SU naalden
- Marc Schunck
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-11-2012 23:12 #119792
door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic SU naalden
Let ook op dat je exact evenveel en dezelfde olie in beide carbs doet, mbv een seringe/spuitje met schaalverdeling kun je t aantal ml precies gelijk houden. Te koop bij drogist/apotheek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 16:59 #119818
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic SU naalden
Ik heb speciale demperolie voor SU carburateurs staat ook op het flesje maar als ik die erin doe accellereerd hij voor geen meter de olie is ook erg dun net naaimachineolie.
Daarom heb ik er dikkere olie ingedaan sae 15w40 en nu gaat het beter maar hij pruttelt nog wel wat bij het optrekken.
Als ik de choke iets uittrek trekt hij beter.
Misschien is de olie toch nog tedun ik heb wel eens gelezen dat iemand er 20w50 in deed.
Daarom heb ik er dikkere olie ingedaan sae 15w40 en nu gaat het beter maar hij pruttelt nog wel wat bij het optrekken.
Als ik de choke iets uittrek trekt hij beter.
Misschien is de olie toch nog tedun ik heb wel eens gelezen dat iemand er 20w50 in deed.
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 22:39 #119836
door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic SU naalden
Alfriedel, als de motor beter loopt met de choke uitgetrokken, wil dit zeggen dat de carburateurs veel te arm staan van mengsel.
Draai de mengselschroeven een 2 tal toeren uit en je zal voelen dat de auto beter rijdt. De demperolie moet zo fijn mogelijk zijn, ik doe er ATF olie in. Meet ooks eens de CO van je auto.
Draai de mengselschroeven een 2 tal toeren uit en je zal voelen dat de auto beter rijdt. De demperolie moet zo fijn mogelijk zijn, ik doe er ATF olie in. Meet ooks eens de CO van je auto.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 10:23 #119844
door Alfriedel Boelen
Johan, hij loopt juist mooi ik heb hem afgesteld met Colortune alleen met accellereren pruttelt ie en met een beetje choke dus minder.Als de olie in de demper iets dikker zal zijn gaat die langzamer omhoog met accellereren en geeft op dat moment een rijker mengsel.Als het droog blijft ga ik het vandaag proberen.Er zijn mensen die met 20w50 rijden.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 17:00 #119858
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic SU naalden
Over de edele kunst van het afstellen van SU's:
De olie moet natuurlijk niet de viscositeit van naaimachineolie hebben. De olie is namelijk bedoeld om de beweging van de variabele venturi te dempen. Als die dingen bij een beetje gas geven direct naar boven vliegen dan laat het zich raden wat er gebeurt. Hoe mooi SU's ook gemaakt zijn, er zal bij twee carburateurs altijd een verschil zijn in wrijving tussen zuiger en de "klok". Je kan in de Haynes manual of andere boeken de basisafstelling halen. Daarna wordt het leuk.
Alles wat volgt is met gedémonteerde luchtfilters.
De stand van de gaskleppen moet uiteraard perfect gelijk zijn. Ik doe dat heel simpel door te kijken en te luisteren met een stuk tuinslang. (je hebt er ook stethoscopen voor, maar dat is absoluut niet nodig)
Als je nu de gasklep met de hand langzaam openduwt moeten de zuigers mooi gelijktijdig openen. Een klein beetje verschil in stijgsnelheid mag, maar, en dit is essentieel, ze moet in welke stand van de gasklep dan ook, dezelfde hoogte innemen. In mijn ervaring is experimenteren met verschillende oliesoorten of hoeveelheden olie net zo zinvol als gemalen dakpannen er op smeren.
De zuiger die het laagst blijft staan met je demonteren en voorzichtig met fijn schuurpapier bewerken totdat het gewenste resultaat er is. Niet voor amateurs en kan veel tijd kosten, maar dit zijn de dingen die een perfecte motorloop geven.
Teun
De olie moet natuurlijk niet de viscositeit van naaimachineolie hebben. De olie is namelijk bedoeld om de beweging van de variabele venturi te dempen. Als die dingen bij een beetje gas geven direct naar boven vliegen dan laat het zich raden wat er gebeurt. Hoe mooi SU's ook gemaakt zijn, er zal bij twee carburateurs altijd een verschil zijn in wrijving tussen zuiger en de "klok". Je kan in de Haynes manual of andere boeken de basisafstelling halen. Daarna wordt het leuk.
Alles wat volgt is met gedémonteerde luchtfilters.
De stand van de gaskleppen moet uiteraard perfect gelijk zijn. Ik doe dat heel simpel door te kijken en te luisteren met een stuk tuinslang. (je hebt er ook stethoscopen voor, maar dat is absoluut niet nodig)
Als je nu de gasklep met de hand langzaam openduwt moeten de zuigers mooi gelijktijdig openen. Een klein beetje verschil in stijgsnelheid mag, maar, en dit is essentieel, ze moet in welke stand van de gasklep dan ook, dezelfde hoogte innemen. In mijn ervaring is experimenteren met verschillende oliesoorten of hoeveelheden olie net zo zinvol als gemalen dakpannen er op smeren.
De zuiger die het laagst blijft staan met je demonteren en voorzichtig met fijn schuurpapier bewerken totdat het gewenste resultaat er is. Niet voor amateurs en kan veel tijd kosten, maar dit zijn de dingen die een perfecte motorloop geven.
Teun
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-11-2012 20:02 #119904
door Alfriedel Boelen
Teun, mijn zuigers gaan perfect gelijk omhoog ik heb n.l. een stuk of acht van die carb's en heb die zuigers en bowl's uitgezocht die gelijk in zo'n zes seconden naar beneden zakken met de gaten in de zuigers dichtgemaakt.
Je ziet ik ga niet over een nacht ijs.
Je ziet ik ga niet over een nacht ijs.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 08:27 #119919
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic SU naalden
Beste Alfriedel, misschien is het niet onverstandig om heel je vooronstekingkaractiestiek te controleren want zoals ik lees kun je je carburators wel uitsluiten, tenzij je ergens een kleine lek heb in een van de pakkingen.
Dus aantal toeren versus graden voorontsekening.
succes
Johan Geers
Dus aantal toeren versus graden voorontsekening.
succes
Johan Geers
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 21:14 #119965
door Alfriedel Boelen
Nu de 20w50 olie in de dempers zit trekt zij veel beter,ik wil in de nabije toekomst toch een 123 ontsteking kopen hoor daar veel goeds over.Misschien verder in de toekomst een spaghetty spruitstuk.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 23:19 #119992
door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic SU naalden
Hi Alfriedel,
Ik wist al langer dat je zorgvuldig werkt en dat blijkt wel weer! Leuk toch van die gewone 20/50?
Als ie nu nog wat hikt zou je inderdaad de mengselregelschroef wat open kunnen draaien, maar dat kan ook gauw tot een hoog verbruik leiden. (Hierbij is een CO-meting zeer nodig).
Ik heb 3 (verschillende) auto's lopen op een 123 en ik heb het al eerder gezegd: deze dingen zijn ideaal. Eén keer afstellen en klaar. Nooit meer gedoe met contactpunten. Alleen zorgen voor goeie kabels.
Teun
Ik wist al langer dat je zorgvuldig werkt en dat blijkt wel weer! Leuk toch van die gewone 20/50?
Als ie nu nog wat hikt zou je inderdaad de mengselregelschroef wat open kunnen draaien, maar dat kan ook gauw tot een hoog verbruik leiden. (Hierbij is een CO-meting zeer nodig).
Ik heb 3 (verschillende) auto's lopen op een 123 en ik heb het al eerder gezegd: deze dingen zijn ideaal. Eén keer afstellen en klaar. Nooit meer gedoe met contactpunten. Alleen zorgen voor goeie kabels.
Teun
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2012 01:09 #119998
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic SU naalden
Beste medeleden, dat 123 een goed product is wil ik best geloven maar er hangt ook een prijskaartje aan. Ik heb in mijn onsteking Hot Sparks zitten en die zit er al in van de tijd dat deze nog niet in Nederland verkrijgbaar was. Als je een goede goedkope oplossing wilt is dat deze wel niet zoveel mogelijkheden als 123 maar die stel je ook maar eenmaal in en laat je hem zo staan. Dus alle overige configuratie die je niet gebruikt bij 123 heb je wel voor betaald en heb je niets aan.
Als je iets in de rally of racerij wilt doen dan kan zo'n 123 wel een leuke oplossing zijn.
succes
Johan Geers
Als je iets in de rally of racerij wilt doen dan kan zo'n 123 wel een leuke oplossing zijn.
succes
Johan Geers