Synchroniseren carburateurs met flow-meters

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2012 12:35 #110025 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
Ik zou eerst die compressiemeter 's een keertje ijken. Ofwel op een andere vergelijkbare motor proberen waarvan je weet dat de compressie goed is, ofwel een keer een meter waarvan je weet dat hij goed is proberen op je eigen motor.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Camfferman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2012 19:18 #110039 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
Haha, dat zou natuurlijk ook nog kunnen: meter van 24 euro die waardeloos is... :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2012 20:08 #110041 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
En natuurlijk op de juiste manier meten, anders kunnen er ook te lage waardes gemeten worden (ook met een dure meter).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Camfferman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2012 22:24 - 25-01-2012 19:46 #110050 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
Ik dacht dat ik het wel goed deed, maar ben nu ineens minder zeker van m'n zaak.

Motor warmgedraaid. Bougiekabels allen los (volgorde onthouden!). Bougie #1 eruit. Compressiemeter erop schroeven. Vriendin achter het stuur. Gaspedaal volledig intrappen. Ongeveer 5 seconden startmotor laten rondgaan. Zo ook voor #2, #3 & #4
Laatst bewerkt 25-01-2012 19:46 door Laurens Camfferman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2012 04:07 #110056 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters

Bougiekabels allen los (volgorde onthouden!)

Makkelijker om alleen je bobine kabel eraf te halen.
Heeft je vriendin ook het gaspedaal volledig ingetrapt tijdens het starten?

Groet Mark

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2012 08:46 #110061 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
Ik haal er altijd alle bougies uit (en controleer meteen de electrodenafstand) en natuurlijk het gaspedaal volledig intrappen (bij LPG zet ik de LPG/benzineschakelaar in de neutraal stand zodat er geen brandstof komt, maar dat zal geen invloed op de compressie hebben).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2012 11:35 #110068 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
Wat is het voordeel van het pedaal volledig intrappen?

Bougies stuk voor stuk eruit kan prima volgens mij, je hebt alleen wat meer compressie en dus slaat de motor wat langzamer rond.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2012 17:56 #110085 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
Alle bougies eruit: geen vertekenende invloed van andere cylinders en hoger toerental en daarmee hogere compressiewaarde.
Gaspedaal ingetrapt: laagste aanzuigweerstand en daardoor betere vulling en daarmee hogere compressiewaarde.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2012 20:02 #110089 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters

"Rudi Dortangs" schreef:
Alle bougies eruit: geen vertekenende invloed van andere cylinders en hoger toerental en daarmee hogere compressiewaarde.
Gaspedaal ingetrapt: laagste aanzuigweerstand en daardoor betere vulling en daarmee hogere compressiewaarde.


Leuk om te weten! Dat van het gaspedaal kan ik me wel in vinden. De hogere snelheid en daardoor een hogere compressiewaarde minder.

Ga het binnenkort eens uitproberen in de praktijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2012 03:56 #112727 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Synchroniseren carburateurs met flow-meters
Beste Laurens, ik ben bang dat je het verkeerde gereedschap heb aangeschaft voor je carburators.
zie onderstaande wat ik van een website van z4.invisionfree.com vandaan heb gehaald.

m.vr.gr.

Johan Geers

z4.invisionfree.com

wat gebruiken jullie voor het synchroniseren van de zeniths?

Ik vond op internet de carbtune, die werkt volgens mij door het vacuum aan de carbs. Gaat dit werken? Of is er wat eenvoudigers/goedkopers in de handel?

carbtune website

Ziggy - May 3, 2011 07:57 AM (GMT)
Dit werkt niet. Er wel iets speciaal voor Zeniths op de markt, maar dat kost zeker 250 Euro. De naam ben ik even kwijt.

dvdoornik - May 3, 2011 09:18 AM (GMT)
niet dat ik je niet geloof hoor, maar kun je ook uitleggen waarom het niet werkt?

Gaat het wel werken met een luchtdebiet meter. (zo doe ik het nu, maar vind ik latsig omdat die niet de goede aansluiting op mijn carb heeft)

Ziggy - May 3, 2011 09:55 AM (GMT)
Waar moet je hem op aansluiten?
Je zit dan met precies hetzelfde probleem als je nu al hebt. De aansluiting is kritisch.

dvdoornik - May 3, 2011 11:10 AM (GMT)
er zitten toch vacuumbuisjes aan die carburateurs?
De ene gaat naar de ontsteking en de andere naar het vacuumdoosje wat de gashendel tegenhoud bij plotseling loslaten.

Daar zou het dan volgens mij op aangesloten kunnen worden.

Ziggy - May 3, 2011 01:12 PM (GMT)
Dat zou leuk wezen he als dat zou kunnen. Maar dat is onmogelijk, want de vacuumvervroeging en de vacuumdemper werken op een andere druk. De kanaaltjes (in de carburateur) zijn anders gemaakt daarvoor, zodoende kun je ze daarmee nooit synchroon stellen.

Bij deze Zeniths moet je kappen hebben die als een soort BH er boven op komen. Uiteraard zijn deze alleen specifiek op de 35/40 types te gebruiken en daarom duur!

dvdoornik - May 3, 2011 02:09 PM (GMT)
het was ook te mooi om waar te wezen :)

bollie - May 3, 2011 04:37 PM (GMT)
deze zijn er voor gemaakt,origineel voor zenith.
en deze heb ik

dvdoornik - May 4, 2011 05:32 AM (GMT)
dat ziet er leuk uit! Kost dat? Komt dat vandaan? :p

Maar goed, ik vind het eigenlijk raar om dit systeem te gebruiken (ook al is er niets anders), omdat je luchtfilter er af moet.

Dan heb je gelijk een hele andere luchtaanzuiging en daarmee dus ook een andere instelling van je brandstofmengsel, die daarmee dus ook weer de loop van je motor aanpast. Maar goed, dit maakt dus eigenlijk niets uit?

Ziggy - May 4, 2011 08:00 AM (GMT)
Daarom kun je ze dus alleen op benzine synchroniseren. Dan maakt het niet uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD