierop is de K as een uitzondering.

U zult dus waarschijnlijk niet het gewenste resultaat krijgen zonder een nokkenas upgrade.
daar komt bij dat de combinatie weber valstroom en lpg en het bijgeleverde sportfilter zelden voor een economisch en soepel lopende b18/b20 zorgt.
het luchtfilter moet op lpg worden gecalibreerd om een juist gas/luchtmengsel te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-02-2013 12:58 #123233 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade

"R. Vijgenboom" schreef:
Sjoerd,

Problemen Redline/LPG : o.k.

Pierce : o.k., als jij de mogelijkheid hebt om de Weber aan te schaffen zonder transportkosten en illegaal in te voeren, dan is er inderdaad een enorm verschil in aanschafkosten en kan ik me voorstellen dat je zoiets overweegt.

Lokale leveranciers : prijzen zijn inderdaad hoog, maar het verschil is minder groot dan het lijkt, gelet op het feit dat zij zich niet kunnen permitteren om goederen illegaal te importeren en zij dus wel degelijk shipping, invoerrechten en BTW moeten berekenen ....

LPG boer / tunen : als er problemen zijn, dan zal de gemiddelde LPG boer zeggen : "zorg eerst maar dat ie goed op benzine loopt". De LPG boeren die ik ooit tegengekomen ben hadden geen verstand van Webers en wilden niets met de afstelling van de carburateur te maken hebben, ongeacht het type. (Dat ik ze nooit tegengekomen ben wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze helemaal niet bestaan .....).

Op LPG is de carburateur alleen maar een doorgeefluik, en als er dus geen vacuum lekkage oid is kan een LPG boer het gasgedeelte uiteraard prima afstellen - maar dat kan je ongetwijfeld ook zelf doen.

De Weber 32/36 die Pierce verkoopt is voor een standaard B20. Ga je aanpassingen verrichten - zoals jij van plan bent - is de kans aanwezig dat die Weber niet optimaal gaat werken. Als je in staat bent om hem zelf te tunen, hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. Wellicht zou je van te voren je plannen met Pierce kunnen bespreken, zodat zij een aangepaste versie leveren, met de meest waarschijnlijke combinatie van Main jets, Idle jet, Emulsion tubes, Choke tubes (venturi's) etc, etc. Overigens heb ik ergens gelezen dat de choke tubes (venturi's) in een 32/36 vast zouden zijn (?) en niet aangepast kunnen worden. Ik weet niet of dat waar is, maar dat zou een overweging kunnen zijn om voor een 38 DGMS te gaan. Ook dat kan je beter met Pierce overleggen : die hebben er verstand van, ik niet.

Weber is inderdaad mooie techniek (voor benzine), en onderdelen zijn iha goed verkijgbaar.

Het voordeel van bijvoorbeeld een Tinus Techniek is natuurlijk dat ze zowel verstand hebben van Webers èn LPG, maar daar betaal je inderdaad een stevige prijs voor.

Teun zij terecht al iets over gas en koken. Ik heb een (standaard) B20 en 2 Strombergs : loopt als een tierelier op benzine, maar vrij 'tam' op gas - en ik rij nagenoeg uitsluitend op gas ...... Vandaar mijn eerdere opmerkingen, die misschien wat kortaf geformuleerd waren.

Mvg,
RobV


Niet te veel onwaarheden in de wereld helpen.

Het is wettelijk toegestaan om zelf met vrijstelling onderdelen uit het buitenland te halen via het vliegtuig.
En de lokale dealer prijzen zijn inderdaad over de top. Ik heb zelf een 38/38 aangeschaft en zelfs via de legale weg uit het buitenland zat er een gat vaan 300 euro tussen. (80 euro verzendkosten, 19% btw en over het totale bedrag 8% invoerrechten)

Die Nederlandse dealer die ik aandroeg zit ook al 200! euro onder de bekendere dealer prijzen, dat is 25%!.

In Nederland zijn er verschillende tuning/ afstel bedrijven die gespecialiseerd zijn om webers correct af te stellen op een rollerbank. En die geven er niks om waar je die kit hebt aangeschaft.

De webers verschillen in setup alleen in sproeiers, dat kan pierce ook niet van een afstand zeggen, dat wordt gokken.

Tinus techniek is totaal niet duur, van alle weber specialisten die ik ken, is Ben Flierman zeer scherp geprijsd en levert een zeer goede service!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 15:58 #123237 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Ronald,

Geen sprake van onwaarheden - gewoon goed lezen.

Natuurlijk, als je de transportkosten kunt drukken is er inderdaad een groot verschil; als je de invoerrechten en BTW betaald, dan is dat uiteraard toegestaan.

Dus als je in de luxe situatie zit dat iemand zo'n Weber voor je mee kan nemen, dan kan dat aanzienlijk schelen !

Ik ging oorspronkelijk uit van de kosten die Pierce opgeeft, en die zijn aanzienlijk : als je hem via hun web-site zou bestellen $ 415 + shipping (2 opties resp $ 248,75 en $ 272,21) + 19% BTW en 8% invoerrechten over het totaal kom je op ca € 600 (afhankelijk dollarkoers van het moment).

De leverancier die jij opgaf (€ 605) heeft dus waarschijnlijk een veel slimmere manier ( lees goedkoper) voor het transport, want Pierce (gaat via UPS) rekent daar wel heel veel voor.

Als voorbeeld : Dries Bakkenes biedt (op dit moment) Weber 38/38 aan voor € 700 en kan ook service leveren ..... Dus zo waanzinnig is dat verschil nu ook weer niet (dat zou ik in ieder geval niet "over de top" durven noemen).

Een bezoek aan een rollerbank is heel verstandig als je gaat tunen, maar niet gratis - moet je in ieder geval wel meenemen in het kostenplaatje.

Een weber setup die alleen verschilt in sproeiers ? Hmm, laat ik daar over zwijgen - jij hebt er kennelijk meer ervaring mee .....

Over Ben Flierman zijn we het helemaal eens !
(hij biedt dan ook geen Weber kits meer aan op z'n web site - naar ik vermoed omdat er geen droog brood meer aan te verdienen valt als iedereen ze uit het buitenland haalt - maar dat heb ik hem nooit gevraagd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-02-2013 16:17 #123240 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
of die nederlandse webshop heeft een andere leverancier want er zijn er meer dan pierce.

Hoe ik het ook lees, jij noemt toch duidelijk illegaal, wat het gewoon niet is.

Dries heeft momenteel een aanbieding. Verder doe ik daar geen uitspraken over.

De bekendere dealers stellen enkel stationair af en dan weet je ook niet goed wat de motor onder vollast doet.
Dus dan komen de kosten voor een rollerbank er ook bij.

Maak mij wijzer en vertel waar de 32/36 webers nog meer in verschillen? (behalve choke mechanismen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 17:49 #123253 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Ronald,

Sjoerd schreef : "Ik betaal geen inklaringskosten en BTW, want een bekende frequent flyer neemt de kit mee".

Da's wel degelijk illegaal (o.k. ik ben niet 'roomser dan de paus' en zou het misschien ook overwegen - pakkans is gering. Typisch zo'n gevalletje waarbij je bij thuiskomst zegt : "oeps, kijk nu eens wat ik in m'n koffer vind"). Het ging mij er niet om om een discussie over legaal en illegaal te beginnen, maar alleen om aan te geven dat de 'bekende leveranciers' die kosten wel maken, en dus door moeten berekenen.

Jij betaalde de BTW en invoerrechten wel - da's dus inderdaad volledig legaal !

Ja, als je gaat tunen moet je waarschijnlijk vroeg of laat sowieso naar een rollerbank toe - dus maak je die kosten inderdaad toch al - heb je volkomen gelijk in.

Verschillen tussen Weber 32/36's : er is een behoorlijke lijst van onderdelen die verschillen voor toepassing bij verschillende motoren, en als je een standaard B20 gaat aanpassen loop je dus de kans dat er meer aangepast moet worden dan alleen chokes. Weber's zijn gewoon zeer geavanceerd, en daarom dus ook wat complex. De meeste onderdelen zullen vermoed ik wel ongewijzigd blijven. Ik heb geen Weber en ben zeker geen Weber specialist - dus die discussie waag ik mij beter niet aan. Als 'leek' zou ik verwachten dat mogelijk ook de 'emulsion tubes' (primary en/of secundary : bepalen rijk vs arm mengsel) en nog wat van die zaken aangepast moeten worden..... Maar als je het volledige lijstje na wilt zoeken, kijk dan eens in het Haynes "Weber carburettor manual".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
10-02-2013 08:17 #123280 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Dit zegt de Belastingdienst over het invoeren van goederen:
U hoeft geen belastingen bij invoer te betalen voor andere goederen die u buiten de EU kocht, als de totale waarde niet meer is dan € 430. Onder die € 430 vallen ook geschenken die u meeneemt.

Dus geen BTW, geen transportkosten en geen inklaringskosten.
Van het prijsverschil van €485,- koop ik een uitlaat en een nokkenas.
€795,- (bij Nordicar incl transport)
€310,- (bij Pierce manifolds, incl transport binnen USA, $1,285=€1)


www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _belasting

Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2013 10:08 #123289 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Hallo Sjoerd,

De 32/36 is een prima carburateur. Betrouwbaar en simpel af te stellen. Een "spaghetti" levert bij dit ding nauwelijks extra vermogen (maar wel "good looks"). Een K&N filter doet dan meer.
Om met een B20 naar 125 PK te komen is echter meer nodig. Als jouw budget beperkt is overweeg dan toch het volgende:
Een nokkenas (met onlosmakelijk nieuwe volgers) en een nieuw distributietandwiel (gedemonteerde kunststofwielen NOOIT terugzetten en al helemaal niet als je voor vermogenswinst gaat) kost wat. Om de volgers te monteren moet de kop er sowieso af en dan laat je hem natuurlijk even vlakken. Nieuwe koppakking nog en de rekening ziet er al leuk uit.
De nokkenas geeft iets meer lift en iets meer openingstijd waardoor er meer mengsel in je cylinder komt. Wel met meer slijtage.
Grotere kleppen geven ook meer mengsel maar zonder extra slijtage dus eindig je met een zeer betrouwbare slijtvaste situatie.
Een B20E kop kan je voor circa €100 tot € 150 op de kop tikken (leuke beeldspraak). Kleppen en zittingen moeten wel nog goed zijn, maar dan heb je je doel ook bereikt.
Overweeg de dingen eens goed. Ik denk dat het wel verstandig is om van te voren een duidelijk plan voor de motor te hebben en alles in een keer goed te doen.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
12-02-2013 08:48 #123383 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Bedankt Teun,

Ik laat het vooralsnog bij een 32/36, een spaghetti-spruitstuk en een nieuwe uitlaat.
Wellicht komt een andere nokkenas of een B20E kop later.
Een nieuwe uitlaat is sowieso handig. Ik heb de reservewiel-bak weggehaald van de duett. Daarvoor in de plaats komt een 85/36 gastank. Dan moet de uitlaat rechtdoor gaan lopen, ipv onder de tank door naar linksachter.

Ik heb trouwens nog een B20 met carburateur liggen, afkomstig uit een 145. Het onderblok komt in mijn P1800E. De kop hou ik over. Is dit toevallig een B20E kop?

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12-02-2013 12:41 #123393 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Als enigszins ervaringsdeskundige zou ik willen aanraden om voor de 38/38 te gaan.

Op mijn (verder standaard) B20A begon ik met een 32/36. Dit liep redelijk, maar ik werd snel moe van het getrapte karakter van de carb. De gedachte is heel aardig (rustig en zuinig rijden op de eerste trap, snel op de tweede trap), maar in de praktijk is de eerste trap niet toereikend om lekker mee te komen. Je rijdt dus alsnog vaak op de tweede trap, en de overgang van eerste naar tweede trap is niet altijd vloeiend/prettig, en bovendien lastig af te stellen.

Na een tijdje heb ik de 32/36 vervangen door een 38/38 en dit rijdt een stuk fijner. Betere gasrespons, en vooral meer koppel bij lage toeren. Makkelijker af te stellen ook, omdat beide venturi's identiek belast worden.

Zijn alle Pierce sets 32/36 of kun je ze ook met 38/38 kopen? Anders zou je ook prima tweedehands een 38/38 kunnen kopen (zijn genoeg te vinden; ze slijten ook eigenlijk niet zoals SU's dat wel doen, dus even schoonmaken en je bent klaar) en de 32/36 verkopen aan een Ford-rijder.
Volgens mij heb ik nog een 38/38 liggen als je interesse hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
13-02-2013 17:12 #123428 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Goed advies Kees-Peter

Ik heb even gezocht en de kits zijn beschikbaar. Maar niet via Pierce-Manifolds.
Ik heb het Redline weber artikelnummer (K904-38M) gevonden op www.redlineweber.com/carb-kits/auto/volvo/
De kit is onder andere te koop bij www.carburetion.com/Products/Pro ... rt=K904-38

Een vriend heeft een 32/36 in zijn 240 gebouwd. Maar hij wil toch een 38/38. Ik heb hem getipt over jouw 38/38. Dan houdt hij het spruitstuk en wisselt de carb om.

Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.