Synchroniseren carburateurs met flow-meters
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Met kerst heb ik mijzelf
een set synchroonmeters van Midlock (AS-400) cadeau gedaan om mijn carburateurs te stellen ('69-er 145S B20B met dubbele Strombergs). Tevens heb ik de Haynes Manual voor de 140 en de Haynes Techbook over Weber/Zenith Stromberg/SU carburateurs geprobeerd zo goed mogelijk te lezen om alle ins en outs van deze carburateurs te leren snappen. Het gaat bij mij om een paar Stromberg 175 CD2SE's (dus met allemaal emissie-bijstelschroefjes e.d.). Dit weekend lekker zitten schroeven onder de motorkap. Bleek bij stationair één van de carburateurs gewoon dicht te staan, dus netjes bijgesteld. Hij loopt inmiddels al een stuk mooier, maar ik ben niet gauw tevreden en ik heb nog wat vragen. Misschien kan één van de ervarener lieden wat licht hierop schijnen?1) De handleiding van de synchroontesters zegt zelf:
Bij stationair 800/min geven mijn metertjes een flow van 2,5 kg/uur aan. Betekent dit dat mijn carburateurs veel te weinig lucht aanzuigen? Waardoor zou dit kunnen komen? Lekkage in het inlaatspruitstuk? Lekkage elders waardoor onvoldoende vacuum optreedt? Lekkende koppakking e.d.? Versleten cilinders (ik zal eens een kompressietest moeten doen eigenlijk...)? Misschien praktischer gevraagd: tot hoe ver moet ik het motorblok eventueel gaan reviseren?Aflezen stationair toerental:
De meters zullen meestal waarden tussen 8 - 15 [kg/uur] aangeven, afhankelijk van het type motor en het aantal cilinders per carburateur. De waarde kan zelfs bij motoren van het zelfde type anders zijn, omdat ook de conditie van de motor van invloed is.
2) De idle trimming screws durf ik niet zo goed aan te komen, ik heb immers geen CO-meter ter beschikking (dit zal dus tot volgende afsteldag moeten wachten). Of zijn er toch methodes om dit af te stellen? De 140-manual zegt namelijk dat je ze 2 volle slagen moet uitdraaien en dan voor stationair draaien moet bijstellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Het zou kunnen zijn dat de membranen gescheurd zijn, maar als ze alle twee rond de 2,5kg zijn, lijkt me dat sterk.
Heb je al een valse lucht test gedaan (met behulp van een bus remmenreiniger) Compressie meten kan nooit kwaad.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Verder is de absolute hoeveelheid luchtverplaatsing niet het belangrijkste; het gaat erom dat beide carburateurs dezelfde hoeveelheid lucht doorlaten, hoeveel lucht dat is maakt niet zoveel uit. (bij veel -goedkopere- flowmeters kun je uberhaubt de hoeveelheid lucht niet aflezen, maar alleen het verschil meten.)
Compressie meten is altijd interessant, maar ik zou me nog geen zorgen maken.
Ik heb ook een keer met een goedkopere synchrometer m'n dubbele SU's (proberen) af te stellen, het viel me daarbij op dat de meter een soort minimale hoeveelheid lucht nodig had om hem betrouwbaar af te kunnen lezen; bij stationair reageerde de meter nauwelijks, pas bij 1200+ toeren gaf de meter een bruikbaar beeld. Misschien hebben de meters die jij hebt ook zo'n soort gedrag?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Misschien haal je de 8,5 wel als je hoog in de toeren je gasklep dicht doet.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Vooral bij stationair lopen valt verschil erg op (natuurlijk is een te verschillend oppakken van het gas ook niet goed, dan loopt 1 helft van het blok heet vanwege een te arm mengsel), maar zelfs als 1 carburateur van de twee amper meedoet loopt een dergelijk motor nog (dit is bij LPG makkelijk snel te controleren: afwisselend 1 van de 2 gasslangen vanaf het verdeelblokje naar de mengstukken dichtknijpen: als alle 2 de carburateurs hetzelfde staan reageert de motor beide keren hetzelfde).
Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
De aangegeven waardes van 8 - 15 kg/uur zijn specifiek voor stationair draaien.
De meters lijken juist wel heel erg goed af te lezen bij lagere flows, als ik de stelschroef ook maar iets verplaats zie je ook op de flowmeter een hele kleine verandering van de meting (2,5 naar bijv 2,75 kg/uur). Bovendien, als je de meters omwisselt van carburateur blijven ze dezelfde waarde aangeven.
@ Boele en Rudi:
Nog helemaal vergeten te zeggen: ik rijd puur op benzine. Gaskleppen zijn hier dus niet van toepassing. Pas als ik de auto een beetje beter ken (en dus weet of hij de investering waard is) ga ik er LPG onder hangen.
Ik ga zeker even met een busje remmenreiniger in de weer, die hebben ze toch ook bij de Action?
Oh, en nog tips waar ik een gustig geprijsde compressiemeter vandaan zou kunnen halen?
- Koen Meesters (GAST)
- Senior lid
-
Voor de compressie kun je natuurlijk ook even naar de garage gaan. Het is misschien 10 minuten werk...
Groet, Koen.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Compressiemeter: voor rond de €35 heb je zeker een nieuwe die goed bruikbaar is (de mijne op een beurs gekocht).
Groeten en succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Compressiemeter inderdaad goedkoop op de kop kunnen tikken (24 euro), maar wat ik er mee mat werd ik wat minder enthousiast over: 8,75 - 8,75 - 8,5 - 8,5
Wel allemaal gelijk, maar dit zijn wel beetje magere waardes toch? Een nieuwe B20B hoorde 12 - 14 te genereren...
Is het dan niet zinvoller om op zoek te gaan naar een ander blok met hogere compressiewaarden en hieraan te gaan reviseren? Of deze gewoon oprijden en dan hele kit met carburateurs overzetten?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Je kan eerst eens de kop eraf halen, kan zijn dat de kleppen niet goed afdichten.