Zenith 36VN gasklep

  • Eelke Toonstra (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
09-02-2013 08:33 #123220 door Eelke Toonstra (GAST)
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Zenith 36VN gasklep
Even de busjes netjes ruimen in de draaibank met 7mm H7:


Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Eelke Toonstra (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
09-02-2013 08:35 #123221 door Eelke Toonstra (GAST)
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Zenith 36VN gasklep
En zie hier het resultaat, de oude ga ik ook onder handen nemen:



Hij rijdt weer prima zowel op LPG als op benzine.

Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 08:48 #123223 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Eelke,

Het ruimen in de draaibank lijkt ideaal, maar zou het niet beter zijn om de bussen "in-situ" te ruimen met een lange ruimer zodat je meteen beide bussen in-lijn hebt geruimd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Eelke Toonstra (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
09-02-2013 10:55 #123228 door Eelke Toonstra (GAST)
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Zenith 36VN gasklep
Hoi Arno, daar heb je helemaal gelijk in. Het mooiste is als je de bussen er in zet en ze dan in een freesbank netjes ruimt met een lange ruimer met diameter 7mm H7. Al doende leert men, volgende keer doe ik het op die manier. Het lastige is dat je dan de carburateur goed stevig moet opspannen en kaarsrecht, dat is lastig.

Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 11:09 #123229 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Ik zou het opspannen en machinaal bewerken laten voor wat het is en handmatig met een lange handruimer eerst met een iets te kleine maat "oversteken" naar de andere bus zodat de eerste bus niet door de eindmaatdiameter en mogelijk gewiebel een verkeerde maat krijgt en vervolgens in dit "gebaande pad" met de eindmaat ruimen...

Maar hoe dan ook, vergis je niet..de 36VN is nu niet het hoogste state-of-the-art en als er nieuwe bussen in zitten en de as rondom geen ingesleten ring/kras heeft ben je al een heel eind...
Zou je meer willen dan wordt het toch iets van een kogelgelagerde gasklepas met 100% afdichting en perfect sluitende gasklep. (Nog maar niet te spreken over de knullige manier van de vlotterkamer aansluiten op de carburateurbehuizing want dat is in de 36VN echt een ondoordachte constructie (schroeven trekken de vlotterkamer naar boven en je mag hopen dat het verticale vlak met pakking dan ook nog luchtdicht op het carburateurhuis aan ligt...nee dus)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2020 12:03 #188887 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Zenith 36VN gasklep
Ik heb de 34VN (B16A) ook van nieuwe busjes en gasklepas voorzien. Ik heb ruimers van AliExpress gebruikt. Ik kan die niet aanbevelen. Het grootste probleem is dat door de spanen de mesjes vast gaan zitten waardoor er van de verstelbaarheid niet veel terecht komt. Je moet dan de mesjes verwijderen, schoonmaken en weer monteren. Dat is geen doen en ik ben anderhalve dag bezig geweest.
Nu moet ik wel zeggen dat in de 34VN überhaupt nog geen busjes aanwezig waren. De gasklepas draaide rechtstreeks in het huis. Ik moest dus eerst de openingen naar 9mm ruimen en daarna de busjes naar 7mm. Uiteindelijk is dat gelukt maar de passsing is net iets ruimer dan ik had gewild. Je krijgt dan het probleem dat bij het ruimen van de busjes deze mee gaan draaien.


Waar je nog op moet letten is dat jet met die korte ruimers het korte busje niet goed kunt ruimen, om dan het wringijzer tegen de carburateur aankomt.


Ik heb nu via het lange busje het korte busje geruimd. Maar je ziet dat het verre van ideaal is.


Al met al ben ik niet echt content met het resultaat. Maar goed, het is al beter dan het was.

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2020 14:55 #188889 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Zenith 36VN gasklep
Ook ik heb een paar maand geleden de gasklepas en busjes vervangen. Ik heb nog een origineel stukje gereedschap om het huis te ruimen. De busjes passen met een lichte passing, ik moest ze er lichtjes in slaan. Ik heb ze nog geborgd met loctite. De busjes ruimen ging bij mij net zo slecht, de ruimer is zelfs gebroken. Uiteindelijk heb ik de busjes met een dremel en kleine slijpsteen op de juiste maat kunnen krijgen, de gasklepas draait mooi zonder speling.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.