Dubbele caburateurs op een b18a

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2011 22:24 #108289 door Ronald Damme (GAST)
Dubbele caburateurs op een b18a is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Hallo,

Ik rij een amazon favorit en af en toe kietelt het mij om dubbele carburateurs op de motor te zetten.

Ik wil er mee bereiken dat hij wat sportiever optrekt. De top mag hetzelfde blijven.

Volgens mij heb ik een simpele b18a motor (zonder gas, blijft ook zo), maar nu is mijn vraag wat komt er allemaal bij kijken om zo een carburator bij op te bouwen. Is het persee nodig dat je de nokkenassen vervangt en er een dunnere koppapkking tussenzet?

klopt het ook dat je meer trekkracht creert met een dubbele carburateur?

ik heb wel wat lopen zoeken op het forum, maar kon niet echt een eenduidig antwoord vinden.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

mvg,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2011 00:14 #108293 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Hoi Ronald,

Dit kan prima, heb hetzelfde gedaan met mijn B20, en die rijdt zelfs zonder problemen op gas.

Officieel wordt je motor op deze manier een soort van vroege uitvoering van een B18D, welke als ik me niet vergis in het begin geleverd werd met A nokkenas en dubbele carburateur, alleen de compressie is me niet helemaal duidelijk.

Waar het op neerkomt:

Ander spruitstuk (let op enkel of dubbele uitlaatpijp)
Nieuwe choke-kabel (dubbel)
Carburateurs + luchtfilters
een paar pakkingen

Al met al een vrij eenvoudige eengreep. Waar je even over na zal moeten denken is welke naalden je wilt plaatsen in de carbs, maar begin met de standaard naald van de B18D eerste type en ik denk dat je al een heel eind bent.

Over het optrekken: Mijn geluid is een stuk vetter geworden (twee K&N filters), en de beleving zegt me dat de auto (een tikkeltje) sportiever optrekt, maar dat zou heel goed puur psychisch kunnen zijn...

Het is al wat laat, als me morgen nog iets te binnen schiet laat ik het wel weten.

Lees in ieder geval eens aandachtig de boeken door die te vinden zijn in de documentatie, daar staat het meeste wel beschreven.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2011 11:09 #108298 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Ronald, Het ombouwen naar twee carburateurs is niet moeilijk, Daan geeft al aan wat daar bij komt kijken.
Aan de motor zelf hoef je verder niets te doen, maar ik vraag me af of je hier veel vermogen mee wint, ik denk niet dat je er veel van merkt, wat je wel zult merken is het benzine verbruik.
Wil je een pittige motor zal je een andere nokkenas moeten plaatsen.

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-11-2011 11:23 #108302 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Hallo Ronald

Ik ben in het bezit van een Amazon met b18 motor.Hier op zat een Zenith carburateur met lpg.
De carburateur was gans versleten (ruimte op de asjes etc)en heb deze vervangen door een Weber 28/36 tweetraps carb.
Voordeel is ,geen naalden en bij normaal gasgeven ,hetzelfde gedrag als de Zenith ,alleen bij dieper intrappen van het gaspendaal komt de tweede trap erbij en dat merk je echt wel.Ik ben nu bezig met een 32/36Weber gereed te maken, ook voor lpg en dan gaat die erop.Als je dit gaat toepassen ,heb je wel de juiste spruitstukken nodig,zowel in als uitlaatspruitstuk.Ikzelf heb een spagettie uitlaat spruitstuk en een simons uitlaat .Gr Jan.

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2011 20:42 #108321 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Heb het nog even voor je opgezocht, en het lijkt er inderdaad op dat je op deze manier een B18D type 1 krijgt. Dat betekent ook dat je er in theorie zo'n 5 tot 15 PK bij krijgt, afhankelijk van je huidige type B18A.

Ook kan ik je nu al zeggen dat je KA of XH naalden moet gebruiken als je open filters plaatst (blauwe of K&N, zeker doen!) of KB naalden als je een dichte filterbox plaatst.

Zorg er in ieder geval voor dat je precies weet wat je gaat doen voordat je begint, en nog belangrijker: zorg ervoor dat je alles goed voorbereidt en klaar hebt liggen (denk aan uitlaatpakking + uitlaat cement bijv.) Dan is de klus makkelijk in een middagje te doen!

Verder, om er voor te zorgen dat je echt véél sneller gaat, eerst even koepels schuren met 200, 400, 600, 800, 1000, 1200 en polijsten voor onderstaand (nog zeker niet optimaal) resultaat...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Bijlagen:

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2011 21:01 #108322 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Hartelijk dank voor jullie reacties. Hier ben ik zeker verder mee geholpen.

Momenteel heb ik de 85pk versie.

Dat van die webers snap ik nog niet helemaal, maar dat google ik wel.

Hoezo dient het uitlaatspruitstuk vervangen te worden (heb nu de dubbele pijp)?

Mvg,

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2011 21:10 #108323 door Daan van Oosten Slingeland
Owja, wellicht is dat inderdaad niet nodig. Mijn spruitstuk (in- en uitlaat) bestaat uit 1 geheel, maar het kan ook zijn dat je twee losse spruitstukken gaat gebruiken.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2011 23:16 #108401 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Ps. Waar heb je het mee gepolijst? gewoon chroompoets met een doekje, of een speciaal tooltje.

Zou je hier je kleppendeksel ook zo mooi mee krijgen?

Die koepel kan je zonder problemen losschroeven? zonder dat er allemaal kleine veertjes en ringen wegschieten

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2011 23:26 #108406 door Daan van Oosten Slingeland
Je gebruikt waterproof schuurpapier, in de korrel 200, 400, 600, 800, 1000, 1200 en schuurt daarmee nat de koepel met steeds oplopende korrel. Vervolgens gebruik je een polijstschijf met polijstmiddel en daarna een polijstlappenschijf met nog fijner polijstmiddel. Dat polijstmiddel gaat in kleuren dacht ik, rood en wit ofzo, je zou even moeten nakijken wat de fijnere en de minder fijne is, dat ben ik vergeten.

Er zijn volgens mij wel mensen geweest die hun kleppendeksel op deze manier mooi hebben gekregen, maar dat is naar mijn mening de moeite niet waard: deze is in no-time weer lelijk. Beter koop je dan een verchroomde of spuit je hem netjes zilver of antreciet (of een kleur naar smaak).

Die koepel kan je zonder enig probleem losschroeven, er komen wel wat dingen mee, maar niks kleins en zeker niks onlogisch. Als je de naalden gaat plaatsen zul je er sowieso bij moeten! Zorg er wel voor dat je alles van links en rechts gescheiden houdt!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2011 09:31 #108413 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Dubbele caburateurs op een b18a
Een noodzakelijke controle nadat je de koepels van de carburateurs weer gemonteerd hebt: de zuigers erin moeten na montage nog makkelijk bewegen, dus na optillen met een duidelijke tik weer onder aankomen (en natuurlijk niet vergeten er weer demperolie op te vullen). Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD