Benzine additieven?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
"Plaats een filter voor je benzine pomp
en
je kunt gewoon goedkope 95 octaan tanken met je B18A, scheelt aanzienlijk"
Dus twee correcte opmerkingen in een zin, als bijeenhorend gelezen natuurlijk onzin, maar dat bedoelde Ed zeker niet. Dat zou ook te mooi zijn om waar te zijn, dan zou een WC-blokje aan de antenne hangen ook effect op de octaanwaarde van je benzine kunnen hebben (nu opletten of we een dergelijk geprepareerde auto eens zien rijden).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Deruyck
-
- Nieuw lid
-
Ik had niet gedacht dat mijn vraagje zoveel verschillende reacties zou losweken.
Blijkbaar toch niet zo evident die benzine?
Ik stel vast dat men in Nederland veel op gas rijdt en daarom zelfs harde kleppen monteert.
Ik begrijp het verschil niet tussen
a) 95/98
b) loodvrij of niet
Als alles verholpen kan worden door een eenvoudig additief, laat iemand mij dat dan weten?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Frank Deruyck
-
- Nieuw lid
-
octaangehalte moet in verhouding staan tot de compressieverhouding van de motor.
loodvervangers toevoegen (Wynns) kan leiden tot plakkende klepstelen en vervuilde sproeiers.
Dus: wat heeft de B18A dan nodig?
Wat is zijn compressieverhouding, is die gestegen door aankoekend vuil?
etc??
95 loodvrij + additief?
98 loodvrij +additief?
Of gewoon 95 en afwachten?
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Ja, nu zie ik het ook dat het anders bedoelt is. Vond het al een vreemd iets, een octaanboosterfilter...? Maar een benzinefilter is bij mij iig standaard in de leiding..."Kees Vos" schreef:
Ed van der Zee doet nu voorkomen, als je een filter voor de pomp plaatst dat het octaan getal omhoog gaat, althans zo lees ik dat.
Dat filter is er voor om vuil, wat vaak onderin de tank zit, uit de benzine te filteren zodat er geen verstoppingen in je carburateur, of injectoren, bij een E motor, optreden en heeft niets te maken met 95 of 98 octaan.
164 - daily driver
95 is minder klopvast en verbrandt daardoor eerder vanzelf, onder invloed van temperatuur en druk. 98 heeft daar minder last van, maar heeft volgens mij wel een iets andere manier van verbranden, wat van vloed kan zijn op een juiste timing. Maar dat zelfontbranden is een veel groter punt van verschil. Nu zijn die oude Volvo-motoren geen hogedrukmotoren en zou 95 geen probleem moeten zijn. Maar vanwege b.v. vuilafzetting of niet zo'n geweldige afstelling van de ontsteking zijn er veel mensen die last hebben van nadieselen of pingelen bij gebruik van 95. Daarom rij ik altijd op 98 als het te krijgen is, maar heb maar beperkt last van nadieselen op 95, waarbij gezegd moet worden dat ik niet eens zeker weet of het wel de 95 is of toch wat vuil of slechte afstelling, omdat het te weinig nog gebeurt.
Over additieven: geen idee of die dingen zinvol zijn. Volgens mij zijn zeker die kerozine-achtige schoonmaakprutjes onzin. Een carburateur schoonmaken is veel makkelijker met de hand, een bezinefilter is altijd verstandig en je blok krijg je bij mijn weten het beste schoon door eens een hele dag flink door te rijden bij 90-110 km/uur. Loodvervanger lijkt me ook onzin bij geharde kleppen en zittingen.
Overigens is er ook een hele groep mensen die wil beweren dat benzines van verschillende merken sterk verschillen. Ook dat lijkt me vooral een broodje aap, omdat benzine maar op heel weinig plekken wordt geraffineerd en maar op drie plekken in NL wordt verdeeld. Dan kan de benzine alleen nog verschillen rond de additieven en de leeftijd. Die laatste is niet merkgebonden, maar pompgebonden.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
- Frank Deruyck
-
- Nieuw lid
-
Ik vind de laatste reactie erg to the point.
Ik ga niet krenterig doen en gewoon 98 tanken, daarbovenop 1 maatje Marly kopsmering erbij doen.
Volgens de vorige eigenaar ging dat altijd probleemloos.
Het Marly product is niet kleverig en er zit grafiet bij wat atlijd goed is. (reinigend en smerend effect op metalen)
Overigens rijdt de Amazon erg goed (wel een beetje lastig om de achteruit de vinden bij het schakelen, hij heeft er niet veel zin in) en om te remmen is wel wat spierkracht en een stevige schoenzool vereist...
Jongens, dat echt AUTOgevoel na achtereenvolgens gereden te hebben in s60, v50 en nu v70 is het een terugkeer naar mijn jeugd.
Ik voel mij weer die aap van 14 jaar die stiekem met de Taunus van vader zomaar toertjes rond de blok ging rijden.
Pak het ons niet af!
Groetjes aan iedereen en bedankt
Frank
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Niet als octaanbooster natuurlijk maar voor extra smering van geleiders en klepzittingen.
- Frank Deruyck (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Je moet er maar de helft van de voorgeschreven dosis inkappen.
De carbu blijft goed schoon.
Ik ben wel erg voorzichtig: geen hoge toerentallen meer voor deze oude dame!
Verkrijgbaar bij de goede grasmaaierwinkel met Toro benzine motoren, dit in het filter te mengen en dan de motor even laten draaien zodat het in de pomp zit, carburateur en leidingen vlak voor de motor.
Loodvrijw benzine is een stuk minder stabiel dan loodhoudende en kan op den duur 'uitgummieën' de vloeistaof verdampt en de rotzooi blijft achter.
Nog steeds is de beste manier om de wagen de winter door te krijgen, iedere maand even rijden....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Frank Deruyck (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Als kersverse Amazoneigenaar, met toch al een 1500 km achter de rug, wou ik even het volgende (Indianen-?)verhaal controleren.
Toen ik aan een zogenaamde Amazon-kenner vertelde dat de auto waarmee ik rijd (b18a 1967) eigenlijk niet veel harder wil dan 90 km per uur, zei hij: o, dan zal er wel van alles mis zijn, misschien is je nokkenas wel helemaal uitgesleten.
Moeilijk verhaal natuurlijk, hoe kan je dat nu weten zonder de motor open te maken.
Lijkt me ook onwaarschijnlijk want hij trekt behoorlijk goed op.
De vorige eigenaar zweert dat hij er zeker van is dat het blok slechts 137.000 km gelopen heeft.
Volgens mij is het nog nooit open geweest.
Het enige wat ik hoor is een regelmatig getik, bij 70km in zijn vierde hoor ik een zacht getik, het kan natuurlijk ook gewoon het standaardgeluid van die motor zijn.
Indien iemand daar wat zinnige commentaar kan op geven, altijd welkom.
Nota bene: de motor verbruikt geen druppel olie.