Serieuze in- en uitlaat upgrade

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
02-02-2013 11:31 - 08-06-2018 11:54 #123009 door P. Niem
Serieuze in- en uitlaat upgrade is gemaakt door P. Niem
Mijn Duett met:
- B20 (in 2004 door Veteran car gereviseerd - www.veterancar.nl/motoren.htm )
- Versleten enkele SU carb
- Gecombineerd spruitstuk met één uitgang
- LPG
- Originele gevormde RVS uitlaat
- 123 ontsteking
wil ik een serieuze upgrade geven.

Ik denk aan:
- Redline Weber carb
- 4-2-1 spaghetti spruitstuk

Ik zit nog met enkele kwesties.
- 32/36 of 38 Outlaw carb?
- Hoe verbind ik het spaghetti-spruitstuk met grote diameter aan de uitlaat met smalle diameter?
- Geeft de originele uitlaat performance verlies
- Is een andere nokkenas nodig?

Wie kan mij hierin adviseren?
Pseudo Niem


Waar wil ik alles aanschaffen:

Pierscemanifolds.com
- Redline weber met inlaat-spruitstuk
- www.piercemanifolds.com/ProductDetails. ... de=P30-001

www.performance-parts.nl
- R-sport spruitstuk 4-2-1

Bakkenes
- LPG-mengstuk
- verhoogd luchtfilterhuis met verhoogd luchtfilter (om ruimte te geven aan het LPG-mengstuk)

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2013 01:17 #123030 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Beste R, ik heb bij mij een K nokkenas erin zitten B20E cilderkop twee SU carburators en een Simons uitlaat incl spruitstuk.
Dit geeft een leuk resultaat.
De uitlaat knijpen zoals jij van plan bent is de motor door een limonade rietje laten ademen dus dat komt niet goed.
Je moet een uitlaat met absortiedempers hebben zoals Simons is. (misschien dat er ook andere merken zijn met absorbtiedempers)
Van de webers heb ik niet veel verstand dus daar kan ik je geen advies in geven.
Qua nokkensa zou je nog een tandje hoger kunnen gaan als mij b.v. de TT3 nokkenas.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-02-2013 09:17 #123033 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Ik zou zeggen neem eens contact op met Tinnustechniek, hij heeft veel verstand van tunen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2013 13:21 #123068 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Paar opmerkingen :
- Weber + LPG : gaat niet altijd goed - zoek maar op dit forum
- Pierce : aantrekkelijke prijs; maar : is dit nog steeds zo na betaling shipping ($ 250 - Pierce gebruikt UPS), douanerechten, BTW ?
- wat als die Weber i.c.m. jouw motor niet lekker loopt, en je dus moet gaan tunen met andere sproeiers, etc, ??, ga je dan naar een van de lokale leveranciers om je te helpen met die Weber die je in de VS gekocht hebt ? zullen ze erg fijn vinden .......

Ik heb nooit helemaal begrepen waarom mensen dit willen, want :

- performance = Weber + benzine
- economisch rijden = enkele Stromberg + LPG

en die 2 zijn dus niet goed te combineren ...........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2013 16:11 #123076 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Vergeet ook niet de remmen en dergelijke aan te pakken!
Harder rijden betekend ook harder remmen.

Success.<!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/posting.php?mode=re...dd088cea786d3e90080#">posting.php?mode=reply&f=139&t=20606&sid=5eaf8b4c11e65dd088cea786d3e90080#

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
04-02-2013 19:36 #123088 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Als je gaat zoeken op google. Vindt je een nieuwe ongebruikte weberset (in NL) met garantie 200 euro onder de gangbare prijzen van de bekendere leveranciers.

www.europeantuningshop.nl/index.php?rout...=17&product_id=18828

iedereen zo zijn marge, maar....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2013 00:51 #123104 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Beste R, ik rijdt met TT gassukken en een OMVL verdamper dat loopt als een tierelier.
Twee SU carbuartors
B20E kop
Simons uitlaat incl spaggetie spruitstuk
K nokkenas.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2013 18:20 #123130 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Hallo Sjoerd,

Je vraag is aan de ene kant duidelijk, maar aan de andere helemaal niet. Als je meer vermogen wilt vertel dan aub waar je op uit wilt komen, dan kan een pasklaar advies volgen. Ik neem aan dat jouw motor nog goed is (veterancar reviseert overigens niet zelf) en dat er dus geen compressieverlies bestaat of de olie er uit sijpelt.
Een B20 met circa 125 PK is al een heerlijk bezit. Bij meer wordt het al gauw erg duur.
Een Redline is een leuke carburateur maar om hier een 1-2-4 spruitstuk aan te hangen levert niets op (behalve "good looks").
Nordicar heeft overigens een verloopstuk in hun assortiment en anders even googlelen.
Johan gaf al een prima oplossing. Alles bij een motor gaat om ademhaling. De carb moet veel lucht kunnen doorlaten en de kop ook. Een E-kop met lekker grote kleppen doet dat prima en als een sportieve nokkenas ze nog iets verder indrukt gaat het nog beter. Gas maakt overigens het huis warm en de aardappels gaar, maar je auto niet sneller.
Is je onderstel overigens op orde?

Succes Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
09-02-2013 08:13 #123219 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Bedankt voor de reacties zover.

Vooralsnog is dit het plan
- 32/36
- spaghetti-spruitstuk + Simons
- OMVL verdamper
Over een andere nokkenas beslis ik later

Aan de heer Vijgennvoom
- Weber-LPG: Er zijn inderdaad problemen bekend voor de combinatie Redline Weber/LPG. Ik neem de welbewuste gok dat ik dit kan oplossen. Bijvoorbeeld met een kap rondom het open luchtfilterhuis.
- Pierce: Ik betaal geen shipping, BTW en inklaringskosten. Een bevriende frequent flyer neemt de kit mee.
- Lokale leveranciers: Als mijn carburateur getunded moet worden, bijvoorbeeld om goed te functioneren op LPG,
dan ga ik naar een LPG boer, zoals Vos Autogas. Bovendien, waar ik mijn spullen vandaan haal gaat 'lokale leveranciers' niets aan. En met zulke enorme prijsverschillen hebben ze het aan zichzelf te wijten dat de kits vaak van overzee komen.

Aan Teun:
Ik ben uit op:
- het vervangen van mijn versleten carburateur.
- Een Redline weber, omdat ik dit mooie techniek vind, en nieuwe spullen voor een goede prijs kan kopen.
- het plaatsen van in- en uitlaatsystemen passend bij een B20. Wat er nu op zit hoort bij de oorspronkelijke B18 setup.
- Een soepel lopende motor op benzine en vooral LPG. Het is een auto voor dagelijks gebruik.
- Koppel
- 125 PK
En verder:
- Mijn motor is goed.
- De kop is zoals gezegd ook gereviseerd, samen met de motor. En de kleppen liggen nog mooi hoog. Ik ga er vanwege de kosten geen B20E kop opzetten.
- Mijn onderstel is slecht. Een zo goed als nieuwe complete voortrein ligt echter op de plank.
- LPG is gay, dat klopt. Maar met de uitgespaarde pesos doe ik deze overhaul.

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 10:54 #123227 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Serieuze in- en uitlaat upgrade
Sjoerd,

Problemen Redline/LPG : o.k.

Pierce : o.k., als jij de mogelijkheid hebt om de Weber aan te schaffen zonder transportkosten en illegaal in te voeren, dan is er inderdaad een enorm verschil in aanschafkosten en kan ik me voorstellen dat je zoiets overweegt.

Lokale leveranciers : prijzen zijn inderdaad hoog, maar het verschil is minder groot dan het lijkt, gelet op het feit dat zij zich niet kunnen permitteren om goederen illegaal te importeren en zij dus wel degelijk shipping, invoerrechten en BTW moeten berekenen ....

LPG boer / tunen : als er problemen zijn, dan zal de gemiddelde LPG boer zeggen : "zorg eerst maar dat ie goed op benzine loopt". De LPG boeren die ik ooit tegengekomen ben hadden geen verstand van Webers en wilden niets met de afstelling van de carburateur te maken hebben, ongeacht het type. (Dat ik ze nooit tegengekomen ben wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze helemaal niet bestaan .....).

Op LPG is de carburateur alleen maar een doorgeefluik, en als er dus geen vacuum lekkage oid is kan een LPG boer het gasgedeelte uiteraard prima afstellen - maar dat kan je ongetwijfeld ook zelf doen.

De Weber 32/36 die Pierce verkoopt is voor een standaard B20. Ga je aanpassingen verrichten - zoals jij van plan bent - is de kans aanwezig dat die Weber niet optimaal gaat werken. Als je in staat bent om hem zelf te tunen, hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. Wellicht zou je van te voren je plannen met Pierce kunnen bespreken, zodat zij een aangepaste versie leveren, met de meest waarschijnlijke combinatie van Main jets, Idle jet, Emulsion tubes, Choke tubes (venturi's) etc, etc. Overigens heb ik ergens gelezen dat de choke tubes (venturi's) in een 32/36 vast zouden zijn (?) en niet aangepast kunnen worden. Ik weet niet of dat waar is, maar dat zou een overweging kunnen zijn om voor een 38 DGMS te gaan. Ook dat kan je beter met Pierce overleggen : die hebben er verstand van, ik niet.

Weber is inderdaad mooie techniek (voor benzine), en onderdelen zijn iha goed verkijgbaar.

Het voordeel van bijvoorbeeld een Tinus Techniek is natuurlijk dat ze zowel verstand hebben van Webers èn LPG, maar daar betaal je inderdaad een stevige prijs voor.

Teun zij terecht al iets over gas en koken. Ik heb een (standaard) B20 en 2 Strombergs : loopt als een tierelier op benzine, maar vrij 'tam' op gas - en ik rij nagenoeg uitsluitend op gas ...... Vandaar mijn eerdere opmerkingen, die misschien wat kortaf geformuleerd waren.

Mvg,
RobV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.