Watergas - werkt het of kan het werken?

• Ben Ekeler (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2012 21:20 #118018 door Ben Ekeler (GAST)
Beantwoord door Ben Ekeler (GAST) in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Ik heb me ook aangemeld voor die bijeenkomst. En er wordt geen donatie van 100 Euro (zoals in het filmpje genoemd) maar 25 Euro gevraagd. De testresultaten met de S80 zien er veelbelovend uit. Ik laat me verrassen.

Zegt mijnheer Aart tegen Pino: Ga een ei leggen joh !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-09-2012 18:40 #118057 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Watergas - werkt het of kan het werken?

"Lars Rengersen" schreef:

Als je dus door bijmenging van O2 en H2 het verbrandingsproces weet te optimaliseren, dan is zelfs extra stroomverbruik misschien nog wel te compenseren.

Dat is inderdaad wat ik ook denk,
door de toevoeging van H2, kan er misschien anders verbrand worden,
waardoor er ipv CO, H20 en C worden geproduceerd.
Een verhoogde roet en verlaagde CO uitstoot zou je dan dus krijgen. Wat, als het mij goed bijstaat, inderdaad energetisch gunstiger is.

Een vraag van mij aan de anderen;
De dynamo heeft toch geen variale weerstand op de krukas? Dwz er wordt altijd evenveel getrokken, en dus altijd evenveel energie onttrokken aan de aandrijving?
Als je de dan toch geproduceerde energie inzet voor een dergelijke electrolyse...

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2012 20:49 #118063 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Oscar,

Een dynamo heeft een rendement dat in de buurt van de 90 a 95% ligt. Als een dynamo onbelast is dan ontneemt hij ook amper energie aan de krukas; een dynamo die zwaar wordt belast neemt veel energie af van de krukas.

Is 's ochtends duidelijk te horen als je buurman wegrijdt bij wie de V-snaar te slap staat. De accu is dan redelijk ontladen vanwege het starten; op het moment dat hij wegrijdt dan wordt de accu flink bijgeladen, als de V-snaar te slap staat dan slipt die en dat geluid dat hoor je dan degelijk. Na ca. 100m is de accu al weer wat bijgeladen; minder vermogen dat door de dynamo geleverd hoeft te worden en het gejank van de V-snaar stopt.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-09-2012 17:03 #118106 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Bij mijn opleiding hebben we als praktijkproef een dynamo(elektromotor) gesmoord door er te veel zware lampen op aan te sluiten.
Als een dynamo te zwaar wordt belast verliest hij zelfs zijn eigen elektrische magneet en zal dus geen energie meer leveren en dus zeer licht draaien. (onze proefopstelling had geen accu)

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-09-2012 22:04 #118131 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Tja Ronald, wat voegt dit toe aan de discussie?
Als je een component buiten zijn specificatie gebied gaat bedrijven dan kom je op een gegeven moment op een punt dat de lineaire natuurwetten niet meer geldig zijn.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2012 21:36 #118179 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Om nog ens wat olie op het vuur te gooien deze overwegingen:

Wanneer je bij je gekochte brandstof; benzine, een andere brandstof met hetzelfde effect gaat mengen, verbruik je vanzelfsprekend minder benzine. En heb je benzine bespaard.
Wanneer je eerst een hoop energie, in dit geval electriciteit, op moet wekken om uit water brandstof te gaan maken, kun je pas zeggen hoeveel je bespaart als je het rendement van het opwekken weet en het rendement van de gemaakte brandstof. Daar zal altijd een beetje verlies in zitten. Het begrip perptuum mobilae is al gevallen. De energie voor het opwekken moet uit de verbranding van de motor komen en wordt dus niet gebruikt om de auto voort te bewegen. Maar dit ter zijde.
Wanneer je zou rekenen met het rendement van een dynamo om de benodigde stroom op te wekken van 95% heb je al een verlies van 5%.
Om het systeem het voordeel van de twijfel te geven zou je het rendement van het opwekken of bereiden van de nieuwe brandstof ook op 95% kunnen stellen. Deze verliezen alléén al zou het nieuwe systeem moeten compenseren, nog náást de beloofde verbetering.

Misschien kun je wel stellen dat dit systeem een verbetering geeft in de emissiewaarden; maar dat zal ook niet significant zijn omdat je nog steeds benzine meeverbrandt.

Leg dat eens, bij wijze van theoretisch onderzoek, naast bijvoorbeeld de waardes en het rendement van LPG.

In het verleden zijn er toch redelijk diepgaande proeven genomen door bedrijven en wetenschap met verbrandingsmotoren (otto-motoren) die waterstofgas gebruikten. Ondanks al het geld en de energie die erin zijn gestoken kwam men niet veel hoger dan een rendement van 28% , hoewel onder laboratoriumomstandigheden ook wel eens een rendement van 30% geclaimd is.

Ik wil niet beweren dat een revolutie nooit klein kan beginnen, maar er zijn zolang hij bestaat al zoveel onderzoeken en pogingen naar onze klassieke verbrandingsmotor gedaan dat het toch de moeite lijkt te lonen de beweerde resultaten wat te relativeren. Evengoed ben ik wel nieuwsgierig naar wat men in zo'n workshop laat zien en hoop dat de mensen die ingeschreven hebben hun ervaringen op het forum willen delen.

Groet, Sven

• Ben Ekeler (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2012 11:45 #118245 door Ben Ekeler (GAST)
Beantwoord door Ben Ekeler (GAST) in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Als een grote jongen als Hyundai er in stapt moet er toch wel iets aan de hand zijn: www.nu.nl/auto/2920017/hyundai-i ... rstof.html

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2012 11:56 #118246 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
De techniek van Hyundai heeft niks met de 'watergas' verbrandings technieken die watergas.nu beschrijft te maken.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Ben Ekeler (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2012 21:46 #118270 door Ben Ekeler (GAST)
Aha, dank voor de correctie.
ik denk water is water maar kennelijk is dat niet zo.

Ik zal het volgende week vast allemaal wel horen in Baarn

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2012 22:03 #120274 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Hoe is het nu met het watergas? Zou het wat kunnen worden of is het toch wat te vluchtig? Ik ben nog steeds wel nieuwsgierig!
Groet, Sven

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD