- Berichten: 799
benzinetank lek?
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 17:58 #86044
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic benzinetank lek?
<p>@Eugen en anderen:</p><p>
"Als je tank gevuld is met water krijg je hem niet heet genoeg om te
solderen....":</p><p>
als de bout maar groot genoeg is (bvb zoals gebruikt door loodgieters bij
zinkwerken) moet het volgens mij wel lukken, althans mits nodige
voorbereidingen.</p><p>
I.p.v. solderen heb ik enkele jaren terug PV-tank ook gecoat: op plekken
met gaatjes eerst een plakker bevestigen, en daarna 2-componenten spul
erin. Tank lekt nu niet meer.
</p>
"Als je tank gevuld is met water krijg je hem niet heet genoeg om te
solderen....":</p><p>
als de bout maar groot genoeg is (bvb zoals gebruikt door loodgieters bij
zinkwerken) moet het volgens mij wel lukken, althans mits nodige
voorbereidingen.</p><p>
I.p.v. solderen heb ik enkele jaren terug PV-tank ook gecoat: op plekken
met gaatjes eerst een plakker bevestigen, en daarna 2-componenten spul
erin. Tank lekt nu niet meer.
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
06-08-2007 18:41 #86043
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic benzinetank lek?
<p>ter aanvulling, en voor wie er nog aan denkt tank te coaten: </p><p> </p><p>zoals bij de meeste werkzaamheden, hangt succes in grote mate af van
voorbereiding. Dus bij coaten betekent dit dat binnenkant van tank vooraf
moet gereinigd en ontroest worden. Bij mij gebeurde dit dmv van vloeistof
op basis van fosfaat (ik dacht 1l aangelengd met 1l water) - de (kleine)
gaatjes werden eerst tijdelijk gedicht met soort "kauwgom". Resultaat is
gefosfateerd roestvrij oppervlak, klaar vooor coaten. Ik ving na deze
operatie de (roze) vloeistof terug op, en gebruik die nu nog regelmatig om
kleine stukken zoals boutjes en moeren te ontroesten ipv te zandstralen,
resultaat is terug gefosfateerd en roestvrij stuk. Voor coaten: eerst
spoelen met water, laten drogen, "kauwgom" eruit, en plakker op gaatjes.
Coaten gebeurt best bij zo hoog mogelijke temperatuur, om terugvloeien naar
laagste punt zo vlug mogelijk te stoppen. Toch kan men wel zo'n 1 uur bezig
zijn met ronddraaien van tank in alle mogelijke richtingen, voor bekomen
van uniforme laag in tank.</p><p> </p><p>Succes voor wie eraan begint!
</p>
voorbereiding. Dus bij coaten betekent dit dat binnenkant van tank vooraf
moet gereinigd en ontroest worden. Bij mij gebeurde dit dmv van vloeistof
op basis van fosfaat (ik dacht 1l aangelengd met 1l water) - de (kleine)
gaatjes werden eerst tijdelijk gedicht met soort "kauwgom". Resultaat is
gefosfateerd roestvrij oppervlak, klaar vooor coaten. Ik ving na deze
operatie de (roze) vloeistof terug op, en gebruik die nu nog regelmatig om
kleine stukken zoals boutjes en moeren te ontroesten ipv te zandstralen,
resultaat is terug gefosfateerd en roestvrij stuk. Voor coaten: eerst
spoelen met water, laten drogen, "kauwgom" eruit, en plakker op gaatjes.
Coaten gebeurt best bij zo hoog mogelijke temperatuur, om terugvloeien naar
laagste punt zo vlug mogelijk te stoppen. Toch kan men wel zo'n 1 uur bezig
zijn met ronddraaien van tank in alle mogelijke richtingen, voor bekomen
van uniforme laag in tank.</p><p> </p><p>Succes voor wie eraan begint!
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 489
06-08-2007 20:34 #86042
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic benzinetank lek?
Ik heb wel eens gehoord dat ze bij motorfietstanks de tank aan een betonmolen vastmaken,een hand grind en moeren erin en draaien maar!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
08-08-2007 01:16 #86041
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic benzinetank lek?
<p>Als ie niet heet genoeg wordt kan misschien heet water en in de zon solderen een oplossing zijn. Alle kleine beetjes helpen misschien.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 345
08-08-2007 17:28 #86040
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic benzinetank lek?
<p>Misschien dat het toch maar coaten wordt. Alhoewel solderen met electrische bout mij ook wel aantrekt. Bij coaten moet natuurlijk eerst de tankvlotter verwijderd worden. Met daarna daar weer kans op lekkage. Welke coating wordt het meest gebruikt?</p><p>Ook zat ik te denken aan een stofzuigerslang in de tank te doen. Alleen stofzuigermotoren zijn niet vonkvrij, vrees ik. Met als gevolg dat de stofzuiger ploft. Een luchtslang erin en continue laten blazen?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 489
08-08-2007 19:08 #86039
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic benzinetank lek?
bel eens een radiateurenbedrijf zij solderen het zo voor je dicht voor weinig...dan waat je meteen dat je goed zit en loop je verder geen risico.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
08-08-2007 22:11 #86038
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic benzinetank lek?
<p>vooraleer je aan solderen begint (of laat doen door bedrijf), zou je eerst
binnenkant van tank moeten kunnen bekijken. Het kan goed zijn dat 5 gaatjes
dicht gesoldeerd worden, en dat 6 maand later tank op andere plaats terug
lekt wegens nieuwe roestplek (opnieuw van binnen naar buiten). Indien
coaten goed wordt uitgevoerd, denk ik niet dat tank vlug opnieuw zal gaan
lekken - waarschijnlijk nooit meer, want coating is benzine-bestendig. Je
kan natuurlijk beide doen: solderen en coaten. Maar, zoals eerder gemeld:
coaten vraagt wel enkele voorbereidende stappen, die echter zonder probleem
door iedereen uit te voeren zijn. Het coaten zelf ook trouwens, alleen kan
dit een uurtje vervelend rond draaien van tank met zich meebrengen;
mogelijks kan bevestiging op betonmolen (zie tip van Eugen) helpen,
maar dan zal de stand van deze toch frequent moeten gewijzigd worden, dit
voor uniforme verdeling van coating.</p><p>
Ben verder van mening dat door verwijderen en opnieuw plaatsen van
tankvlotter nooit lek kan ontstaan, want opening voor vlotter zit helemaal bovenaan.</p><p>
Het product dat ik ooit gebruikte was "Restom", weet niet of dit nog
bestaat, en of dit in Nl te krijgen is/was. Er bestaan vast een hele serie
goede producten.</p><p>
Nogmaals succes, Willy</p>
binnenkant van tank moeten kunnen bekijken. Het kan goed zijn dat 5 gaatjes
dicht gesoldeerd worden, en dat 6 maand later tank op andere plaats terug
lekt wegens nieuwe roestplek (opnieuw van binnen naar buiten). Indien
coaten goed wordt uitgevoerd, denk ik niet dat tank vlug opnieuw zal gaan
lekken - waarschijnlijk nooit meer, want coating is benzine-bestendig. Je
kan natuurlijk beide doen: solderen en coaten. Maar, zoals eerder gemeld:
coaten vraagt wel enkele voorbereidende stappen, die echter zonder probleem
door iedereen uit te voeren zijn. Het coaten zelf ook trouwens, alleen kan
dit een uurtje vervelend rond draaien van tank met zich meebrengen;
mogelijks kan bevestiging op betonmolen (zie tip van Eugen) helpen,
maar dan zal de stand van deze toch frequent moeten gewijzigd worden, dit
voor uniforme verdeling van coating.</p><p>
Ben verder van mening dat door verwijderen en opnieuw plaatsen van
tankvlotter nooit lek kan ontstaan, want opening voor vlotter zit helemaal bovenaan.</p><p>
Het product dat ik ooit gebruikte was "Restom", weet niet of dit nog
bestaat, en of dit in Nl te krijgen is/was. Er bestaan vast een hele serie
goede producten.</p><p>
Nogmaals succes, Willy</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 345
10-08-2007 09:56 #86037
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic benzinetank lek?
dank allemaal, ik denk dat ik eerst naar een radiateurenbedrijf ga om te laten solderen. Het lek bij mij is niet onstaan door roest van binnen uit. De aftapbout zit in een insert en die is gaan lekken. Dat is al vertint dus solderen lijkt me eenvoudig. Om te voorkomen dat ik een ongevraagde luchtreis ga maken, is uitbdesteden de beste oplossing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 345
18-08-2007 21:29 #86036
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic benzinetank lek?
Tank is gesoldeerd. Erg goede tip: radiateurenbedrijf. Ik heb het laten doen bij de firma Jagas in Breda aan de Baronielaan. We zijn daar vorig jaar met regio zuidwest op bezoek geweest. En net als toen erg vriendelijk en behulpzaam. Voor 20 euro heb ik weer een dichte tank, afgeperst en wel. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
14-07-2011 18:13 #104684
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic benzinetank lek?
Mijn brandstoftank lekt op de plaats waar de nippel de tank in gaat. Blijkbaar is het daar in het verleden gaan scheuren en nu hebben ze er een koperachtig stuk in gezet. Het geheel is afgesmeerd met kit (honky tonky oplossing dus!). De brandstof lekt dus langs het stuk wat er op nieuw is ingezet. Zou dit ook gesoldeerd kunnen worden? Moet de brandstoftank hiervoor ook gedemonteerd worden of kan dit terwijl de tank in de auto blijft zitten? Waarom kan een radiateurenservice zoiets beter als een oldtimer garage?
Het gaat om een Amazon sedan.
Alvast bedankt voor de reacties.
Het gaat om een Amazon sedan.
Alvast bedankt voor de reacties.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





