Watergas - werkt het of kan het werken?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 08:37 #117973 door Lars Rengersen
Watergas - werkt het of kan het werken? is gemaakt door Lars Rengersen
In mijn enthousiasme heb ik gisteren het watergas project gesteund. Sowieso doe en stimuleer ik graag nieuwe dingen. Toch lijkt het me ook wel leuk om wat meer meningen te horen (al dan niet gevoelsmatig of vanuit begrip van het proces).

Zelf denk ik dat het wel kan werken, maar dat is meer een gevoel.
Ik heb een blauwe maandag chemische technologie gedaan. De kennis die ik daar nog wel van heb meegekregen zegt mij wat "watergas" niet bestaat en dat dat gewoon waterstof en zuurstof is, de producten van elektrolyse. Ik vermoed dat uit marketing oogpunt watergas als term gebruikt wordt, omdat mensen bang worden van waterstof. Maar als je die gasvormige delen bij gaat mengen bij benzine in plaats van lucht, kan ik me wel voorstellen dat je een beter mengsel hebt dan alleen lucht en benzine. Naar verhouding meer O2 en meer H2 zonder de C.
Wat ik me wel afvraag, hoe kan het rendement opeens zo omhoog (meer vermogen, minder verbruik), want benzine heeft nu eenmaal een bepaalde verbrandingsenergie.

Any thoughts?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-09-2012 09:20 - 21-09-2012 10:43 #117975 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Een man met sigaar tussen de vingers en een limousine..., vraagt 100€....! Euh.... !? Watergas in waterplas? (echt of niet echt?)
Laatst bewerkt 21-09-2012 10:43 door union bp poelaert.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 10:27 #117976 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Gezien de sterke link met Niburu en het gebrek aan technische onderbouwing heb ik grote moeite dit verhaal al te serieus te nemen. Brandstofverbruik met bijna 50 procent omlaag brengen door op het juiste moment water de motor in te spuiten? Kom op zeg...

Als er eens een doordachte poging gedaan wordt om deze kersverse ingenieur uit te leggen waar de energie vandaan komt, wil ik er nog wel eens wat serieuzer naar kijken. Maar daar staan de 0-punt energie jongens van Niburu niet echt bekend om...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-09-2012 11:55 #117984 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Ik ken iemand die in een Daf 66 HHO ingebouwd heeft. Er is eerst een zwaardere dynamo gemonteerd. Hoeveel stroom het systeem verbruikt kun je afregelen (hoe meer stroom hoe meer gas natuurlijk) maar het bleek dat als je wilt dat het succes heeft dat je heel veel stroom gaat verbruiken.
het lijkt me gewoon niet dat het op kan leveren omdat je motor hard moet werken om het gas te produceren. Misschien heb je als gevolg daarvan dan meer kracht bij lagere toerentallen waardoor je verbruik naar beneden kan gaan.

Maar met de rendementsverliezen : de motor moet harder werken voor de dynamo - stroom verbruiken om waterstof en zuurstof te krijgen - dat bij de motor laten komen op een nog redelijk on- efficiënte manier , lijkt me niet dat dit echt veel op kan leveren. En hoeveel moeite zou het de fabrikanten anders nu gekost hebben om zo'n installatie die betrekkelijk simpel is gewoon in te bouwen? Het lijkt me dat het dan al wel zou gebeuren.. Als de water voorraad tank maar groot genoeg is heeft de consument er ook amper extra werk van.

Achja het is in ieder geval leuk om te proberen maar dan zou ik het liever zelf doen ;) en daar heb ik geen geld voor nu :mrgreen:

Kees

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 12:47 #117986 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Volgens mij had Huke Basart dit een aantal jaren terug op zijn Duett gemonteerd.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 13:28 #117989 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Regio Zuid heeft een aantal jaren geleden een technische avond verzorgd rond dit onderwerp.
We hadden toen iemand uit Amsterdam uitgenodigd die een bijzonder leuk technisch verhaal gehouden heeft. Huke was inderdaad een van de leden die zo'n installatie had ingebouwd.

Wat mij is bijgebleven is het volgende:
Je hebt inderdaad een forse hoeveelheid stroom nodig wil je enige verbetering waarnemen; denk aan ca. 35A
Op een oude diesel heb je de grootste verbetering; brandstofbesparing tot 30%. Vandaar dat het systeem erg populair is in Amerika onder de truckers die nog met een oude Peterbilt rondrijden; immers dat zijn motoren uit het tijdperk "Vrouw Holle".
Op een wat oudere benzinemotor (bv. onze B18 motoren) heb je een besparing van 15 a 20%.
Op LPG loopt de besparing terug tot net iets onder de 10%

Op de moderne motoren van tegenwoordig zou de besparing gering zijn.....

Dus nee, het is geen broodje aap verhaal mits toegepast op het juiste type verbrandingsmotor.

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 15:11 #117994 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Hier wordt dezelfde discussie iets scherper gevoerd: volvolvo.nl/threads/12330-Uitnodiging-Sw...ion-Project-Watergas

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 16:08 #117996 door Daan van Oosten Slingeland
En van het doorlezen van de site van watergas.NU word ik ook niet echt vrolijk, die staat overladen met vaagheden en fysische onzin...

www.watergas.nu/inhoud/hho_partners_nl_pioniers.php

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 20:15 #118015 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
De elektrolyse van water kost meer energie dan de verbranding van H2 oplevert. Dus het lijkt me sterk dat een motor minder energie nodig zal hebben dmv van de verbranding van fossiele brandstoffen als het voertuig zelf de elektrolyse uitvoert.

Is dit wel zo, dan word je een rijk man, perpetuum mobile

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 20:56 #118016 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Watergas - werkt het of kan het werken?
Dat geldt zeker voor "een auto op water" en daar geloof ik dan ook niet in.

De clou hier zit in wat anders denk ik.
Het rendement van een benzinemotor is iets van 25%.
Daar is nog wel wat winst te behalen.
Als je dus door bijmenging van O2 en H2 het verbrandingsproces weet te optimaliseren, dan is zelfs extra stroomverbruik misschien nog wel te compenseren.
Ik neem aan dat ze de beweringen van verbruiksafname en vermogen toename niet met de natte vinger doen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD