Zenith 36VN gasklep

Lees meer
02-01-2013 15:57 #121914 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
En een 7mm verstelbare handruimer heb ik ook gevonden....

Ik zie dat de oorspronkelijke lagerbussen van staal oid zijn en ook dat ze voorzien zijn van een spiraalgroef (voor smering?)...zijn de bijgeleverde messing bussen van het revisiesetje een betere optie mbt materiaalkeuze?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2013 20:49 #122012 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Zo! Hele revisie goed verlopen....alles in de ultrasoon schoon gekregen...revisieonderdelen erin....messing busjes keurig met de ruimer op maat van de gasklepas gekregen...nieuwe pakkingen erin....Perfect gewoon...MAAARRRRRRR....

Op de motor gemonteerd en het loopt voor geen meter..... :|

Met een behoorlijk aandeel choke is het te starten en bij het gas geven gaat het pittig...echter choke naar beneden...valt de motor uit. Als de motor loopt dan hoor je hem gewoon hakkelen. De motor reageert niet op de instel/mengschroef...als ik die eruit draai (echt verwijderen) of helemaal in...sukkelt de motor met choke gewoon door.

Tsja, ik vind het vreemd....iemand een eerste idee waar het aan ligt, voordat ik er morgen weer in duik?

Alvast weer bedankt

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2013 11:34 #122030 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Nog een paar "actie" foto's





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2013 11:37 #122031 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
En nu ter Leering en Vermaak...de boosdoener....zoek de verschillen...
Het doorvoergat in de pakking was niet helemaal door- en eruit gedrukt...dus altijd even op letten...

De boel ligt opnieuw in de ultrasoon en hierna wordt het weer in elkaar gezet en zal die ongetwijfeld wel doen wat normaal is

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2013 13:31 #122069 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Er gebeuren dingen die ik nog nooit heb meegemaakt met de zenith carb. Oude onderdelen (behalve de gasklep) zitten erin en het gedrag blijft hetzelfde, hoewel ik gisteravond even het idee had dat er iets stabiel begon te lopen.

Indien de motor net uitgedraaide naald wordt gestart, dan lukt het na heel wat omwentelingen...dan gaan het toerental de lucht in en zakt vervolgens weer af om uiteindelijk op 0 te eindigen.

Als ik bij lopende motor in de carburateur kijken vind ik dat de benzine er nogal slordig ingeklotst wordt....ik meen dat het vroeger toch een nevel was...

Zou het kunnen dat door al het schoonmaken van de carburateurkanalen de benzinedruk op een of andere manier te hoog is en te hard de vlotterkamer in klotst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2013 13:44 #122070 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Zenith 36VN gasklep

"Arno Pfennings" schreef:
Zou het kunnen dat door al het schoonmaken van de carburateurkanalen de benzinedruk op een of andere manier te hoog is en te hard de vlotterkamer in klotst?

Daar zorgt toch de vlotternaald voor? Klinkt meer als een sproeier die niet helemaal lekker is. De benzine moet inderdaad vernevelen en niet druppelen.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2013 14:19 #122072 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Hoi Leo,

De vlotter moet inderdaad het "inlaatventiel" dichtdrukken als de kamer vol is. Totdat de kamer vol is vliegt natuurlijk alles gewoon naar binnen en ik kon mij voorstellen dat het ook wel eens te hard kan gaan. Ik denk overigens niet dat het daar aan ligt.

Een paar dingen zijn zeker, het acceleratiepompje werkt perfect, de choke werkt perfect maar bij starten zonder choke vliegt er volgens mij geen benzine door de carburateur en helpt het ook niet als ik de idle-naald helemaal naar buiten draai voor maximale toevoer.

Als de choke inactief is en ik met de de acceleratiepomp een aantal straaltjes brandstof naar binnen schiet en dan start dan loopt de motor even....totdat die brandstof op is denk ik...

Ik zal toch niet alsnog naar een 34ICH moeten? Opgeven hoort er eigenlijk niet bij ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2013 15:51 #122074 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Zenith 36VN gasklep
Een Zenith is een dermate simpel gevalletje dat ik mij niet kan voorstellen dat de motor niet wil lopen als er benzine in de carburator komt. Goed lopen is nog weer iets anders, maar dat komt later.
Benzinetoevoer is in orde? Benzine in de tank en komt ook uit de pomp...?
Ontstekingsproblemen kunnen we ook uitsluiten?

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2013 16:57 #122076 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Benzinetoevoer en ontsteking is goed. Terwijl de motor haperend liep heb ik vervroeging/contacthoek gemeten en die waren exact goed. Ik ga een perslucht ipv benzine erop zetten om te horen of er uit het juiste gat iets sist.
De benzinetoevoer en constructie van de carburateur is niet van het beste ontwerp als je het mij vraagt...wellicht zijn latere uitvoeringen doordachter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2013 17:46 #122077 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Zenith 36VN gasklep
Er begint licht aan het einde van de tunnel te komen (en het is geen tegemoetkomende trein :D ;) )

De carburateur "in-situ" op de benzinetoevoeraansluiting doorgeblazen. Vervolgens de naald eruit en ook hier doorgeblazen...
Ik zag nu wel benzine de carb in komen op de plek waar ik het verwacht.

Naald erin, starten...en hij loopt...en het verdraaien van de naald doet de motor zoals verwacht reageren. Nu zal het zo zijn dat als er ergens een vuiltje heeft gezeten dat de kans groot is dat het er nog ergens zit. De volgende stap wordt wederom de carburateur uitbouwen, delen eruit schroeven, spoelen en opnieuw doorblazen...dan de boel weer erin, benzinefilter netjes ervoor en dan zou het goed moeten zijn en blijven...

Ik heb nu zo'n standaard plastic benzinefilter, beetje klungelig ding...zijn die glas/metaal uitvoeringen aan te raden ...bepaalde typen wel/niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.