- Berichten: 1920
Dubbele caburateurs op een b18a
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-11-2011 11:48 #108415
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Ik zou er niet aan beginnen om een goede zenith carburateur te vervangen door 2 SU s.
Je auto zal er niet of nauwelijks sneller door worden.Wel zal de motor onregelmatiger stationair gaan lopen ,omdat slijtage aan de motor eerder gemerkt wordt bij twee carburateurs.Bovendien zal er aanzienlijk meer lawaai ontstaan.Er onstaat bij SU carburateurs heel vaak trammelant met afstellen.Ook staan ze bekend om benzinelekkages.Je zult niet de eerste zijn ,die zijn auto in vlammen ziet opgaan door toedoen van slecht onderhouden SU carburateurs.Ik heb vaak dubbele SUs vervangen door de enkele zenith of stromberg carburateurs,juist omdat de SUs problemen veroorzaakten.Wil je dit goed doen,dan gaat het een hoop geld kosten en je schiet er weinig mee op.Natuurlijk weet ik ook wel dat een perfecte motor ook mooi kan lopen met goed gereviseerde (lees :kostbare) SUs
Ik heb nog 3 grote kisten vol met gebruikte dubbele SUs staan.
Ik ben wellicht een pessimist,maar ik heb wel heel veel ervaring met amazons.Mijn mening is :
Problemen krijgen is erg vervelend,maar ze gewoon aanschaffen is ook nog eens bijzonder onverstandig.
Je auto zal er niet of nauwelijks sneller door worden.Wel zal de motor onregelmatiger stationair gaan lopen ,omdat slijtage aan de motor eerder gemerkt wordt bij twee carburateurs.Bovendien zal er aanzienlijk meer lawaai ontstaan.Er onstaat bij SU carburateurs heel vaak trammelant met afstellen.Ook staan ze bekend om benzinelekkages.Je zult niet de eerste zijn ,die zijn auto in vlammen ziet opgaan door toedoen van slecht onderhouden SU carburateurs.Ik heb vaak dubbele SUs vervangen door de enkele zenith of stromberg carburateurs,juist omdat de SUs problemen veroorzaakten.Wil je dit goed doen,dan gaat het een hoop geld kosten en je schiet er weinig mee op.Natuurlijk weet ik ook wel dat een perfecte motor ook mooi kan lopen met goed gereviseerde (lees :kostbare) SUs
Ik heb nog 3 grote kisten vol met gebruikte dubbele SUs staan.
Ik ben wellicht een pessimist,maar ik heb wel heel veel ervaring met amazons.Mijn mening is :
Problemen krijgen is erg vervelend,maar ze gewoon aanschaffen is ook nog eens bijzonder onverstandig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
29-11-2011 12:22 #108420
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Tja, hier kan ik niet anders dan tegenin gaan.
Er is ongetwijfeld de kans dat de motor minder mooi gaat lopen na het plaatsen van SU's, er ontstaat inderdaad meer geluid, afstellen kost wat meer voorbereidend denkwerk...
Maar er is ook nog zoiets als lol en avontuur. Ik vermoed dat Ronald het machtig mooi vind om aan zijn auto te klussen, wellicht voor het eerst eens een een carburateur los te halen of een spruitstuk te vervangen. Zoiets kan ik alleen maar toejuichen, omdat het een erg leuke tijdsbesteding is én je (tja, kan het heel anders verwoorden) een betere band met je auto opbouwd.
En stel: uiteindelijk levert het niets dan ellende op. Geen probleem! Je bent weer wat wijzer, haalt de boel snel weer los en plaatst de originele setup weer terug. Kost wat tijd, misschien wat euro's, maar dat is de lol in dat geval zeker waard geweest!
En stellen dat dit ertoe zou kunnen leiden dat je je auto in vlammen ziet opgaan, is redelijke kort door de bocht bangmakerij. Er is geen P1800, of andere auto met een B motor de band afgerold zonder die gevaarlijke dubbele brandveroorzakers, dus ik denk dat het risico wel meevalt... En natuurlijk: onderhoud is belangrijk en ik ga er eigenlijk ook wel van uit dat Ronald, of ieder ander die een dergelijk project oppakt, begint met het kopen en gebruiken van een revisiesetje...
En tot slot: mijn auto loopt prachtig, geeft een geweldig geluid, heeft twee mooie glimmende luchtfilters en twee mooie glimmende carburateurs en een hele trotse eigenaar. En daar gaat het volgens mij om...
Er is ongetwijfeld de kans dat de motor minder mooi gaat lopen na het plaatsen van SU's, er ontstaat inderdaad meer geluid, afstellen kost wat meer voorbereidend denkwerk...
Maar er is ook nog zoiets als lol en avontuur. Ik vermoed dat Ronald het machtig mooi vind om aan zijn auto te klussen, wellicht voor het eerst eens een een carburateur los te halen of een spruitstuk te vervangen. Zoiets kan ik alleen maar toejuichen, omdat het een erg leuke tijdsbesteding is én je (tja, kan het heel anders verwoorden) een betere band met je auto opbouwd.
En stel: uiteindelijk levert het niets dan ellende op. Geen probleem! Je bent weer wat wijzer, haalt de boel snel weer los en plaatst de originele setup weer terug. Kost wat tijd, misschien wat euro's, maar dat is de lol in dat geval zeker waard geweest!
En stellen dat dit ertoe zou kunnen leiden dat je je auto in vlammen ziet opgaan, is redelijke kort door de bocht bangmakerij. Er is geen P1800, of andere auto met een B motor de band afgerold zonder die gevaarlijke dubbele brandveroorzakers, dus ik denk dat het risico wel meevalt... En natuurlijk: onderhoud is belangrijk en ik ga er eigenlijk ook wel van uit dat Ronald, of ieder ander die een dergelijk project oppakt, begint met het kopen en gebruiken van een revisiesetje...
En tot slot: mijn auto loopt prachtig, geeft een geweldig geluid, heeft twee mooie glimmende luchtfilters en twee mooie glimmende carburateurs en een hele trotse eigenaar. En daar gaat het volgens mij om...
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2145
29-11-2011 12:25 #108421
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Ik denk dat Ronald nu beide zijden goed belicht heeft en een keuze kan maken!
Zelf wil ik dubbele strombergs op een SU spruitstuk zetten van een combi. Alleen nog mengstukken kopen. Of het hard moet gaan? Nee, is het leuk om te doen JA!
Zelf wil ik dubbele strombergs op een SU spruitstuk zetten van een combi. Alleen nog mengstukken kopen. Of het hard moet gaan? Nee, is het leuk om te doen JA!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
29-11-2011 18:37 #108431
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dubbele caburateurs op een b18a
@ niek.
Sneller hoeft ie niet te gaan, maar hij mag wel wat meet pit hebben (hoewel hij dat al flink heeft)
En ik vindt het juist een voordeel dat je sneller merkt dat er iets niet klopt, ik ben graag altijd vroeg bij eventueele mankementen.
En dat er aanzienlijk meer lawaai bij ontstaat vind ik eerder een voordeel. Ik rij nu een 0.9 liter en daar is niet echt veel lol in te beleven.
Als mijn huidige bolide in vlammen op zal gaan dan zal het hoogstwaarschijnlijk eerder liggen aan de extra bekabeling die ik getrokken heb. Er hing al laatst een rook gordijntje onder het dashboard.
:roll:
Sowieso zal ik de huidige setup bewaren zodat ik alles terug kan bouwen wanneer ik weer waarde ga hechten aan fabrieksoriginaliteit. Ik probeer nu ook wel de favoriet look in eere te houden, al hoewel hij al wel rood is gespoten (niet door mijn toedoen) en ik mistlampen heb aangeschaft. Maar het lijkt me gewoon hartstikke gaaf een 3 bak met een dubbele carburateur te hebben. Ooit hoop ik stiekem op een B20 en misschien wel in een injectie maar daar ben ik nog niet over uit. Hoe dan ook de 3 bak blijft.
Maar U heeft een kisten liggen met SU cabratuers, is daar nog iets van te gebruiken? Want ik heb eerder van u gehoord en ik denk dat een bak koffie heel leerzaam voor mij kan zijn.
Sneller hoeft ie niet te gaan, maar hij mag wel wat meet pit hebben (hoewel hij dat al flink heeft)
En ik vindt het juist een voordeel dat je sneller merkt dat er iets niet klopt, ik ben graag altijd vroeg bij eventueele mankementen.
En dat er aanzienlijk meer lawaai bij ontstaat vind ik eerder een voordeel. Ik rij nu een 0.9 liter en daar is niet echt veel lol in te beleven.
Als mijn huidige bolide in vlammen op zal gaan dan zal het hoogstwaarschijnlijk eerder liggen aan de extra bekabeling die ik getrokken heb. Er hing al laatst een rook gordijntje onder het dashboard.
Sowieso zal ik de huidige setup bewaren zodat ik alles terug kan bouwen wanneer ik weer waarde ga hechten aan fabrieksoriginaliteit. Ik probeer nu ook wel de favoriet look in eere te houden, al hoewel hij al wel rood is gespoten (niet door mijn toedoen) en ik mistlampen heb aangeschaft. Maar het lijkt me gewoon hartstikke gaaf een 3 bak met een dubbele carburateur te hebben. Ooit hoop ik stiekem op een B20 en misschien wel in een injectie maar daar ben ik nog niet over uit. Hoe dan ook de 3 bak blijft.

Maar U heeft een kisten liggen met SU cabratuers, is daar nog iets van te gebruiken? Want ik heb eerder van u gehoord en ik denk dat een bak koffie heel leerzaam voor mij kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-11-2011 22:44 #108438
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Tja, volgens mij zijn er de laatste jaren meer klassieke volvo's in vlammen opgegaan in stallingen endoor LPG lekkage, dan door een dubbele SU.
Preventief onderhoud en een goede monteur die met SU's weet om te gaan, geven vele veilige kilometers.
Bovendien zullen de meeste kilometers toch op LPG worden afgelegd.
We blijven toch Hollanders, of niet ?
Preventief onderhoud en een goede monteur die met SU's weet om te gaan, geven vele veilige kilometers.
Bovendien zullen de meeste kilometers toch op LPG worden afgelegd.
We blijven toch Hollanders, of niet ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
29-11-2011 22:53 #108441
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Mijn amazon blijft op benzine lopen. Heb een gasauto gereden en dat was niks dan ellende.
Hoe goed ervaringen van anderen ook zijn, ik durf het mijn goedlopend motortje niet aan te doen.
Hoe goed ervaringen van anderen ook zijn, ik durf het mijn goedlopend motortje niet aan te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
29-11-2011 23:21 #108443
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Tja, weer iets om tegen in te gaan, maar dat laat ik maar even zitten dit keer... :roll:
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
30-11-2011 20:53 #108471
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Over dat weber gedoe: men bedoeld een Redline set. Leverbaar met een 36/36 doorlaat of een 32/36 doorlaat.
Kits zijn lastig gebruikt en nieuw goed leverbaar. Tinustechniek en Bakkenes heeft ze, ook geschikt te maken voor lpg.
Gebruik de zoekfunctie maar.
Een 32/36 weber van een oude Ford past ook op een speciaal inlaatspruitstuk.
Deze spruitstukken vind je wel eens op marktplaats of www.tradera.com een zweedse ebay variant
gr marcel
Kits zijn lastig gebruikt en nieuw goed leverbaar. Tinustechniek en Bakkenes heeft ze, ook geschikt te maken voor lpg.
Gebruik de zoekfunctie maar.
Een 32/36 weber van een oude Ford past ook op een speciaal inlaatspruitstuk.
Deze spruitstukken vind je wel eens op marktplaats of www.tradera.com een zweedse ebay variant
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
08-12-2011 16:29 #108693
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Wat kan het voordeel zijn van dubbele stromberg ten opzichte van een dubbele su?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
08-12-2011 16:50 #108695
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Als ik me niet vergis: Beter voor het milieu, grotere uitdaging om afgesteld te krijgen (als je daarvan houdt...).
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





